269. Infanterie-Division på Haugalandet

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

kalle
Posts: 23
Joined: 12 Jun 2007 22:28
Location: Haugesund

Jeg har i dag undersøkt litt ang.269 infanterie-divisjon som lå i skåredalen.De kom fra leningrad til Norge i desember 1942 og tilhørte lxx i skåredalen fram til september 1944.Etterpå lå de som reserve i en måned,før de ble sendt til Vogesen.Spørsmålet er ,ble stillingene i skåredalen tømt for godt i september 1944 ,eller var det andre enheter som overtok oppgaven?

-E-D-I-T-----------------------
Denne tråden er splittet fra HKB 64/977 Skaaredal etter hvert som vi har fått 3-doblet antall haubitsere i Skåredalen - og det er "opplest og vedtatt at de 6 sist ankomne" ikke tilhørte HKB 64/977, men derimot 269 infanterie-divisjon

KOS 20.8.2007
---------------------------------
Kalle
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hei Kalle,

nå var det vel ikke hele 269 I.D. som var i Skåredalen ?

Om jeg forstår denne (s.50) rett sammen med tidligere Div.art. skjema fra Erik E. , så hadde Div.art. til 269 I.D. (Art.Reg. 269) forlagt bataljoner på Nestun, Fjørdefjord og Eidsvaag.
Vi må vel regne med at "Fjørdefjord" betyr Førresfjorden - og at de fire haubitserbatteriene i "II Abt." var forlagt i henholdsvis Sandeid, Kopervik, Grinde og sist men ikke minst i Skåredalen. Sistnevnte er den eneste som har indikert faste stillinger for sine 6 x sFH 414(f).
Vet du hvilke rene inf.avd. fra 269 I.D. som var forlagt på Haugalandet ?

Nå besvarer vel ikke dette akkurat ditt spørsmål, du er liksom kommet litt lenger en meg her ;) - men samme dokument nevner også bataljon 658 / 280 I.D. som forlagt i Haugesund(sområdet). Denne kan jo ha tatt over - eller kanskje det til og med var bataljon 658 / 280 I.D. som holdt til med HQ i R608 på Brekke ?

Har vi forresten noe vedr. batteriene på Sandeid, Kopervik, Grinde - eller noe bataljons-ko i Førresfjorden PDT_Armataz_01_18

mvh
KOS

Mer om: 269. Infanterie-Division
kalle
Posts: 23
Joined: 12 Jun 2007 22:28
Location: Haugesund

Jeg regnet ikke med at hele infanteridivisjonen sto i Haugesund nei.Det er spennende å begynne å grave i historien på denne måten.Utrolig hva vi kan finne ut med litt samarbeid.Håper at det er noen på forumet som har kunnskaper om dette.Jeg skal skrive så snart jeg finner ut mer.
Kalle
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

kalle wrote:Jeg regnet ikke med at hele infanteridivisjonen sto i Haugesund nei.Det er spennende å begynne å grave i historien på denne måten.Utrolig hva vi kan finne ut med litt samarbeid.Håper at det er noen på forumet som har kunnskaper om dette.Jeg skal skrive så snart jeg finner ut mer.
Ja dette er spennende Kalle ! Tror det kan bli mer "levende og forståelig" for oss interesserte om fysiske etterlatenskaper, sammen med taktiske og personellmessige fakta (om enn av og til arbeids-teorier ;-) ) settes sammen i en "helhet". For meg, i dag, er betongbunkers om enn imponerende av og til for det meste sand&sement+armeringsjern om jeg ikke også kan se helheten inkludert årsak til oppføringen.

Noen må vel på et eller annet tidspunkt kanskje skaffe seg denne boken,
Geschichte der 269. Infanterie-Division
Image
- om ikke et "nærliggende krigshistorisk museum" har den allerede ?


mvh
KOS
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Første gang jeg prøver å skrive noe her, så vi får se hvordan det blir.

KOS nevner i sitt innlegg Rgt.658, og det stemmer at en bataljon med 4 kp. var stasjonert på Haugalandet. Dette var en Festg. Btl. mao. tropper som bemannet kystbatteriene i distriktet. Bataljonen var underlagt 280 Inf. Div (Heer) med følgende Kp:

Festg. Btl. 658 stab, (280 Inf. Div.) (H)
Festg. Btl. 658 1. Kp. (280 Inf. Div.) (H)
Festg. Btl. 658 2. Kp. (280 Inf. Div.) (H)
Festg. Btl. 658 3. Kp. (280 Inf. Div.) (H)
Festg. Btl. 658 4. Kp. (280 Inf. Div.) (H)

280 Inf. Div. var stasjoert i Bergen fra april 1942 – mai 1945 og hadde følgende avdelinger: Festg. Btl. 645, 655, 658 og 1015, der altså Btl, 658 var i Haugesund med 4 Kp. pluss stabskp. Stabskp. var stasjonert i Førresfjorden (tidl. Førdesfjorden) like ovenfor Arquebus museet (kilde. Ernst Schubert fra stabs.kp.) og Schubert har lagt feltlinje fra kanonbtt. innerst i Skaaredal til Eivindsvannet.

