Bruk av andres bilder eller kilder

Egen kategori for originale kilder. Har du liggende dokumenter, bilder, tegninger osv. som samler støv i ditt arkiv så er dette plassen for deg som ønsker å dele disse med andre. Husk: "Information not shared is lost"

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
RoarP
Posts: 113
Joined: 17 Apr 2006 16:52
Location: Bergen
Contact:

Det finnes heldigvis på en del andre forum medlemmer som er flink til å ligge ut bilder (orginale) og kilder om kystfort og tyske
innstallasjoner 1940-1945. Gjerne på andre forum enn kystfort.com.

Det som jeg mener er viktig, er å prøve å operere å benyrtte samme brukernavn på de forskjellige forum. De som er som har unike bilder/historier bør ha samme brukernavn
på nasjonale og internasjonale forum.

Er noen veldig flink til å f.eks ligge ut bilder på internasjonale forum, så må en tåle at bildene blir benytet på nasjonale forum (eller omvendt) . Det er selvfølgelig viktig at man en merker sine bilder og tekst med copyrigth.

Har nok noen meniger om copyright på bilder og infomasjon man har kjøpt må internett, mrn skal man oppgi sitt eget navn eller skal man oppgi at man har kjøpt info og/eller bilder på internett i f.eks bøker ?

Leser noen bøker hvor kilden til bilder og opplysniger er at man har kjøpt disse på interenett, men de som har gjor er bør at man har gjort det via f.eks f.eks http://www.ebay.de.

Er veldig åpen for disksjusjoner ! ..eller andre skrivefeil. :-)
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Vet ikke riktig om jeg skjønner hva du er ute etter i dette innlegget, men bruk og kjøp av bilder er jo noe som diskuteres stadig vekk.

det jeg vil si er at de bildene du tar selv har du opphav og copyright til uten tvil.

de bildene som kjøpes på nettet/E-Bay/andre og privat, er vel lovmessig litt så som så, men jeg regner at når jeg kjøper et bilde så er det meg som eier dette, og har råderett over dette, dvs at skal noen bruke dette bilde så er det meg de skal spørre, noen bilder er masse produsert, dvs at på et kystfort kunne flere kjøpe kopier av dette, kan en da hevde råderett over bildet i seg selv, tvilsomt. Men det er derfor en del merker bildene sine slik at hvis det dukker opp andre steder så kan enn si at dette er mitt.

Når vi kommer til selve merkingen så er det ikke alltid i hvertfall jeg legger den synlig, men det vil alikevel ikke si at det er fritt for bruk i bøker eller andre fora/forum, og jeg har da også en forventning om at de som bruker det gir som et minimum en henvisning til hvor bildet kommer i fra.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

"Copyright" har vært et stort tema på forumet. Det er f.esk bare å søke etter ordet "copyright" så er det en hel del skrevet.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Post Reply

Return to “Arkiv- og dokumentasjonskategori”