Finnes det flere kanontårn fra Gneisenau?

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Rocky

Må få starte med å si at dette var en interessant side! Det blir nok en tur til Austråt Fort neste sommer. Mye nytt å lese her inne. Så vidt jeg har skjønt var det 3 kanoner på Gneisenau. Er det noen av de andre som eksisterer i dag, og i så fall hvor de befinner seg?

Rocky
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei, flott at du likte de nye sidene om kanonbatteriet på Lundahaugen!

Når det gjelder plasseringen av de forskjellige kanontårnene så ble Batteri Anton send til Rotterdam hvor den ble delt opp i tre forskjellige kanonstillinger. Grunnen til at man ikke hadde tårn på Anton var at den ble ganske skadet under et bombeangrep i Kiel (1942).

Batteri Bruno ble oppsatt på Fjell utenfor Bergen. Det ble destruert og solgt som skrap på slutten av seksti-tallet. Selv om nærforsvaret til Fjell festing var mange ganger større og kraftigere enn Austrått fort, var de helt like.

Batteri Cesar ble sendt den lange veien opp til Trøndelag hvor Lundahaugen ble valgt som best egnet sted for å dekke innløpet til Trondheimsfjorden.

Håper du tar turen til Ørlandet for å se på fortet, det er mye å se og man bør egentlig bruke et par dager på å få med seg alt! :D

Erik Hårberg
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!
Takker først for interessanne sider! Hadde vært enda bedre om det hadde vært et par ekstra kategorier her på forumet (hint-hint)

Vet du hvilke modifikasjoner som ble foretatt på Austrått tårnet?
Lurer på om det ble gjort likt på begge tårnene.....

Har ellers sett at det ofte blandes sammen tegninger og bilder fra Fjell og Austrått, bla i boka "Alarmküste".
HIB har brukt Austråttkanonen i sin animasjon om Fjell her:

http://home.hib.no/mediesenter/krigsmin ... anonen.htm

Det tydeligvis ikke alle er klar over, er at sjakten / kanonbrønnen på Fjell hadde et "mellomdekk" mer enn Austrått, og derfor er en del dypere!

Mvh
Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei

De ble installert ny og forbedret ventilasjonsanlegg på Austrått, men selv dette tok ikke bort kondensen som samlet seg i tårnet. På femtitallet fant man på å legge halm, jord og hestemøkk over tårnet slik at det skulle isolere bedre. Dette fungerte veldig bra, men dette ble fjernet noe senere uten at jeg vet grunnen til dette. Trur også at Fjell fikk nytt ventilasjonsanlegg installert.

Noen andre modifikasjoner ble det ikke gjort på kanontårnet, men det var mer plass rundt selve tårnet slik at man kunne ha større rom som var direkte tilknyttet til kanonen. Rom, haller og ganger var forskjellige på Fjell og Austrått.

Det største inngrepet mot kanonen i Austrått var å lage en større trapp fra øverste plattform til maskindekket på nittitallet. Fint for turister! Det største inngrepet mot Fjell var utviltsom å fjerne hele greia. Litt rart at man beholder den ene men hugger opp den andre.

Når det gjelder å blande tegninger fra Austrått og Fjell så er dette ikke helt unormalt. Som kjent ble all materiale fra Fjell ødelagt mens Austrått ble skånet for slikt. tegningene som er igjen er hovedsakelig fra Austrått. Det er riktig at det var en forskjell på høyden, trur dette kan ha vært ca. 3 meter. sjakten på Austrått er 11m og Fjell er 14m.

Skulle gjerne ha hatt flere kategorier her på forumet, men er litt usikker på hva det skulle være. Kom med forslag! Det er uansett ikke noe problem å starte et annet emne hvis man har noen andre spørsmål.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ja det er egentlig litt rart at tårnet på Fjell ble hugget, for man beholdt også andre ex-tyske grovkalibrede skyts andre steder, bla Kristiansand og Harstad, selv om disse ble lagt ned tidlig. Det eneste andre batteriet jeg vet ble fjernet etter tjeneste i kystartilleriet må ha vært Nøtterøy.

Med modifikasjoner tenkte jeg helst på det tyskerne selv gjorde før tårnene ble installert. Har lest litt om hva som ble gjort på Fjell, men har aldri hørt noe om Austrått. Bla nevnes det at avstandsmåleren ble tatt ut. det er også tilfelle på Austrått hvis man ser på bilder + dagen tilstand. I tillegg ble det satt in dør bak i tårnet, og lagt på ekstra panserstål.
Noe utover det vet jeg ikke, så hvis du har noe...?