Når det gjelder 269 Inf. Div. var også denne stasjonert i Bergen fra april 1942 – mai 1945, med Inf. Rgt. 469 (I og II Btl.) Sammen med 274 Inf. Div. stasjonert i Stavanger fra Juni 1943 – mai 1945 hadde begge disse to Div. styrker på Haugalandet. 274 Inf. Div. hadde følgende styrker: Festg. Rgt. 862, 865, Art. Rgt. 274 (Btl. I, II og III). Av disse vet jeg at Fest. Inf. Rgt. 862, 5 kp og Kraftf. Kp. 274 var på Haugalandet (5.kp. var på Utsira)

Noen av avdelingene skiftet et stykke uti krigen, f. eks. var 355. Infanteri Regiment I Bn. Haugesund april 1940 (Hauptm. Dorrenbeck) i Haugesund i 1940, men disse ble overført til Finnland i sept. 1941. Oversikt over avdelingene på Haugalandetl er sikkert tilgjengelige hvis vi roter litt i det. Kanskje noen lesere har oversikt over de tyske enhetene på Haugalandet?

mvh,
Arquebus krigshistorisk museum
SFVL
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Tillater meg å komme med noen justeringer.
280 Inf.Div. kom ikke til Bergen før i oktober(?) 1944. Før det hadde de vel vært i Stavanger, og Førde.
Uten at jeg har noen fullstendig oversikt eller peiling på lokalitetene der nede så kan jo det nevnes at området lå i begynnelsen under 69 Inf. Div., 159 Inf.Rgt. som hadde sitt hovedkvarter i Haugesund. Man hadde også f.eks avdelinger fra 169 Art.Rgt, med bla.5/169 i Sandeid, og 6/169 i Førdesfjorden. Staben for II/169 lå ved Grinde, men senere flyttet til Førdesfjord.Da listet som II/269.
Der er en del forandringer, bla. blir grensen til Terr.Absch. Stavanger flyttet lenger nord. Tidligere lå den rett nord i Boknafjorden, men blir trukket til nord for Odda, går midt over Stord og ut til kysten nord på Bømlo. På ett kart fra nov.1944 er bla 274 Inf.Div. dukket opp, med batteriene i Skåredal og Sandeid nevnt som 5/274, og 13/274.
Andre får komme med mer om dette, men det ser ut til at du har blandet kortene litt når det gjelder avdelinger osv. i området. 280 Inf.Div. var i Stavanger i vel ett år i 1942/43, så hvis man skal gå det hele litt i sømmene så er det vel kart osv. fra 69/269 Inf.Div, og 274 Inf.Div(214 også ?) som gir best utbytte. Erik har vel noe å bidra med..:-)
mvh
Paul S.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Takk for svar Paul S. det finnes mye kildemateriale, noe er sikkert riktig og noe er galt, så info om inf. divisjonene er hentet fra nettsider, samt fragmenter av info i museets arkiver. kke lett å bedømme hva som er riktig så lenge ikke kildematerialet er oppgitt. Har du, eller andre, fortegnelser over styrkene på Haugalandet/lokaldata for Rogaland/Hordaland, så kunne vi laget en oversikt på dette og lagt ut på forumet?

Man kunne benytte krigsdagbøkene for divisjonene, da disse er bevart i tyske arkiv, men det er sikkert en jobb i seg selv å finne utav.

Museet har en del bilder fra 69. Inf.Div, men vanskelig å datere nøyaktig. Har ett bilde når stabskp. forlater Førdesfjorden, samt en del fra Østfronten der Atr. Rgt. fortsatte tjenesten.

Arquebus krigshistorsk museum
SFVL
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

280 Inf.Div. var i Stavanger i vel ett år i 1942/43, så hvis man skal gå det hele litt i sømmene så er det vel kart osv. fra 69/269 Inf.Div, og 274 Inf.Div(214 også ?) som gir best utbytte.
Begynner å bli avanserte greier her nå!
Slike oppsummeringer blir ofte vanvittig avanserte da styrkene flyttet mye på seg. Haugalandet er intet unntak.

