Fjell Festning idag

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

tillatelse må innhentes for søk på fjell. Fredet festningsverk har det blitt også vettu .
mvh Atle M
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

tillatelse må innhentes for søk på fjell. Fredet festningsverk har det blitt også vettu .
Fredet ? Tja, Fjell kommune hevder at det er bare brønnen og gangene under som er fredet, da det er det som er tinglyst Fjell Festning(museet) gjør som de vil uten å spørre, tenker da på kanonbrønnen der de laget til diverse og ble fersket på det :-D, vakten rett innenfor porten der man tok seg til rette området rundt tårnet som skulle være orginalt, veien ned som skulle være en meter bred og gruset, og parkeringsplassen rett ved.
Forsvaret ville ha det vernet som militærhistorisk landskap, men Fjell Kommune vil ikke ha det. Gyravannet oa er vel ikke fredet, og hvem er grunneier der ?, samt ved radarstillingene ?
Så hvem spør man ? Fjell Kommune, Hordaland fylkeskommune, Fjell Festning, eller må det fremlegges for stiftelsen ?
Og blir jeg fersket med en detektor ved flakstillingene, hvem kan vise meg bort, og på hvilket grunnnlag ?
mvh
Paul S.
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

hvem som har tatt seg til rette eller ikke skal jeg ikke uttale meg om i det hele tatt...jeg gjengir hva jeg ble fortalt av museum vest..om noen velger å gå med detektor uansett så driter jeg personlig i det. jeg forholder meg til det som er sagt men det er meg..
mvh Atle M
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

om noen velger å gå med detektor uansett så driter jeg personlig i det. jeg forholder meg til det som er sagt men det er meg..
Det var da voldsomt Atle. Hvisdu tar den tonen så driter jeg i det også
Poenget er at deler av Fjell Festning er fredet, noe er vernet, og noe er det ikke Med flere aktører involvert ville det vært kjekt å vite hvor man henvender seg, og hvem som tar avgjørelser.
Men som deg så driter jeg tynt i det, og lar det ligge.
Ha en fin kveld.
mvh
Paul S
KAV
Posts: 59
Joined: 30 Jul 2007 21:50
Location: Sund

Heisann.
Søk og eventuelle funn burde, etter mi meining, vore avklara med Museum Vest og eventuelt overrakt museet.
Fjell festning har vore skydda frå skattejegarar lenge pga av at det har vore aktivt forsvarsverk.
No er dette skyddet borte, og det er uroande at kven som helst igrunnen kan tråle området og plukka med seg det dei finn.
Det burde etter mi meining, vore set opp varselskilt ved inngongen slik at vitjande vart gjort merksam på lovar og reglar ved funn.
På dette viset kan ein hindre at det vert oppfatta som fritt fram å søkja og pukka med seg gjenstandar frå eitt freda/verna område.
Diverre er kulturminnevernet i Noreg knytt til krigsminner særs lågt.
KAV
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Jeg tror vi skal skille mellom det som er gjort på Fjell festning før og etter Museum Vest overtok. Kanonbrønn-overbygget og de andre nevnte ombygginger ble vel både planlagt, søkt om og bygget før deres tid.
Sindre
User avatar
ørjanU
Posts: 15
Joined: 22 Oct 2010 23:49
Location: sotra

Men du sindre og atle hadde jo vært opppe på fjell festning og sett litt da dere fant en bunker dere trodde var en ammobunker.
utenfor hadde dere funnet splintkapper til stavhåndgranater tar jeg rett.
kan du si hvor denne plassen ligger? :D
hadde vært kjempe fint vist dere hadde komt med et kart :D
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Nå blir det kanskje lettere adkomst til nedgrodde rester..?
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/ikk ... 78264.html
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Hehe. Foreløpig er ikke brannen kommet til steder med rester fra krigen, men fortsetter den i samme retning er det nok en sjanse for at den kan fjerne noe vegetasjon fra mer interessante områder, ja. Vi får bare håpe den ikke tar med seg huset vårt i samme slengen...
Sindre
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

En utmerket sjanse for en bunkertur; Alle bunkerjegere fra området bør melde seg for brannvesenet for frivillig innsats med slokking!! :gutta: . Her trengs all hjelp som kan komme! Men husk; ingen innsats uten å melde fra til brannvesenet!!
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
ørjanU
Posts: 15
Joined: 22 Oct 2010 23:49
Location: sotra

var en tur på festningen her en dag, her er noe jeg fant
User avatar
ørjanU
Posts: 15
Joined: 22 Oct 2010 23:49
Location: sotra

her er de :D
Attachments
en hylse fra en 9,? mm pistol
en hylse fra en 9,? mm pistol
IMG_0814.JPG (6.1 KiB) Viewed 102 times
haglepatron?
haglepatron?
IMG_0817.JPG (5.45 KiB) Viewed 102 times
baksiden av den
baksiden av den
IMG_0818.JPG (5.58 KiB) Viewed 102 times
en kjempe tung rund kule har ikke en anelse om hva dette er?
en kjempe tung rund kule har ikke en anelse om hva dette er?
IMG_0819.JPG (6.03 KiB) Viewed 102 times
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Kulen er kan hende fra et stort kulelager?
Sindre
User avatar
ørjanU
Posts: 15
Joined: 22 Oct 2010 23:49
Location: sotra

kan tenke meg det ja, det er jo ikke så mange andre muligheter ?
User avatar
ørjanU
Posts: 15
Joined: 22 Oct 2010 23:49
Location: sotra

atter en tur på festningen her er noen ting eg fant :D
Attachments
noen som vet ?
noen som vet ?
IMG_0824.JPG (10.03 KiB) Viewed 42 times
Post Reply

Return to “HORDALAND”