Hei alle.
Er det stemning for å ta en tur til Møvik fort?
Carsten
Batteri Vara tur i høst
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Høres interessant ut dette....har mange hull i bildesamlingen min derfra tenker jeg! Timeplanen min er rimelig sprengt fremover og jeg har allerede tre forestående turer svirrende i bakhodet. Hvis dere blir enige om en dato får jeg rett og slett se om jeg har tid, men september ser dårlig ut allerede.
Erik
Erik
dette er jo et større batteri som jeg trur flere ønsker å være med på. Like så er min tidskjema spreeengt utover høsten. Kan vi spare denne til neste år.. kanskje første større bunkertour?
E
E
- werner wernersen
Hei
for oss "lokale" er det jo ikke lange turen, men burde vært mulig å få lagd et skikkelig opplegg for neste vår.
Werner
for oss "lokale" er det jo ikke lange turen, men burde vært mulig å få lagd et skikkelig opplegg for neste vår.
Werner
Absolutt potensiale for en langhelg spekket med ting man sent vil glemme!burde vært mulig å få lagd et skikkelig opplegg for neste vår.
Erik
- werner wernersen
Hei
Tar kontakt med Vara senere i høst og sjekker hva slags opplegg vi kan få i stand, det er jo en del på vara og omegn som hadde vært spennende å se.
Werner
Tar kontakt med Vara senere i høst og sjekker hva slags opplegg vi kan få i stand, det er jo en del på vara og omegn som hadde vært spennende å se.
Werner
Hold av søndagen til Ny-Hellesund!! ;-)
Mvh
Erik E
Mvh
Erik E
Tenker vi i NKFIF tar en tur nå i høst uansett, så lager vi i NKFIF en større tur til våren. Da tar vi Møvik, Ny Hellesund og Greistad tenker jeg. Hva sier du Werner til dette. Har du noe bortover mot deg som passer inn i Møvik, Ny Hellesund distriktet. Men vi klare nok et par timer reising også.
Så får de som har tid og mulighet til å være med nå bli med.
Carsten
Så får de som har tid og mulighet til å være med nå bli med.
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
- werner wernersen
Hei
kan tenke meg stedet som kalles Lasta, ligger ca 20 min kjøring fra Søgne sentrum.
Werner
kan tenke meg stedet som kalles Lasta, ligger ca 20 min kjøring fra Søgne sentrum.
Werner
Hei
Mer en gjerne med på en slik tur på batteri vara, både nå i løpet av høsten og til neste år. Vil også anbefale en liten omvei om flekkerøy for å se tilbehøre til batteri vara.
Mer en gjerne med på en slik tur på batteri vara, både nå i løpet av høsten og til neste år. Vil også anbefale en liten omvei om flekkerøy for å se tilbehøre til batteri vara.
Torstein E
If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
Vil veldig gjerne bli med opp til kommando bunkeren på Flekkerøy, vi finner en dato senere. Er kommandobunkeren type R363a?
Mvh
Carsten
Mvh
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
Det er meg bekjent to kommandobunkere der ute....Er kommandobunkeren type R363a?
En S 100 som tilhørte Vara, samt en S 414 som tilhørte MKB Flekkerøy.
Førstnevnte er forsvaret sin, den andre er støpt igjen......
Erik
Hei igjen
Kjenner dessverre dårlig til historien bake de forskjellige bunkerne/område. Rett ved der jeg bor har vi en oppservasjonsbunker. påbegynt i 1905 av norge så utbygd av tyskerne under krigen. Den er koblet opp mot batteri vera. Dessverre fylt igjen med betong. Det finnes også endel grunnmurer og 1 tunell i samme område. Bruk ukjent.
Midt på øya har vi "høyfjellet" radarstasjon inntil noen år siden. Noen bunkere og kanonstillinger. Er ikke så kjent der. Område åpnet kun for noen mnd siden.
Vestsiden av øya har rester etter Belteviga fort. Formeg er dette delevis ukjent område. Har også krossodden som jeg tror er av nyere dato.
Dvs det er masse turområde som kan utforskes. Vil også legge til at belteviga var omringet av 2510 landminer.
Kjenner dessverre dårlig til historien bake de forskjellige bunkerne/område. Rett ved der jeg bor har vi en oppservasjonsbunker. påbegynt i 1905 av norge så utbygd av tyskerne under krigen. Den er koblet opp mot batteri vera. Dessverre fylt igjen med betong. Det finnes også endel grunnmurer og 1 tunell i samme område. Bruk ukjent.
Midt på øya har vi "høyfjellet" radarstasjon inntil noen år siden. Noen bunkere og kanonstillinger. Er ikke så kjent der. Område åpnet kun for noen mnd siden.
Vestsiden av øya har rester etter Belteviga fort. Formeg er dette delevis ukjent område. Har også krossodden som jeg tror er av nyere dato.
Dvs det er masse turområde som kan utforskes. Vil også legge til at belteviga var omringet av 2510 landminer.
Torstein E
HEI
Enig med noen av forummedlemmene at batteri Vara og området rundt Kristiansand burde bli gjenstand for en skikkelig tur med mest mulig opplegg til neste år. Timeplanen er stort sett fylt opp for høsten. Det er vikrtig at vi får opp tidspunkter for neste år så tidlig som mulig.
Svein
Enig med noen av forummedlemmene at batteri Vara og området rundt Kristiansand burde bli gjenstand for en skikkelig tur med mest mulig opplegg til neste år. Timeplanen er stort sett fylt opp for høsten. Det er vikrtig at vi får opp tidspunkter for neste år så tidlig som mulig.
Svein
SHå
Skal vi prøve å legge opp en tur i mars? Hva med overnatting i området, ville vært fint å bodd sånn midt i mellom alle steder vi skal på. Kjenner noen til campingplasser i dette område. Er det noen som kan tenke seg å organisere en slik tur?
Mvh
Carsten
Mvh
Carsten