280 ble opprettet som en stabsenhet i Stavanger i april 1942, men hadde ingen egne tildelte bataljoner/regimenter med det første.
Disse kom ikke på plass før Stab/280 flyttet til Førde i februar/mars 1943, så for Stavanger sin del var 280.Div kun en administrativ "avsnittsjef". Det utførende part hvis vi kan kalle dem det, var for Stavanger sin del 214.Div på dette tidspunktet.
274. div overtok avsnitt Stavanger den 18/9-43, men de gamle grensene for avsnittsinndeling ble fortsatt beholdt. Tror derfor nøkkelen til Haugesund/karmøy stort sett finnes hos 269.Div og senere i krigen 280.Div. For 269 Div. sin del ser det i farta ut som det er Gren.Rgt 489 som har hatt Haugesund som Hovedkvarter med enheter rundtom på hele Haugalandet, men så er i tillegg II./469 å finne i Kopervik. Hva som skjedde da 280 tok over vet jeg svært lite om........
Der er en del forandringer, bla. blir grensen til Terr.Absch. Stavanger flyttet lenger nord
Dette er interessant!
Har du mulighet for å legge ut et utsnitt av dette området?
Har kart fra 23/6-44 og mars 1945 som begge viser at grensen går ved Boknafjorden, så dette høres ut som en kortvarig utvidelse....
Vet at II./274.A.R. ble overgitt til 295.Div uti slutten av 1943 og slik jeg ser situasjonen kan eventuelle batterier på Haugalandet kun tilhøre nettop denne Bataljonen?? De to batteriene du nevner står nemlig ikke oppført på oversikten for regimentet laget på slutten av krigen.
Av disse vet jeg at Fest. Inf. Rgt. 862, 5 kp og Kraftf. Kp. 274 var på Haugalandet (5.kp. var på Utsira)
Kan også neve at ett kompani fra Fest.Btl 647 (Også 274.Div) den 1/12-43 ble flyttet til Skudenes som nærforsvar for kystfortet der.
Vet jeg har ett eller annet skriv som nevner 274 på Utsira, men finner det ikke.....

Erik
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Skal se om ikke jeg kan få ordnet til noe med den grensen. Ser ut til at den følger en tidligere grense fra 69 Inf.Div., der 159 Inf.Rgt lå sør, og Inf.Rgt.236 lå nord for linjen.
Forøvrig så dukker også Fest. Inf. Rgt. 865 opp i Haugesund.
Men nå er jeg langt på viddene i forhold til viten m.m, så her jeg lite å bidra med.
mvh
Paul S.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Sporet visst av med hele Skåredalen......
Foreslår å opprette ny diskusjon for enhetene som tjenestegjorde på Haugalandet dersom noen har mer å si.....??

Her er ihvertfall mer om Skåredalen.
Tydeligvis ville AOK flytte batteriet til Bremanger sommeren 1942, men dette satte både 69.Div og LXX Armekors seg i mot.
Faktisk går de så langt at det antydes at pga. viktigheten av dette batteriet, bør det settes opp ett batteri i kaliber 10-15 cm.
Tipper det er løsningen på hvorfor divisjonsartilleriet med 6 x 15,5cm dukket opp nettop her......?

Erik
Attachments
Skåredal 27 April 1942.JPG
Skåredal 27 April 1942.JPG (26.93 KiB) Viewed 990 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik E wrote:Sporet visst av med hele Skåredalen......
Foreslår å opprette ny diskusjon for enhetene som tjenestegjorde på Haugalandet dersom noen har mer å si.....??
Her er sikkert mye usagt ennå Erik :D - både om Skåredalen og tjenestegjørende styrker og strategi både der og på resten av Haugalandet.

Det er jo alltid vanskelig når en setter slike temagrenser at det "deler seg" før eller siden - som regel før...

På Haugalandet har vi jo, som også okkupasjonstyrkene tydeligvis også dengangen hadde, regionsgrenser som ofte kommer i uttakt med geografiske grenser. Derav stadig ansvarsomlegging og forskyvninger.
Så det er lett å forstå at 69.Div og LXX fortviler når AOK vil ta bort Haubitser-støtten. Noen må ha blingset PDT_Armataz_01_05 når de ikke har sett hva landgangsmuligheter som ville bli liggende fristende til her da.
At "divisjonsartilleriet med 6 x 15,5cm" ble lagt hit er veldig forståelig om det stemmer i tid - Mørser'ene kommer bokstavelig "til kort" med sin "nære grense" i nærforsvaret - 3km om jeg ikke har feiltolket.

