Luftvernbatteriene ved Karmsundet

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

La også merke til denne da jeg raste rundt der ute... Men siden den ligger inne på gården så konkluderte jeg med at det måtte være en potetkjeller.

Rart med en bunker som har dør i front også....

Hvor fikk du forresten infoen om plasseringen av lyskasteren og brakkene fra? Snakket med de lokale du også?



Kai PDT_Armataz_01_18
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Ja, nærliggende å tenke potetkjeller også mht. døren i front. Men kraftig bygget, så en vet aldri helt sikkert ... før en har sjekket ;-)

Snakket med samme "nåværende batterisjef" på Moksheim ja.

KOS
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

hehe.. ante meg at du tok turen ut og slo av en prat med karen.
Reagerte bare på at brakkene du hadde tegnet inn ligger litt lenger bort fra huset hans enn det han forklarte meg, og lyskasteren nevnte han ingenting om da jeg var der. Bra vi får stadig mer info om området :)

Ellers? Funnet ut noe mer om Snik du eller?
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Reagerte bare på at brakkene du hadde tegnet inn ligger litt lenger bort fra huset hans enn det han forklarte meg, og lyskasteren nevnte han ingenting om da jeg var der.
Ja, jeg så det med plasseringen, den FLAK-stillingen lengst nord også ? Så er spørsmålet om du tok plassene "i lokalminnet" eller "på GPS". Vi stod oppi litt skrot der Materialboden hadde stått så den koordinaten burde stemme så sant ikke GPS-sjefen i US&A "kødda" med oss akkurat da.

Lyskasteren satt litt lenger inne ;-) Han var helt klar på størrelsen, 1.5m, og kunne endog berette at noen "lokale ildsjeler" hadde vurdert å ta den og agregatet i "løe-bevaring" men størrelsen har vel lagt en demper...

KOS

Ps. Vi var på Snik også ja - alle 3 stedene i en "fellestur" ;-)
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote: Vi får gjøre oss ferdig med Moksheim først da, for der var det også en 150cm lyskaster.
For øvrig var det hele 3 stk. lyskastere på Snik, men først Moksheim.

Jeg har lagt inn bilde fra 1945 tidligere i denne tråden av en 150 cm lyskaster med aggregat foran en løe der mye av luftvernmateriellet ble rasket sammen etter krigen. Det kan være at denne er hentet fra same sted som 3,7 cm FLAK kanonene på Moksheim, og selv om opptellingen av materiell fra 1945 ikke nevner noen lyskaster, noterte man i 1945 3 stk. kanoner på vogner med reserveløp, en 1,25 meter avstandsmåler, en offisersbrakke for 2 personer og en mannskapsbrakke for 12 personer. Men med dette øyenvitnet må vi ta denne plasseringen av denne 150 cm. lyskasteren som sannsynlig. 3,7 cm kanonene hadde en effektiv dekning i luftvernrollen i en høyde på over 4.000 meter. som "minikystartilleri" langs Karmsundet var rekkevidden nesten syv kilometer, så kanskje det ikke var så galt å plassere 150 cm lyskasteren akkurat der.

Når det gjelder 3 lyskastere på Snik, finnes det heller ikke noen opptellinger av dette fra 1945. Men dette trenger ikke bety allverdens, da jeg ikke har noen garanti for at det vi har er komplett. Men det stod tre vogner til 2 cm FLAK kanonene der ute, vet ikke om det kan være en forklaring? Er antallet på tre lyskastere fra lokale sivile kilder eller annet?
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Så er spørsmålet om du tok plassene "i lokalminnet" eller "på GPS".....
Må innrømme at det ble på "gefylen", og at jeg plasserte dem på bildet der han pekte og fortalte... Synes dine plasseringer virker mer logiske i terrenget og i avstand til stillingene. Det skal du ha! :D



Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Som sagt var vi, JEI og jeg, på en "fellestur" der vi var på alle 3 LV-batteriene i rekkefølge sørover.
Til Nordheim(Salhus) er det ikke så mye vesentlig å legge til i denne omgang. Ei heller på Moksheim, bortsett fra lyskasterplasseringen og mer eksakte posisjoner.