Erik
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Vil først si at dette kan bli en spennende side, med mye bra innhold.

Jeg håper videre at dette kan bli et innteresant diskusjonsforum på linje med de andre store Norske, men kansje mere spesialisert på fort og lignende.

siden dette er i begynnelsen, så er der sikkert mye som vil være savnet men tror nok, når diskusjonene kommer i gang, så vil vel de fleste spørsmål bli besvart.

Jeg sitter på noen middels, gode kopier av en 28 cm SKC 34, de er vel fra Fjell men prinsippet er nogenlunde likt.

Werner
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei og takk for innlegg.
Håper selv at dette kan bli et bra forum for de få som er interessert i denne lille men viktige delen av vår historie. Det som er litt spesielt med kystfort er at man kan se restene av fortene og bunkere over hele landet. Mange lag og kommuner tar et skikkelig tak for å restaurere disse og dette er gledelig for alle med interesse for kystfort, ubåtbaser og andre militære installasjoner langs den norske kyst.

Jeg har selv ikke gjort noe ennå for å annonsere videre dette forumet så det er gledelig å se våre nye medlemmer med spørsmål og svar.

Jeg er interessert i alle tegninger og bilder av kystfort, det skal være klart. Det er vanskelig å sette av tid og ressurser til denne siden, så det er hjertelig med hjelp fra alle kanter.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Skal se hva jeg har liggende som scannet materiale og sende deg, en smaksprøve, sender du en mail til meg slik at jeg kan ta kontakt.

werner.wernersen@c2i.net
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Her er noen bilder fra S446 bunkeren på Lerberen, før avstandsmåleren ble flyttet til museet:
Bunkeren der oppe er lik den på Fjell, men sistnevnte ble brukt av forsvaret inntil 2004, og er derfor ganske ombygget.....

Image

Image
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

noe av det jeg finner litt interesant i de forskjellige områdene av Norge, er at det faktisk finnes mye igjen, og da tenker jeg ikke bare på bygg og lignende, men faktisk en kanon her og en lyskaster der.

Har sett her på sørlandet litt rester her og der, slik som understell til lyskastere, deler til en 88 mm luftvernkanon og lignende, slik det blir liggende vil det være tilbake til naturen om noen år.
Har kikket på litt av det som ligger på sørlandet og noe av det kan forsatt reddes. er det noen som vet om som restaurerer slike ting?

Werner
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Forsvarsmuseet er stadig rundt og henter inn deler, men man kan ikke ta vare på alt sies det..... F.eks 88mm kanoner er ganske vanlige, og det er derfor ikke så høyt prioritert å restaurere flere

Men helt klart ligger det deler rundt om som burde reddes....

Erik
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei Erik

Kan vel ikke si jeg har allverdens tiltro til Forsvarsmuseet og måten de håndterer tingene på, kan jo referere til Biberen som er under restaurering i Søgne, er ikke mye hjelp og lignende å få fra Horten uten å måtte kjøpslå og lignende.
jeg håper også at det skulle vært mulig for menigmann og få litt mere "tilgang" til det de har og ikke minst arkiv bitene, tror nok der ligger en liten gullgruve for slike amatører som oss.

Werner
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 20:01, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Stevnsfort ble bygget under den kalde krigen, så det du ser på bildene er ikke original anlegget.
Opprinnelig sto kanonen i Grådyb på Fanø.

2 tårn ble sendt til Nederland. Ett ble montert i MKB Zanddijk, men det andre aldri kom i bruk.

Ytterligere to tårn gikk til MKB Petsamo i nord-Finland (som nå er Russisk område) hvor det ene ble ferdig like før Russerne angrep batteriet. Dette tårnet ble sprengt i stillingen, men det andre ble forsøkt evakuert med båt. Båten ble like etter torpedert og sank.

Men hvor ble nummer 6 av?

Kan til slutt nevne at 2 av de nye 38cm tvillingtårnene som skulle settes på Gneisenau som erstatning for de triple 28cm kanonene, ble vedtatt montert i MKB Tirpitz på Blåvand i Danmark. Dette arbeidet ble aldri fullført, men bunkerne står der... Ett av løpene lå lenge på museum i København, men er nylig flyttet til Hanstholm.

Erik E
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 20:01, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”