Noen som vet hva som er av ting på Jevnaker (Eggemoen)?

I det indre østland var det flere større garnisonsområder og hovedkvarterer som Kongsberg, Dombås og Lillehammer. Seksjonen dekker fylkene Buskerud, Hedmark og Oppland

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Ja9
Posts: 2
Joined: 06 Oct 2013 13:32

Hei.
Er det noen her som har en oversikt eller kart over hva som finnes på Eggemoen?
Jeg er ny innen leting etter sånt, men gikk en tur på eggemoen sammen med en venn av meg igår, og fant noe underjordiske greier (visste ca hvor det var, da jeg tilfeldigvis fant det for noen år siden da jeg også var ute å gikk litt).
Usikker på hva det er.. Fra utsiden ser det kun ut som en jordhaug eller lignende som er dekket av mose/lyng.
En vei ned i bakken på 2 av sidene, og det er en gang i mellom disse.
Første gangen jeg fant denne, så var dette alt jeg la merke til.
Men igår fant jeg ut at det også var et rom nede der med en slags krakk og et bord.
Fant også noen tomme ølbokser og en avis fra 2006.
Tror ikke selve "bygget" er fra krigen, men heller noe som har blitt bygget under noe øvelse eller lignende.
Tok dessverre ikke noe bilder, men dette kan ordnes senere :)
Ellers ligger denne underjordiske saken rett ved et lite gult hus litt inne i skogen

Men kunne vært artig og visst om litt flere ting rundt her også.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Eneste jeg har funnet er denne bunkeren som ligger her: http://kart.gulesider.no/m/nOLO5
Sto åpen sist gang jeg var der for et par år siden.
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Noen bilder
eggemoen_ammunition_bunker_outside.jpg
eggemoen_ammunition_bunker_outside.jpg (968.32 KiB) Viewed 254 times
eggemoen_ammunition_bunker_entrence.jpg
eggemoen_ammunition_bunker_entrence.jpg (477.8 KiB) Viewed 254 times
Oppslag inne i bygning som ligger ved jernbanelinjen et stykke øst for selve leiren
eggemoen_mobiliserings_oppslag.jpg
eggemoen_mobiliserings_oppslag.jpg (584.14 KiB) Viewed 254 times
--
Tommy
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

TommyG wrote:Eneste jeg har funnet er denne bunkeren som ligger her: http://kart.gulesider.no/m/nOLO5
Sto åpen sist gang jeg var der for et par år siden.
Flyplassen på Eggemoen ble påbegynt 1943 og ble åpnet sept 44. Den var da meget moderne, "Nacht und landeklar 1", dvs utstyrt med innflyvningslys og radar like operativ som Fornebu. Plassens hovedhensikt var å sørge for mellomlandingsplass for større flyavdelinger. Plassen hadde noen 20 mm flak rundt stripa, ett 88 batteri ved Vågård og et 88 ved Gundersby i Åsmarka. Etter frigjøringen ble plassen nytte til lagring av tyske fly før den ble sivil.
Alle andre spor i terrenget skyldes nok forsvarets virksomhet etter krigen,
Ut fra plakaten på bildet har bunkeren vært nyttet til en mob øvelse. Ellers er døra en ganske ny installasjon. Såvidt jeg kan se er innsiden av dørbladet aluminium dvs at den er sikret mot gjennombrenning. På grunn av sikringen ser jeg ikke bort fra at det har vært et moblager der. Nå er all militær virksomhet utenfor inngjerdet område avsluttet.

Mvh
ervold
Ja9
Posts: 2
Joined: 06 Oct 2013 13:32

Takk for tips og kart, skal ta en titt på den der neste gang :)

Dette greiene jeg nevnte, ligger nærmere hovedveien, husker ikke nøyaktig hvor, men det er i området her: http://kart.gulesider.no/m/nOOcZ
Når man går på grusveien, så ser man det gule "huset", og rett ved dette, ligger den underjordiske saken :)
Klarte dessverre ikke å se huset på kartet, så derfor ble det mest gjetting.. men jeg husker at jeg så kraftlinjene, og går man litt bak huset så kan man se ned mot Egge gård og Eggemo bakka, så det ligger ganske langt ut.

Men det er nok bare blitt brukt til øvelse siden det ikke ser veldig gammelt ut, og det huset er jeg usikker på hva har blitt brukt til.. Men la merke til at det var rester av kabel broer der, + et par koblingsskinner for data eller tele kommunikasjon, disse var det kabler på, så det kan jo være et skjøtepunkt eller en slags sentral, uten at jeg så veldig nøye på det.
Nede i kjelleren var det lagd hull i gulvet, og gravd litt i sanda under, hvor dem så hadde kuttet noen eldre kabler som gikk der.
Post Reply

Return to “INNLANDET”