På Snik hadde jeg fått "etteretning" om en liten bunker og en sprek 90+ åring i nabolaget som var "klar som dagen" til tross for sin høye alder.

Så vi kjørte sør og parkerte på "x" og gikk rett på den første stillingen merket "Stilling ?" på vei nordover langs høyden. Den angitte bunkeren, merket "Amm.", er overhodet ikke synlig i en haug av hekk. (Den ble bekreftet der senere av huseier). I alle fall, rett plass var det nødt til å være.
Vi tok så kontakt med eier av gården der FLAK 1&2 er anført med spørsmål om de kjente til "noe fra tyske stillinger", hvilket de dessverre ikke hadde anelse om. På forespørsel om hvor eventuelt eldre ressurspersoner kunne finnes ble vi henvist navn og vei til samme person jeg hadde fått tips om - som den absolutt eneste som kunne vite "noe". Men det var greit at vi ruslet i marken deres - der det forresten kanskje også var noen hester (men de var heldigvis inne til lunch med påføgnede strigling).

Vi fant fram til den etter forholdene kvikke 90+ åringen, og ja - han viste nå en del. Så han tok på seg frakken og var med ut på et utsiktspunkt.
For øvrig syntes han vi var litt i seineste laget, nærmere bestemt ca. 50 år for seine eller deromkring. Selv om vi neppe kan ta på oss hele den forsinkelsen, av naturlige årsaker, så har han et poeng - dette stedet kunne lett ha gått i glemmeboka for alltid.

Han hadde veldig mange opplevelser og minner både om okkupantene på stedet, nedskyting av fly fra begge sider og andre detaljer. Så mye at det egentlig burde vært en profesjonell informasjons-samler på besøk (les: journalist).

Han fortalte at det var så mye som rundt 90 mannskaper på stedet, hær og marine. Sistnevnte holdt til på vakthytta som anmerket på kartet og var bare en håndfull menn. Hytta hadde utkikkspost på taket, slik også den på Salhus og muligens og på Koltrepynten hadde.

Han pekte ut plasseringene av tre(3) lyskastere og var helt klar på at disse var samtidig i bruk, helt til freden kom. De var så sterke sa han, at en kunne se lyset lyse opp Karmøystrendene når de test-kjørte de på "en vanlig grå dag".
Det var for øvrig vei fra nord til marinehytta. Rester av veien kan skimtes i området bak lyskaster nr.1

Luftvernkanonene var han mer usikker på i dag, både fordi at de lå på nabogården (sikkert under kammo) og at tyskerene tross alt sjelden hadde "åpen dag". Det ville ikke være så lurt å gå dit bort for å "orientere seg" da dette nok ville blitt dårlig mottatt av okkupantene (og sikkert nabogården og) mente han. Så var det tiden da, "det er jo noen år siden" sa han.

Men det som var sikkert var at den som er merket FLAK.2 lå et sted der er bygget nyere driftsbygning. De andre to lå også på naboeiendommen, en nedenfor og en lenger borte/oppe(?). Her må nok mere foto til for å plassere disse nøyaktig.
På forespørsel om ev. bunkere for ammo. etc. sa han at det ikke var bygget slike der. En større ammoforsendelse (flere tonn) hadde tyskerene stablet inn på løen deres (Merket "L") en gang, i andre etasje, for et kortere tidsrom. Derfra hadde ammunisjonen blitt båret til FLAK-stillingene og lagt i "småhauger" rundt omkring og dekket til med stein og kammo.
Stillingen merket FLAK.3 hadde hatt noen bolter for lavett mente en av huseierene som var med å fjerne restene. Kan marinen ha hatt med seg eget skyts også her ? - i så fall er ikke dette nr.3 av FLAK 38 (Merk også at her er den eneste betongbunker for ammo i området)

Der var flere brakker, naturligvis for så mange mann, alle bygd rundt omkring batteriet. To av brakkesteder kunne han peke ut fra usiktspunktet vårt.

Det hører med til historien at han ikke viste om LV-stillingen på Moksheim. Den hadde ikke vært synlig for forbipasserende på veien mente han.