Men til saken. Det hadde kanskje vært bedre med en egen gruppe "Haugalandet" under samme gruppe som "Trondheim" ligger - og at gruppenavnet istedenfor "BUNKERE" kunne vært noe som f.eks. "BUNKERE, STYRKER og STRATEGI" - eller noe sånt litt romsligere.
(EDIT KOS, i ettertid: Og slik ble det altså...vi fikk en egen Haugalandet tråd :D )

Tror i alle fall det er lettere for nyankommede om kystfortene holder diskusjonen i og rundt disse mest mulig - og at det finnes en plass å ta diskusjonene videre.
Det blir vel en egen diskusjon dette også ;)

ps! Der er flere oppfattinger om hva som er Haugalandet også - men da er det ihvertfall fleksibelt ;-)

mvh
KOS
Last edited by KOS on 14 Sep 2008 22:35, edited 1 time in total.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Erik E wrote:Tydeligvis ville AOK flytte batteriet til Bremanger sommeren 1942, men dette satte både 69.Div og LXX Armekors seg i mot.
Faktisk går de så langt at det antydes at pga. viktigheten av dette batteriet, bør det settes opp ett batteri i kaliber 10-15 cm.
Tipper det er løsningen på hvorfor divisjonsartilleriet med 6 x 15,5cm dukket opp nettop her......?Erik
Har fått tak i boka om 269ID, som i stor grad baserer seg på KTB fra divisjonen. I.D.269 hadde oppdrag "sikring av Norge" Norge fra 16.11.1942 til 7.10.1944. Divisjonen avløste I.D.69, som ble overført til Russland. Divisjonen ble delt i tre kampgrupper for innsatsen i Norge, og jeg kan komme tilbake til dette i en annen anledning.

Men til saken. 15,5cm. batteriet innerst i Skåredalen ble opprettet i desember 1942 som områdeforsterkning (ortsfeste batterie) som 13. kompani av divisjonens artilleriregiment (13/A.R.269). Her er batteriet oppført med 6 stk. 15,5cm. s.F.H.17(p), mens oversikten fra LXX A.K. som er referert tidligere i denne lenken anfører 6 stk. 15,5cm. s.F.H.414(f). Hva som er riktig skal være usagt, og det kan vel være så at batteriet ble satt opp med litt andre kanoner enn det som var planlagt i desember 1942. Det er da (igjen) bekreftet at dette batteriet ikke lå Under HKAR og kystbatteriet i Skåredalen, men som et eget batteri under 269ID, A.R.269, IIAbt. (2. bataljon) som 13.Btt. A.R.269 fikk til slutt hele 16 batterier.

II A.R.269 var stasjonert på Haugalandet (ref. som Haugesund) og tilhørte "Kampfgruppe Haugesund" G.R.489 under ledelse av oberst Dempfwolff. I Norge ble infanteriregimentet gitt benevnelsen grenaderregiment (G.R.). II A.R.269 hadde følgende enheter:

- Stabsbatterie (Førre)
- 4. (mot.) batterie, med 1xLe.F.H.16 og 4x7,5 F.K.Ot(n) (Grinde)
- 5. Batterie, med 4xLe.F.H.16 (Kopervik)
- 6. Batterie, med 4xLe.F.H.16 (Sandeid)
- 13. Batterie, med 6xs.F.H.17(p) (Skaaredal)

Man kan da merke seg at 4.Btt. var motorisert og at 13.Btt. var montert i faste stillinger.
JEF
Posts: 39
Joined: 17 Jul 2007 20:04
Location: Oslo

Arquebus wrote: Her er batteriet oppført med 6 stk. 15,5cm. s.F.H.17(p), mens oversikten fra LXX A.K. som er referert tidligere i denne lenken anfører 6 stk. 15,5cm. s.F.H.414(f). Hva som er riktig skal være usagt, og det kan vel være så at batteriet ble satt opp med litt andre kanoner enn det som var planlagt i desember 1942. Det er da (igjen) bekreftet at dette batteriet ikke lå Under HKAR og kystbatteriet i Skåredalen, men som et eget batteri under 269ID, A.R.269, IIAbt. (2. bataljon) som 13.Btt. A.R.269 fikk til slutt hele 16 batterier.
Det er her snakk om samme kanon i alle sammenhenger unntatt inskripsjon og merking.
Basis er den franske Canon de 155 C Modele 1917 Schneider.
I tillegg til å bli brukt av franske styrker ble en stor del også solgt til Polen hvor den ble tatt i bruk som 155 mm haubica wz. 1917.
De polske kanonene ble av tyskerne betegnet 15,5 cm sFH17(p), mens de franske ble betegnet 15,5 cm sFH414(f). Alle skyts som kom til Norge (kun Nord-Norge) i 1941 var krigsbytte fra Polen. Etter hvert ble en rekke batterier omarmert til andre skytstyper, mens viktige 15,5 cm haubitsbatterier ble utvidet fra 4 til 6 skyts. Overskuddet ble overført til korpsene, som satte skytsene inn i en stasjonære rolle som støtte for kystforsvaret, men underlagt det lokale artilleriregimentet. (Dette for å ha full kontroll med batteriene, ref direktiv 40)
Etterhvert fant tyskerne ut at å ha to forskjellige betegnelse på helt likt materiell var uhensiktsmessig, og man gikk over til kun å bruke 414(f) betegnelsen.

