Sommerferien 2014, kystfort

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Ferien er snart en realitet, og kystfortene langs ruten er plottet inn med Natters POI. Men tips tas i mot med takk. Vi drar til Lillehammer så Kyrksæterøra, nedover til Tustna og Kristiansund. Averøya til Bud og Molde. Så Ålesund, hareid og Runde. Hellesylt, Geirangerfjorden, Florø og Måløy. Noe i Sognefjorden og til Bergen. Haugesund, Egersund, over fjellet via Sirdalen til Evje, Arendal og hjem til Sandefjord. God ferie til alle Bunkerjegere :-D
Mvh
Yngvar
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Om skulle anbefale noe på den ruten så måtte det være at i alle fall får med deg torpedobatteriene som ligger som perler på en snor nedover der. Torpedobatterie Nordlandet utenfor Kristiansund, Julholmen utenfor Ålesund og Otteröy-Süd litt lenger ut i fjorden fra Julholmen.
Av kystfort så vil jeg spesielt anbefale HKB Ellingsö og MKB Nordfjord (videre sørover har jeg foreløpig ikke vært), men det er jo mye å få med seg på den strekningen der, så det er vel bare å ta så mye som man rekker over :-)
--
Tommy
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Takk Tommy, jeg har ikke vært på så mange torpedobatterier så det blir prioritert. Takk for tips.
Mvh
Yngvar
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Enig med Tommy, men geografisk vil jeg nok plassere Julholm utenfor Molde, ikke Ålesund PDT_Armataz_01_18
Aukra er jo også verdt å nevne i den forbindelse, men det er jo et lite Flått-helvete, og spesielt på denne tiden av året er det kanskje ikke så kjekt å tråkke rundt der.
Obs ift Julholm: Masse "fibre" fra rørisolasjon i luften der inne - usikker på om det er asbest, men verdt å ha i bakhodet (litt knotete å komme seg inn også da man må klatre opp og gjennom den åpningen noen har lagt i den gjenstøpte inngangen).

Drar du innom Kristiansund og Nordlandet, har du jo to HKB'er (Nordlandet og Kvalvik) som er lett tilgjengelig og definitivt verdt et besøk. På relativt kort tid kan en også dekke mange objekter på Innlandet, Karihola og Brunsvika. Den store bunkeren til Wassermann-radaren (samt en WR) på Klubba er jo også rett i nærheten (og den tror jeg faktisk ikke er representert med bilder på forumet pd heller). Var forsiktig på Nordlandet: Langt fall fra toppen og ned om den sammenraste trappen svikter: Gå inn gjennom fjellinngangen).

Atlanterhavsveien er jo å anbefale sørover fra Kristiansund, og da har du HKB Vevang og Bud innen rekkevidde før Molde.

Flere interessante steder i M&R / S&F som kan trekkes frem (Måløy, Lammetuen og Furenæs feks), men det er jo også et praktisk spørsmål da man må time turen ift x antall ferger, så det skal godt gjøres å rekke over alt om man ikke har svært god tid (TSB Otterÿ-Süd krever feks to ferger alene, men er absolutt verdt det).

Bergen: Fjell og Herdla er jo selvskrevne (Ramsøy er også en fin liten avstikker om du tar turen til Herdla med bla en av de mer spesielle HKB-kommandobunkrene en finner her til lands - mest sannsynlig bygd sammen med en peilstand for MKB Fjell).

http://fjellfestning.museumvest.no/
http://herdlamuseum.museumvest.no/

Merk at torpedobatteriet på Herdla ikke er åpent for publikum: Guidet tur må bestilles fra museet (tar du kontakt på PM/epost noe tid før ankomst, og jeg har anledning/formen tillater, kan jeg evt bistå med omvisning).

Mange interessante steder sørover fra Bergen til Haugesund også: Osterneset, Nordheim, Karmøy-batteriene ++
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Takk Natter, vi skal bruke tre uker på turen så en del rekker vi. Takker for tips ang Herdla, der skulle jeg gjerne vært så det er mulig at jeg kontakter deg om det passer sånn.
Mvh
Yngvar
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jeg har rettet opp og fått lagt til flere nye batteriposisjoner, men det mangler litt så jeg har ikke lagt ut nye POI-filer enda.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Send meg ei melding om du vil ha selskap i Egersund og Stavangerområdet.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Takk Ettori, sier fra om det passer.

Natter, sitter på Aure og skal over til Kristiansund i morgen mandag. Jeg bruker POIwiever og dine filer. Har antagelig flere versjoner for jeg får opp mange like treff på hvert fort. Når du legger ut neste oppdatering, kan du gi filen et nummer, dato, etc. Slike at det er lettere å finne siste versjon. :)
Mvh
Yngvar
HagenAustrått
Posts: 2
Joined: 07 Jul 2014 13:32

Dersom det skulle være noe spørsmål angående Austrått Fort på Ørlandet, kan jeg være behjelpelig med å svare. Har arbeidet som guide her i flere år, og kjenner til eller har tilgang til det meste av informasjon som kan være nyttig. Det er i alle fall åpent her i sommer, og vi har guidinger hver dag.

Magne H. Ring, Austrått Fort
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”