HKB 16./974 Grönsviken

Nordland ble dekket av kystfort rundt Brønnøysund, Sandnessjøen og områdene rundt Bodø like sør for Lofoten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Inge Sørgård fra "der oppe i nord" har send meg bilder fra kystfortet på Grønsvika. Link til dette finner man på kystfort sidene, men håper at det er flere som sitter på informasjon om kystfortet eller bilder. All info er velkommen!

Erik H
Last edited by Erik H on 27 Feb 2007 23:44, edited 1 time in total.
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Vi er på jakt etter en K416(f) 155mm kanon av samme type som sto her tidligere. Er det noen som vet om slike i Norge eller i utlandet som ikke er i bruk som utstillingsgjenstander eller lignende, og som det kan være aktuellt å hente hit opp?

Inge S
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei og velkommen til forumet.

Større kanoner er skjelden vare, men har jo nettopp lest at Graf Zeppelin sine kanoner skulle gis bort, men ingen ville ha de. Så det er vel enda håp for andre kanoner?

Jeg regner med at du har vært i kontakt med Rustkammeret i Trondheim?
Hvis ikke så har jeg navn og nummer du kan få, send meg en mail hvis du trenger dette.

Hvordan går planene for museumet?

Mvh Erik Hårberg
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Bra takk. Holder på å få oversikt over utstyr og fotografier. Har svært få fotografier som kan dokumentere hvordan fortet artet seg under krigen, og så mangler vi kanoner av den opprinnelige typen som sto her under krigen, K416(f). Vet det finnes slike ved Utvorda Syd og Florø, men har ikke vært i kontakt med Rustkammeret eller Forsvarsmuseet angående disse kanonene. Har så vidt vært i kontakt med Bundesarkiv i Tyskland angående dokumentasjon av fortet fra krigen, men ikke rukket å følge det opp i særlig stor grad. Tenkte kanskje å leie inn noen der nede til å foreta litt innledende arkivundesøkelser. Erfaringer fra slikt arbeide mottas derfor med takk. Vi holder dessuten på å planlegge nytt museumsbygg for kanoner, lyskastere, aggregater og annet utstyr, så hvis de bevilgende myndigheter viser seg fra sin gode side, kan det bli et flott 2007.

Inge S
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Er det mulig å få se noen bilder fra fortet?
Har aldri vært i området, så det kunne vært interessant.....

Et spørsmål og....
Det skal være 2 stk Rs61a bunkere for 5cm Festungsgranatwerfer 210(f) i batteriet. Etter det jeg kan se av kartet på linken Erik H har lagt ut, er det 3 bombekaster stillinger? (BK)
Denne "BK3"... er det muligens en 8,1cm ?

Mvh
Erik E
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Bilder kommer, kanskje allerede i morgen kveld....

Du er hjertelig velkommen på besøk. Kontaktinformasjon ligger på Helgeland Museum sine internettsider for Lurøy.

Når det gjelder bombekastere så skal det etter sigende ha vært 4x50mm og 2x81mm. Akkurat hvor de forskjellige har stått er jeg litt usikker på. Den nordvestlige bombekasterstillingen er dessuten ikke noen bunker, men en utsprengt stilling så vidt jeg husker (skal legge ut bilder). Det er utarbeidet et informasjonshefte om fortet, hvor bl.a. kartet er hentet fra. Send meg en mail med adresse hvis du/dere er interessert så skal jeg sende ett (e-mailadressen finner du på Helgeland Museum sine sider).

Bunkere er ikke akkurat min sterke side. Trenger hjelp til å identifisere de enkelte, så bilder vil komme etter hvert. Enkelte av bunkerne er dessuten restaurert på 1990-tallet av HV, og da ikke akkurat etter antikvariske prinsipper!!!

Inge S[/u]
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Disse bildene ble da veldig svære. Hva gjør jeg feil?

Inge S
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Hallo

Prøver igjen med noen nye bilder.
Det første viser kanonstilling 2 (155mm K416 i motlys), det andre den delvis overbygde og delvis sammenraste løpegraven mellom kanonstilling 1 og 2 (k1 i bakgrunnen) og det tredje en annen og inntakt løpegrav ved kanonstilling 1.