Så langt om dette i denne omgang, her er oversikt og noen bilder - forhåpentlig greit merket for gjenkjenning og påført kommentarer etter behov.

KOS
Attachments
Dette bildet er tatt ca. fra der marinehytta stod. En stilling var i hjørnet av eiendommen og en liten ammo-bunker er skjult i naboens hekk-haug.
Dette bildet er tatt ca. fra der marinehytta stod. En stilling var i hjørnet av eiendommen og en liten ammo-bunker er skjult i naboens hekk-haug.
20090425_048_1.jpg (109.82 KiB) Viewed 180 times
Sett fra FLAK(1).<br />FLAK(2) lå der hvor denne bygningen er oppført.
Sett fra FLAK(1).
FLAK(2) lå der hvor denne bygningen er oppført.
20090425_043_1.jpg (167.66 KiB) Viewed 180 times
Steinsettingen til FLAK(1) er tydelige ennå.
Steinsettingen til FLAK(1) er tydelige ennå.
20090425_044_1.jpg (218.39 KiB) Viewed 180 times
Lyskaster(3) på haugen ved fyrlykten.
Lyskaster(3) på haugen ved fyrlykten.
20090425_040_0425_052_1.jpg (198.5 KiB) Viewed 180 times
Lyskaster(2), klart vendt retning nord i Karmsundet.
Lyskaster(2), klart vendt retning nord i Karmsundet.
20090425_036_1.jpg (182.7 KiB) Viewed 180 times
Rester etter brakkegrunn ved lyskaster(2)
Rester etter brakkegrunn ved lyskaster(2)
20090425_035_1.jpg (192.99 KiB) Viewed 180 times
Utsikt fra lyskaster(1) mot lyskaster(2) på neset.
Utsikt fra lyskaster(1) mot lyskaster(2) på neset.
20090425_033_1.jpg (177.8 KiB) Viewed 180 times
Lyskaster(1) med sikt nord mot Salhus/Moksheim
Lyskaster(1) med sikt nord mot Salhus/Moksheim
20090425_032_1.jpg (192.97 KiB) Viewed 180 times
Oversiktsbilde
Oversiktsbilde
00_Snik.jpg (119.17 KiB) Viewed 180 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Fantastisk KOS! Da har vi klart å lokalisere alle tre gitt :D
Kjempebra arbeid, og kjempebra artikkel...

Mye klarer en å finne på en vandring i naturen, men slike ting som dette må man prate med rett person for å klare å finne egentlig. Hadde sett for meg det aktuelle neset som en mulig plassering av Snik-batteriet, men uten de sedvanlige betongelementene vi vanligvis ser, så blir det litt som å lete i den berømte høystakken av og til...

God jobbet KOS og JEi.

Hvor går neste tur? hehe PDT_Armataz_01_18

Kai
Attachments
Sånn bare for å ha gjort det...<br />Her er da alle de tre posisjonene for luftvernet på karmøys fastlandsside, inntegnet på samme bilde for første gang på lenge... hehe
Sånn bare for å ha gjort det...
Her er da alle de tre posisjonene for luftvernet på karmøys fastlandsside, inntegnet på samme bilde for første gang på lenge... hehe
fastlandssiden LV.jpg (283.15 KiB) Viewed 160 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Hadde mistanke om at de lå på neset der sør for fabrikken, men fint at dette nå er rullet opp. Sliter litt med at disse lyskasterne ikke er nevnt i materielloversiktene når man ellers har fått med seg hvor mange melkspann det var i marinehytten - men vi finner vel utav det også en gang.

I 1945 fant de våpen og ammunisjon både i en løe og i ett rekvirert bolighus, så det kan være at de bare hadde 1. linjes ammo. lagret ved kanonstillingene - sannsynligvis var i alle fall de 66 ladde magasinene lagret ved kanonene.