JEF
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

JEF wrote:Det er her snakk om samme kanon i alle sammenhenger unntatt inskripsjon og merking.JEF
Takk for utfyllende svar vedr. feltartilleriet i skåredalen. Disse stillingene har irritert oss lokale hobbyhistorikkere lenge, og vi så bare ikke for oss at de kunne være utenom HKB Skaaredal.

Etter det jeg forstår det så hadde Obest Dempfwolff Kampfgruppe Haugesund fra nov.42 til okt.44. De avløste da I.D.69, som hadde hatt området rundt haugesund siden midten av mai 1940. Under denne kampgruppen lå undergruppene for infanteriet, artilleribataljonen og kystartilleriet (unntatt den takstiske kommandoen mot sjømål, som var tillagt sjøkommandanten i Bergen, Fregattenkapitän Morath). Foruten II/A.R.269 hadde I.D.269 et forsterket infanteriregiment i Haugesundsområdet:

- I/I.R. 489 (Haugesund)
- II/I.R. 489 (Forsterket bataljon som Untergruppe Karmøy)
- I/I.R. 490 (Ølen og Etne)

Av I/I.R.490 var en styrke (ein zug) plassert i Sauda og ett forsterket kompani på Utsira. Stab for ragimentet lå i Haugesund. Untergruppe Karmøy hadde også en utrykningsstyrke i beredskap. Artilleribataljonen disponerte også en utrykningsstyrke og sambandstropp underlagt stabskompaniet.

Hvilke styrker var det som bemannet kystartilleriet på Haugalandet. MKB var besatt av marinen, og jeg regner med at HKAR rundt Haugesund med artilleriundergruppene var besatt av et eget festningsregiment.

Det hadde vært fantastisk å forbedre museets utstilling med en oversikt over de tyske styrkene på Haugesundshalvøya fra 1940 til kapitulasjonen. Er det et omfattende arbeid å utfylle dette bildet JEF?
JEF
Posts: 39
Joined: 17 Jul 2007 20:04
Location: Oslo

Arquebus wrote: Hvilke styrker var det som bemannet kystartilleriet på Haugalandet. MKB var besatt av marinen, og jeg regner med at HKAR rundt Haugesund med artilleriundergruppene var besatt av et eget festningsregiment.

Det hadde vært fantastisk å forbedre museets utstilling med en oversikt over de tyske styrkene på Haugesundshalvøya fra 1940 til kapitulasjonen. Er det et omfattende arbeid å utfylle dette bildet JEF?
Hærkystartilleriets anlegg var bemannet av eget personell. I store deler av tiden var den som følger:
Det taktiske nummer som eksempelvis 64./HKAR 977 med feltpostnummer 00983 representerer besetningen i Skaaredalen. Denne var administrativt hengt opp i Heeres Küsten Artillerie Abteilung V./HKAR 977 i Haugesund, som (opprinnelig) tilhørte HKAR 977 i Bergen. Regimentet rapporterte administrativt til divisjonen.
Taktisk tilhørte batteriet Artillerie-Gruppe Haugesund, som ble ledet av sjef V./HKAR 977. Taktisk overordnet var Artillerie Kommandeur Bergen. Artilleriekommandeur Bergen var HKAR regimentsjef, og med denne hatten satt han i Sjøkommandantens stab.
Vi må derfor skille sterkt mellom taktisk kommandokjede og administrativ kommandokjede.

I dette området var det relativt ofte endringer, slik at en komplett oversikt vil ta en del tid å sette sammen. Derimot vil en oversikt på stikkdatoer ta vesentlig mindre tid å sette sammen. Kildeproblemene er i hovedsak fra sommeren 1944 og frem til våren 1945. I tillegg til manglende kilder er også aktiviteten her større, spesielt i forhold til luftvernsikring mot flyangrep på skipstrafikken.

JEF
Post Reply

Return to “Haugalandet”