Image

Image

Image

Inge S
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo & takk for bilder!
Har du flere så post i vei :D

Den første bunkeren med sekskantet hull er en av de to jeg etterlyste :)
Ser utvilsomt ut som en Rs61a for 5cm Festungsgranatwerfer 210(f)
Image


Denne ganske så spesielle bombekasteren har opprinnelse fra Maginot-linja og ble tatt som krigsbytte.
Opprinnelig Fransk betegnelse var Mortier de 50mm Mle1937, mens tyskerne ga den betegnelsen Festungsgranatwerfer med fremdengerätnummer 210(f). Våpenet hadde en rekkevidde på vel 700 meter, med ca 15 skudd pr.min. Etter det jeg har lest ble hovedtyngden av disse installert i kystfort i løpet av 1943.

Her er et bilde av den fra Oscarsborg:
Image

Ang. den siste åpne stillingen, så kan den nok ha vært brukt for en 81mm bombekaster, men det er egentlig ikke mye som tilsier det.... Tror du bør stole på øyenvitner i den saken :wink:

Mvh
Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei Inge
flotte bilder fra nord.
Disse vil ta seg flotte ut sammens med resten av artikkelen HKB 16/974 "Grønsvika".


EH
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

De løpegravene er virkelig noen flotte eksemplarer. Håper disse bevares og ikke blir dekket til av ivrige sikkerhetstilhengere som mener disse er farlig for besøkende. Det finnes flere eksempler på at slike løpegraver har blitt fylt med sand . :(

EH
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Her er noen bilder fra kommandobunkeren.

Image
Kommandobunkeren fra sjøsiden(vestsiden).

Image
Inngangspartiet fra østsiden.

Image
Kommandobunkeren fra sørsiden. Her er rester etter et tak og noe vi tror er en signalstasjon, og muligens en MG-stilling??


Her kommer også noen bilder fra et fjellanlegg sør på fortet. Dette har to rom i hver ende forbundet med en gang.
Dette har visstnok vært forlegning for artilleripersonell, og de inntakte løpegravene i en tidligere post går fra denne bunkeren og til Kanonstilling 1.
I tilknytning til disse løpegravene ligger også en bunker for 50mm festningsbombekaster. Det har muligens også vært en diselgenerator i dette fjellanleggets nederste del.

Image
Inngangspartiet i sør.

Image
Det nederste rommet i fjellanlegget. Her har det muligens stått en generator.

Flere bilder kommer senere. Vi har også opplysninger om at det under krigen var en 75mm M/97 kanon på fortet. Dette var opprinnelig en fransk kanon. Saken er den at vi ikke har bevart noen fransk kanon på fortet men en tsjekkisk 75mm Skodakanon 1917-modell. Er det noen som sitter inne med informasjon om dette hadde det vært fint å få en avklaring.

Inge S
Last edited by Gronsvik on 26 Feb 2007 0:33, edited 2 times in total.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei
fins det noen tyske kart over området? f.eks minekart?

det er fint å se mange bilder fra dette stedet. selve kystfortet er bra bevart tatt i forhold til at HV har vært der.

ErikH
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Jepp. Vi har flere minekart, men lite eller ingen informasjon om selve bunkerne. Hvilket referanseverk er mest benyttet for identifisering av bunkere?

Inge S
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Jobber for tiden på spreng med å få opp en midlertidig utstilling om det tyske kystforsvaret på Helgeland i regi av Helgeland Museum.
Jeg mangler imidlertid bilder fra batteriene på Helgeland og tematiske bilder som viser nærforsvar og luftforsvar.
Skulle også hatt bilder fra Svolvær-raidet 4.mars 1941.
Hvis det er noen som har slike bilder, ville jeg blitt veldig glad om jeg hadde kunnet fått noen kopier til utstillingen.
Givere vil selvfølgelig bli kredditert, men vi har desverre ikke midlert til å kjøpe kopier for.
Er det noen som har opplysninger om hvor jeg kan få tak i slike bilder hadde også det vært fint. Har allerede søkt gjennom fotoarkivene til Forsvarsmuseet og Kystartillerimuseet uten hell.

Inge S
Post Reply

Return to “NORDLAND”