Skyttergraver fjøsanger/minde (NYE BILDER 26 jan 2016 )

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

Yngvar wrote:Et ammolager ble i utgangspunktet lagt på steder der det hele tiden var tyske soldater, f.eks kysfort etc. Ellers så måtte det være vakt ved lageret. De fleste ammolager jeg har sett er sprengt inn i fjell eller hadde et solid støpt tak.
Jeg syns ikke dette ser ut som et tysk byggverk heller pga av dårlig utført støp, men det kan jo være laget sent i krigen.
Ja jeg skjønner hva du mener, men om man ser på "kvaliteten" til skyttergravene i området så er dem omtrent av samme kvalitet. Dvs relativt "enkle" men fungerer sikkert godt mot infanteriangrep fra fjøsangerområet og fra nordåsvannet etc..

Jeg har funnet et lignenede lager med samme type konstruksjon borte i skogen med "bueskytterbanen" i området...og jeg tror denne var ment å forsyne "skytterlinjen" som dekket bukten nedenfor gamlehaugen.

Jeg tror ikke dette var ammolager i ordets rette forstand. DVs jeg tror ikke dette var permanente lagre. Jeg tror det var "ammo-lagre" som kun var ment til å fylles i påvente av umiddelbare angrep. Dvs stort sett sto dem tom, men kunne sikkert fylles med ammo på noen timer om fienden nærmet seg.

Jeg tror hele dette forsvarverket jeg har "kartlagt" ble bygget mot slutten av krigen og at det var ment som forsvar mot i hovedsak infanteri-invasjon fra sør. Da ingen av stilligene jeg har funnet ville motstått skyds fra svære kanoner etc.

Alternativt kan ALT jeg har kartlagt være norske forsvarsstilligner fra første verdenskrig, men jeg har aldri lest noe om at dette ble opprettet i dette området. Men jeg vet at det ble bygget kanonstillinger (blandt annet i nærheten av kallandseid) etc som en del av nøytralitetsopprustningen under første verdenskrig.
Post Reply

Return to “HORDALAND”