FuMO Seetakt? (Omgang, Finnmark)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

thunder
Posts: 58
Joined: 19 Jul 2012 11:16
Location: Hesseng

Splittet fra http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=24&t=5452

Jeg er IKKE ekspert på radarer fra denne tidsperioden, så all hjelp er velkommen, Werner! :) Her er bildet - og det er merket tatt i Losvik.
(Bildet er fra Rune Rautios samling, og utleggingen er klarert på forhånd.)
Attachments
03075.jpg
03075.jpg (38.62 KiB) Viewed 438 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

FuMO 3 Zerstörersaule?
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Jepp, ser unektelig ut som en FuMO 3

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
thunder
Posts: 58
Joined: 19 Jul 2012 11:16
Location: Hesseng

Ja, ut fra det som finnes på nettet ser det ut til at dere har rett. Det er vanskelig å telle dipoler, men 4 rader med 10 dipoler i hver rad, ser ut til å kunne stemme.
Edit: Vanskelig å finne stillingen til denne på NiB, så her må det nok et besøk til....
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

thunder wrote:Edit: Vanskelig å finne stillingen til denne på NiB, så her må det nok et besøk til....
Finner ikke noe taktisk symbol for radar, men symbolet som indikerer kabelbrønn på minekartet er vel en mulig kandidat (skjønner ikke hvorfor man kun indikerer en kabelbrønn og kanonstillingene)?

Jeg er ingen ekspert, men hvor sannsynlig er det at man hadde en radar her? Mtp. hvor dårlig utstyrt HKB'er var med ildledningsutstyr, virker det litt pussig at dette vesle batteriet hadde egen radar.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Alle de andre FuMO 3 jeg har registrert til hører Kriegs marine, kan de ha vært noen av dem i samme "område"?

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
thunder
Posts: 58
Joined: 19 Jul 2012 11:16
Location: Hesseng

Ja, dette med en radar i Losvik var nytt for meg også! Jeg tror vi må ta det med en klype salt, da jeg kun har bildeteksten "Sjøtaktisk radar i Losvik" som indikasjon på at det har stått en radar her i det hele tatt. Bildet gir heller ingen sikker identifikasjon om at det faktisk er i Losvik bildet er tatt.
Det var derfor jeg gjerne ville ha en evt sikker identifikasjon på stillingen i Losvik.
Jeg vet det var en LW Freya i 4./480 Gamvik, men har aldri sett dokumentasjon på KM radar i 2./480 Losvik.
Werner: Har du informasjon om andre slike i HKAA 480?
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

På det ene kartet er det tegnet opp "fernsprecherlitg n Dyfjord", er dette telegraflinjen?
For ute på Omgang kom vi over en rimelig stor haug med telefonkabeltromler fra krigen. Og vi regnet med at dette stammet fra linjen mellom Losvik og Omgang, da det var en liten gruppe tyskere her. Noe stillinger fant vi ikke, men grunnmuren etter en stor brakken og litt tysk porselen fant vi.
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Har ingenting under 480, og sjøtaktisk slik som disse var hentyder på KM, jeg skal kikke litt i papirene og se hva som dukker opp, men denne har jeg ikke i mitt register.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

thunder wrote:Jeg er IKKE ekspert på radarer fra denne tidsperioden, så all hjelp er velkommen, Werner! :) Her er bildet - og det er merket tatt i Losvik.
(Bildet er fra Rune Rautios samling, og utleggingen er klarert på forhånd.)
Dette er nok KM FuMG Seetakt ved Omgang. Etablert 1943, sprengt ved evakueringen etter at elektriske komponenter var demontert.
JEF
thunder
Posts: 58
Joined: 19 Jul 2012 11:16
Location: Hesseng

Takk J E F! Der kom løsningen fra deg igjen! :) Jeg visste ikke at det sto KM radar på Omgang før nå. Har du noen oversikt over hva mer som fantes der (skyts++)?
rune rautio
Posts: 27
Joined: 22 May 2011 12:22
Location: Kirkenes

Ja, Omgang er også fullt mulig. Var også vanskelig for meg å stedfeste nøyaktig da dette var siste foto på en 24x36 mm negativstripe med fotos fra både Omgang, Gamvik og Losvik. Det er jo ikke så mange holdepunkter i naturen der ute :-)

Rune
thunder
Posts: 58
Joined: 19 Jul 2012 11:16
Location: Hesseng

Nei, det skal være sikkert Rune :) Det radar-bildet kunne vel være tatt i fjæra mange plasser. Men da har vi med kjempehjelp fra J E F og de andre bragt det på det rene at det ikke er Losvik, men snarere Omgang.
thunder
Posts: 58
Joined: 19 Jul 2012 11:16
Location: Hesseng

Men har noen opplysninger om hva mer som fantes på Omgang, og hva navnet på denne enheten var?
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

titta litt i 1881.no. Fant Omgang og kanskje noe som er rester? Men dette kan være hva som helst..

Erik H
Attachments
omgang1.jpg
omgang1.jpg (97.8 KiB) Viewed 266 times
omgang2.jpg
omgang2.jpg (221.99 KiB) Viewed 266 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”