Reise igjennom Norge

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Todd
Posts: 16
Joined: 07 Aug 2012 19:45

Hei!

Planlegger fortiden en biltur igjennom Norge, hovedsakelig for å se steder jeg ikke har sett før, og jeg er en dreven hobbyfotograf så jeg ønkser å besøke steder i Norge hvor jeg kan fotografere. Forutnom de norske fjordene, fjellene og byene, ønsker jeg også å dra innom diverse minner som fortsatt står fra andre verdenskrig.

Jeg leter hovedsakelig etter steder slik som Hegra Festning og Austrått Fort (Ja, jeg er fra trønderlag :)). Planen er da å kjøre fra Trondheim og følge Vestlandet ned til Bergen, videre til Kristiansand og opp igjen på østsiden. Er det noen som har steder å anbefale å dra innom? Jeg ønsker å besøke Fjell Festning, men ellers vet jeg svært lite om liknende steder på denne turen, noen som har noen tips?

Takk!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

LN-KEH
Posts: 10
Joined: 26 Dec 2012 18:39

Hei,

Nær Oslo har du Oscarsborg og Høytorp fort.

MVH
Knut Erik
Lillegutt
Posts: 64
Joined: 02 Aug 2009 22:33
Location: Farsund

Høres spennende ut.

Jeg vil selvsagt anbefale en tur innom her på Lista.
Her har vi mange bunkere både i Marka, på Tjørveneset, Varnes Fort og Nordberg fort, for å nevne noen.
Gir du beskjed litt i forkant kan vi muligens ordne med lokal guide også.
Du kan også få en kikk inn i hangaren til Festung Lista, der Lister Forsvarshistoriske Forening har tilhold.
Da får du sett mange bunkere, samt kjøretøy, flyplassmodell, lyskastere, og en original "Organsasjon Todt" brakke.

Velkommen til Lista!
Leif-Tore
Todd
Posts: 16
Joined: 07 Aug 2012 19:45

Natter wrote:Her kan du muligens finne noe:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=4530
Takk! Skal se nærmere på det så fort jeg finner litt tid!
LN-KEH wrote:Hei,

Nær Oslo har du Oscarsborg og Høytorp fort.

MVH
Knut Erik
Gjorde et rask googlesøk på dem og må si at begge så veldige spennende ut, definitivt lagt til på lista, takk!
Lillegutt wrote:Høres spennende ut.

Jeg vil selvsagt anbefale en tur innom her på Lista.
Her har vi mange bunkere både i Marka, på Tjørveneset, Varnes Fort og Nordberg fort, for å nevne noen.
Gir du beskjed litt i forkant kan vi muligens ordne med lokal guide også.
Du kan også få en kikk inn i hangaren til Festung Lista, der Lister Forsvarshistoriske Forening har tilhold.
Da får du sett mange bunkere, samt kjøretøy, flyplassmodell, lyskastere, og en original "Organsasjon Todt" brakke.

Velkommen til Lista!
Dette høres jo ut som en drømmedag for en entusiast! Skal se nærmere på det alle stedene du postet, men må si at en tur inne i hangaren på Lista å se på disse godsakene høres helmaks ut! Sjekka litt på google og dette er helt klart på lista!
Hjertlig takk!
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Todd wrote:Planen er da å kjøre fra Trondheim og følge Vestlandet ned til Bergen, videre til Kristiansand og opp igjen på østsiden.
Om du ikke har bestilt kartet allerede - så er de vel et must i en slik planlegging og gjennomføring :)

http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=5505

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Jeg leter hovedsakelig etter steder slik som Hegra Festning og Austrått Fort
Batteri Vara i Kristiansand kan vel på et vis plasseres i denne kategorien...
Der mangler det hvert fall ikke motiver hvis formålet er fotografering ;-)

Mvh
Erik E
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ser Høytorp fort er nevnt lenger oppe her. Høytorp er jo spenende fordi det er et museum, men om man først er på de trakter så ville jeg absolutt også fått med meg Trøgstad fort og Langenes brogalleri. Selv om det er et stykke å gå for å komme seg til Langenes brogalleri så vil jeg absolutt påstå at det er verdt å få med seg. Litt videre nordover igjen så har du jo også Urskog fort som selv om det er litt «lokalt» så kan det være morsomt å få med seg. Enda litt videre nordover så har du jo også Konsvinger festning.... men du sa fra andre verdenskrig ja... Jaja :-)
--
Tommy
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

høres ut som en drømmetur. Foruten kystfortkartet har jeg militär utflykt 2 av Leif Högberg som inneholder en god del opplysninger om plasser man burde besøke på en slik tur.
Er du i trondheim så kan vi godt sette oss ned og se på ruten sammens hvis det er ønskelig.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”