Kommandobunker Klubben?

Større grupper av kystfort ved innløpet til Sognefjorden og Nordfjord. Disse batteriene lå hovedsaklig under kommando fra Bergen, men det var mye flytting av grensene i dette divisjonsområdet.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Vidarp
Posts: 5
Joined: 27 Jul 2014 19:17

Hei! Er på ferie i Måløy, og bestemte meg for å sette meg litt inn i historier fra andre verdenskrig. Denne siden har vært til utrolig stor hjelp, takk for all informasjon dere har delt her! I dag var jeg å besøkte Osmundsvåg og Vemmelsvik kystfort. Utrolig spennende, men også utrolig overgrodd av mose, gress, buskas etc. Også litt vanskelig å finne frem grunnet ingen skilting, men Google maps har vært til stor hjelp. Har også benyttet meg litt av andre kilder, og inne på http://www.nrk.no/sf/leksikon/index.php ... dsv%C3%A5g står det at det skal være en kommandobunker i fjellet "Klubben" - med et fremdeles tydelig omriss av inngangspartiet fra Stad, slik som Osmundsvåg fort så det. Jeg sliter med å finne ut hvor dette fjellet er, og jeg blir heller ikke klokere gjennom Googlesøk, da jeg da heller finner diverse idrettslag som driver med fjellklatring, eller bare finner tilbake til artikkelen. Skulle gjerne kontaktet forfatteren av artikkelen, men han gikk dessverre bort i 2012. Er det noen her som kan hjelpe meg? På forhånd takk!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stedet er Lammevågneset. Kommandobunkeren ligger ca midt i kartutsnittet HER (omtrent det høyeste punktet).
Kart over batteriet finner du på side 89 i "Fronten er Kysten" (K.-R.Berge, 1995).

Batteri-tråden her på forumet: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=29&t=2437
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

KO-bunker til Osmundsvåg ligger midt i batteriområdet mellom de to nordligste stillingene (ref. Natters innlegg), og er den som er avbildet i artikkelen fra fylkesleksikonet. Nå er det slik at endel opplysninger i fylkesleksikonet er langt fra korrekte. Det er endel feil og rusk der, feil bruk av begrep, litt sammenblading, litt "fri dikting" og bruk av muntlige usikre kilder osv. Dette gjelder generelt. Kan ikke huske at noen av batteriene rundt Måløy har inntegnet landskap, slik som f.eks. noen av batteriene rundt Sognefjorden og i Fjaler har. Både Osmundsvåg, Blålid og Halsør har relativt lette konstruksjoner til KO, samt Vemelsvik men her er det bare grunnflaten og noen veggmurer som står igjen. I Vemelsvik skulle det bygges ny KO over sjakten som leder opp fra fjellhallen, trolig av 636-type, men denne ble aldri ferdig. Kun deler av grunnflaten ble støpt.
Ellers er det en god del å se i Måløy-området. I tillegg til de du nevner, har du Blålid og Halsør fort, Angelshaug torpedobatteri, rester av batteriet på Moldøen (mesteparten er borte), to bunkerere (derav en kasematt) under brua på Måløy-siden, samt endel stillinger og en liten tunnel på Gotteberghammaren, og en bunker og litt løpegraver nedenfor demningen ved Skramsvatnet ovenfor sentrum. I tillegg er det endel bunkere på privat område, bl.a. en 676 kasematt for 4,7cm Skoda PK og en 622 i tillegg til endel andre objekter, bl.a. et fjellanlegg/tunnel, sør/sørvest i og rett utenfor Måløy sentrum. Det meste finner du i trådene i forumet, sjekk bl.a. denne tråden om du ikke har sett den: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=29&t=2434.
Vidarp
Posts: 5
Joined: 27 Jul 2014 19:17

KO-bunkeren fant jeg ja, men dette fjellet Klubben som omtales var mer vanskelig å finne. Det skal visstnok være et fjell som heter Klubben i Bergensområdet. Har snoket både i Angelshaug, Vemmelsvik og Osmundsvåg - utrolig opplevelse. Har flere bilder, som jeg gjerne deler når jeg har bedre Internettforbindelse (Har kun mobilen og Edgenett hvor jeg oppholder meg). Takk for svar!
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Kan det være Kulen som er ment? Det er rett ved brua på fastlandssiden. Tror det har vært noe der, men at det er borte i dag pga utbygging. Kanskje OP, lyskaster, småstillinger etc. Ett av batteriene var også satt opp der midlertidig mens de permanente stillingene ble ferdigstillt. Uansett er dette langt vekke fra batteriet i Osmundsvåg.
Ingen fastboende og lokalkjente du kan spør?

Her er endel luftfoto fra Kulen av nyere dato, fant dem nettopp så har ikke studert dem. Kanskje det er mulig å se noe hvis det er noe igjen. http://www.vivest.no/kulen.html
teddyh
Posts: 1
Joined: 11 Sep 2014 13:59

hei
Som lokalkjent, så kan eg opplyse om det som på kartet heter "Lammevågneset" kalles for "Klubben" av innbyggere i Osmundvåg.

Mvh
Post Reply

Return to “SOGN OG FJORDANE”