Tunellen ved Djupvika

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
FriederV
Posts: 1
Joined: 27 Oct 2013 10:02

Er det noen som vet noe om tunellen/hulen i nærheten av Djupvika? Er det kanskje Polsmolhulen eller en annen tunell/hule?
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

Nå vet jeg ikke nøyaktig navnet på området, men den eneste hula jeg vet av i området må være når du passerer Djupvika og er på vei opp de svingene opp berget.. første hula du kommer over er nokså uferdig, men fortsetter du på stien så er det en annen inngang. Det var visstnok ammolager.
MVH

Roar Handberg
_________________
Morty63
Posts: 105
Joined: 22 Oct 2008 22:08

Kalles Ponsahula, men er vel strengt tatt en tunell. Den ene ingangen (lengst "nord" er inngangspartiet muret, mens den andre inngangen er som sagt mer uferdig. Vil annta at tunellen er ca 100 meter med et stort rom midt i (var for mørkt til å ta gode bilder med mitt kamera). Bildene av inngangspartiene ble tatt på senvinteren og mye tyder på at det samles opp mye vann i innganspartiene som iser. Var på ny tur der i høst og da var det fullt mulig å gå igjennom

Hulsen blir benyttet til arrangement som konserter i dag. Mye telys tyder på det også. Som en kuorisitet tror jeg barne-tv-videoen til Kosinus er spilt inn her og Kosinus er malet/tagget på murinnganen.
Attachments
Ponsahula inne.jpg
Ponsahula inne.jpg (113.62 KiB) Viewed 262 times
Ponsahula inngang med mur.jpg
Ponsahula inngang med mur.jpg (156.61 KiB) Viewed 262 times
Ponsahula med inngang uten mur.jpg
Ponsahula med inngang uten mur.jpg (123.7 KiB) Viewed 262 times
Morty63
Posts: 105
Joined: 22 Oct 2008 22:08

Beklager, skrev feil navn på hula. Det er som først nevnt Polsmohula som er det riktige navnet. Det var norske ingeniører som bygde hula for tyskerne. De benytten den i tilegg til ammunisjon, også til å lagre mat. Det er et hull i taket hvor det kan ha vært antenne til radiokommunikasjon. Her en link til adressa hvor det også er noen bilder.

http://www.adressa.no/nyheter/sainntja/ ... 819057.ece
Post Reply