Igjen honnør til KOS, BaCtus & Co. som gidder å ta turen ut i felten for å berike oss med slik informasjon.
Attachments
Opptelling i 1945 utført av MILORG D.20.1 over materiell og ammunisjon på Snik.
Opptelling i 1945 utført av MILORG D.20.1 over materiell og ammunisjon på Snik.
Opptelling Marinehytte og FLAK batteri på Snik 1945.jpg (69 KiB) Viewed 158 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Sliter litt med at disse lyskasterne ikke er nevnt i materielloversiktene når man ellers har fått med seg hvor mange melkspann det var i marinehytten - men vi finner vel utav det også en gang.
Ja, det er rart.... Men "karen" var klinkende klar på lyskasterfronten - og noen mysterier må en jo ha. Kanskje noen "orget" lyskasterene her ?

Det var forresten noen "tumulter" etter freden som han nevnte også. Kun den tyske sjefen var igjen, og noe nattlige "skyterier" foregikk i landområdet sør-øst for batteriet. De sivile gikk i dekning og neste dag var øverstkommanderende "noe rystet" - men ville/kunne ikke si noe.
Noen "disiplinær-rapporter" fra den tiden ?

KOS
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Rapporter om disiplinærsaker i maidagene i 1945 - tja. regner med det ble konsumert en del alkohol både på grunn av glede og frustrasjon. Husker spesielt notatene av et fatalt skyteuhell med MILORG involvert i omr. Bokn den 11. mai 1945. Ellers var det en del fest og basar, bl. ved HKB Skaaredal. Skal se om jeg kommer over noe som kan ha relevans vedr. det du nevner når jeg får anledning.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote:Stillingen merket FLAK.3 hadde hatt noen bolter for lavett mente en av huseierene som var med å fjerne restene. Kan marinen ha hatt med seg eget skyts også her ? - i så fall er ikke dette nr.3 av FLAK 38 (Merk også at her er den eneste betongbunker for ammo i området)
Med hensyn til denne stillingens plassering nær marinehytten, og som de eneste objektene med betongbruk her, er vel mulighetene tilstede for at dette har vært et våpen i tilknytning til marinens tilstedeværelse. Kan kanskje også gjelde den østre lyskasteren rett ved hytten.

Noen som har noe generell eller spesifikk bakgrunn vedr. plassering, oppbygging etc. for disse "marinevaktstedene" ?

En kan ane likheter med den hytta på Salhus (som også hadde en liten OBS-kuppel på taket), da den også hadde et våpen rett ved siden av og muligens en nærliggende lyskaster.

Any1 ?

mvh
KOS
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Med hensyn til denne stillingens plassering nær marinehytten, og som de eneste objektene med betongbruk her, er vel mulighetene tilstede for at dette har vært et våpen i tilknytning til marinens tilstedeværelse. Kan kanskje også gjelde den østre lyskasteren rett ved hytten.

Noen som har noe generell eller spesifikk bakgrunn vedr. plassering, oppbygging etc. for disse "marinevaktstedene" ?

En kan ane likheter med den hytta på Salhus (som også hadde en liten OBS-kuppel på taket), da den også hadde et våpen rett ved siden av og muligens en nærliggende lyskaster.
Har ikke fulgt med men har vært borti Snik når det gjelder Kriegsmarine. Husker ikke i farten om det var en Küwa eller kontrolllstasjon. Har det kuppel på taket minner det mer om en Flüwa el.
Men er en liten ting jeg noterer meg, og det er de tre tilhengerne for flak som er nevnt i rapporten. Er vel ikke vanlig å finne i faste stillinger. El hur ?
mvh
Paul S.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Jeg ser av materiellfortegnelsene fra Haugalandet at vognene til kanonene normalt ble beholdt ved batteriene.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Paul S. wrote:Küwa eller kontrolllstasjon. Har det kuppel på taket minner det mer om en Flüwa el.
Både den bygningen på Snik og den på Salhus, 3km lenger nord, beskrives som hytter/hus med et mindre observasjonsrom med glassvinduer på flatt tak. Ihvertfall på Snik var det marinepersonell som bemannet stasjonen, og således "delte de" lokasjonen med FLAK-batteriet (ikke marine).

Så det jeg lurer på er hvordan var "Küwa eller kontrolllstasjon" disponert, organisert, utstyrt, bevæpnet etc. ?
Ev. om det finnes noen bilder av typiske bygninger for formålet ?

mvh
KOS
Post Reply

Return to “Haugalandet”