FuMO 214 (Lindesnes)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Splittet fra tråden om Lindesnes (http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=32&t=1194)

Etablert i 1944 og underlagt marinens radarsentral i Kristiansand, bemannet av personell fra 110. Marine-Funkmesskompanie. Radarstillingen ble anlagt i den ene nedlagte standplassen for 10,5 cm skyts. Det er usikkert om radaren var operativ før krigens slutt. Etter krigen ble parabolen fjernet og operatørhuset stod til rundt 1955, da radaren ble tuppet ut i havet nedenfor fyret.

I dag er det få rester igjen av radaren etter lengre tids arbeid med pressluftbor..selv sokkelen er delvis tatt bort. Trolig har radarmannskapet brukt mye av den allerede eksisterende infrastrukturen fra det nedlagte kystfortet.


(tekst fra moderator)
Attachments
Lindesnes 1955. Fra bildearkivet til Lindesnes Fyrmuseum.
Lindesnes 1955. Fra bildearkivet til Lindesnes Fyrmuseum.
FuMO214_Lindesnes-2.jpg (45.54 KiB) Viewed 332 times
FuMO214-Lindesnes.jpg
FuMO214-Lindesnes.jpg (73.05 KiB) Viewed 332 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Se der ja!

Første gang jeg har sett WR hytta på fargebilde!
Lurer på hvor lenge den sto... Og ikke minst hvorfor hele fundamentet tydeligvis ble forsøkt meislet bort etterpå?
Attachments
WR Lindesnes.jpg
WR Lindesnes.jpg (89.64 KiB) Viewed 961 times
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Er det noen som har vært å sett på tunnellen helt nede ved havet ute på odden forran fyret. Hva i alle dager skulle denne brukes til? Røykanlegg?
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Har lest flere steder at det skulle være en WR radar på Lindesnes, men jeg tviler av forskjellige grunner på dette. Angivelig skulle en slik radar ha blitt satt opp sent '44/tidlig '45. På det tidspunktet var WR radaren (FuMO 214) på mange måter uhensiktsmessig og utdatert. Imidlertid ble det i dette tidspunkt planlagt å sette opp den langt mer moderne "Scheer" radarer flere steder, men tror neppe noen slik kom til Lindesnes. Noen som har "bevis" for en radar av denne størrelse var plassert ved fyret? Og hvilke funksjon skulle den i så fall dekke?

Det er vel snart nå bevist at det stod en "Scheer" på Nordberg fort på Lista, og Lindesnes vil være godt innforbi dekningsområdet til denne (i tillegg til at man på Nordberg hadde noe grovt kaliber å skyte med om noe ble oppdaget)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

overland53 wrote:Noen som har "bevis" for en radar av denne størrelse var plassert ved fyret?
Tja... PDT_Armataz_01_18 Hadde du fulgt med her inne tidligere, ville du sett fargebildet som ble lagt ut av Paul S:
Paul S. wrote:Kom over ett bilde da jeg sorterte noen gamle bøker. Bildet fra "Norge Vårt Land", Gyldendal norsk forlag 1957.
Paul S.
Boken er kanskje tilgjengelig enda?
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Boken er kanskje tilgjengelig enda?
Det er den :-) Bildet er som nevnt fra boken "Norge vårt Land"
Engelske oversikter fra mai/juni 45 lister den som en 214(Er forøvrig bare en på listen som er nevnt som 214/215) PÅ en liste fra 1946 nevnes det at Telegrafverket skal/vil overta det som er igjen
mvh
PAul S.
Attachments
Lind.jpg
Lind.jpg (61.35 KiB) Viewed 699 times
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Da skal jeg gi meg øyeblikkelig, bevis nok i massevis dette! Men fortsatt synes jeg prioriteringen til tyskerne her er "merkelig". Marka på Lista vil dekke samme område (selv om denne radarstasjonen var nedpriorietert mot slutten av krigen) og noen skyteradar kunne dette vel heller ikke være?
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Da skal jeg gi meg øyeblikkelig, bevis nok i massevis dette! Men fortsatt synes jeg prioriteringen til tyskerne her er "merkelig". Marka på Lista vil dekke samme område (selv om denne radarstasjonen var nedpriorietert mot slutten av krigen) og noen skyteradar kunne dette vel heller ikke være?
Skal sjekke litt, men ser ut som om man ikke er helt enig om det er en LW eller en KM radar.
Paul S.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Kan nevne at German seacoast defence angir denne som en Kriegsmarine radar.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Pussig dette! Har sjekket litt dypt i arkivet og funnet ut at Lindesnes radaren var "Seetakt." Altså bygget for Marinen. Den skulle rapportere til OZ i Kristiansand. En ene av radarene på Stellung Linde i Marka på Lista ble også bygget om til "Seetakt", men rapporterte til OZ Stavanger. Jeg har ikke funnet noe sted at radaren på Lindesnes var operativ, men det kan den godt ha vært

Radaren i Ny-Hellesund, den ene på Flekkerøya, Justøy og Tromøy var faktisk også "Seetakt" med rapportering til OZ Kr.sand, og det var også planlagt en på Ryvingen fyr, men den ble visstnok aldri montert da den først ankom landet i april 1945. Det er tydelig at det ble satset på varsling for Marinen mot slutten av krigen, mulig fordi en alliert invarsjon antakelig var forventet sjøveien.

(Seetakt = sjøtaktisk)
berntkjetil
Posts: 1
Joined: 08 Jul 2014 22:35

rester av radaren ligger nå på bunnen, ca 50 meters dyp :-)
Er en passelig stor fagverkskonstruksjon som ligger der nede.
Har ingen bilder
Kenny
Posts: 22
Joined: 06 Oct 2012 1:11

overland53 wrote:Pussig dette! Har sjekket litt dypt i arkivet og funnet ut at Lindesnes radaren var "Seetakt." Altså bygget for Marinen. Den skulle rapportere til OZ i Kristiansand. En ene av radarene på Stellung Linde i Marka på Lista ble også bygget om til "Seetakt", men rapporterte til OZ Stavanger. Jeg har ikke funnet noe sted at radaren på Lindesnes var operativ, men det kan den godt ha vært

Radaren i Ny-Hellesund, den ene på Flekkerøya, Justøy og Tromøy var faktisk også "Seetakt" med rapportering til OZ Kr.sand, og det var også planlagt en på Ryvingen fyr, men den ble visstnok aldri montert da den først ankom landet i april 1945. Det er tydelig at det ble satset på varsling for Marinen mot slutten av krigen, mulig fordi en alliert invarsjon antakelig var forventet sjøveien.

(Seetakt = sjøtaktisk)
Jobber sammen med en som har en far som var fyrvokter på Ryvingen. Han sier det var radar på Ryvingen og at kommunen fjernet den på 80-taller fordi den var så rusta.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

(Seetakt = sjøtaktisk)[/quote]
Jobber sammen med en som har en far som var fyrvokter på Ryvingen. Han sier det var radar på Ryvingen og at kommunen fjernet den på 80-taller fordi den var så rusta.[/quote]


Kenny: sjekk http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=40&t=5401
Dessverre så virker det som de var litt for ivrige og tok sokkelen av betong i samme runde.
Mvh
Tormod
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Lindesnes fyr med radaren i 1945. Hentet fra boken "Minneboka om Feltbataljon VIII" (1947?)
https://www.nb.no/items/28d0eaeac48be0a ... 29d?page=3
Attachments
Fumo214_lindesnes.jpg
Fumo214_lindesnes.jpg (154.09 KiB) Viewed 93 times
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”