Torpedobatteri Hambaara

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

havardfoto wrote:Hei, artig og lese historiene her inne. Spesiellt om fortene her utover som jeg passerer i jobbsammenheng hver uke. Har lenge spekulert på bakgrunnshistoriene osv her. Så tusen takk til dere som har lagt ut det. Det jeg egentlig lurer på er denne bygningen her: http://goo.gl/maps/By5xj Har den noe med enten batteriet eller Selvenes og gjøre?
Bygningen har så vidt jeg vet ingen ting med de tyske anleggene å gjøre. Det er restene etter et tidlig anlegg for vannkraft. Det kom rør ned fra fjellet til det punktet.
JornN
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Slik som jeg har blitt fortalt av eldre fastboende så lå kraftverket der allerede før krigen.
En skal vel ikke mer enn 10 år tilbake i tid siden de siste restene av vannrørene lå nedover fjellet.
C. Hoff
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

ikke utenkelig at det var fortets strømforsyning heller, jeg mener jeg har sett et bilde med tyske styrker i nærheten på veien, og man ser strømlinja gå inn mot fortet, kan forsåvidt bare ha gått forbi også.
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Jeg regner med dette bildet stammer fra Tores album fra Hambora/Hysnes, som det har vært litt forvirring rundt om riktig sted.
Tror ikke det var vei sør for Hambora retning mot Lensvik før og under krigen. Veien kom rundt neset fra Selva og stoppet på Hambora.
Bildet er nok tatt på veien mellom Hysnes og Rissa, ute på berget i nærheten av den nyere norske MG-bunkeren.
Formasjonen i landskapet kan sees på dette bildet fra Kjell Sørensen
Attachments
Hasselvika 1. Bunker by RV718.jpg
Hasselvika 1. Bunker by RV718.jpg (67.56 KiB) Viewed 140 times
JornN
Bengalo
Posts: 1
Joined: 29 Dec 2015 14:19

Hei..
Ny på siden men kjenner litt til historiene om kystfortene rundt om..
Kraftlinjene som omtales lengre oppe, tilhørte Necolai Dahl..
Dere kan lese mer om ham i boka hain Necolai...
Link til siden "hans" :http://www.stiftelsenhalten.no/
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Dette var nytt,kraftstasjonen ble jo brukt av fortet.Intr informasjon ;)
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”