ødeleggelser av krigsminner

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Siste nytt fra Bodø angående riving av bunkere. Dette er en tråd som egentlig skal ligge under kategorien Nordland, men jeg velger å utheve den her fordi det som nå skjer i Bodø skjer overalt i landet. Vi må løfte dette temaet opp et hakk. Jeg er fult klar over at slike meldinger har haglet inn de siste årene og vi er milevis i bakkant når det gjelder innsikt i disse prosjektene hvor bunkere blir gruset ned, dekket over og strødd med viltgress slik at tilkommende generasjon ikke får den kontakten med vår nære krigshistorie som Tyske bunkere representerer.

Skifte Eiendom og Forsvarsbygg med Norsk sanering service som entreprenør driver i disse dager en storstilt sanering av tyske anlegg på Bodø hovedflystasjon. Det er ganske ufattelig at de bruker titalls millioner på å sanere anlegg som ikke er i veien for noen ting. Flystasjonen har mye historie innenfor gjerdene fra krigens dager, men etter denne runden med "rydding" er det ikke mye igjen.

En Regelbau 105 MG-bunker pigget og om noen dager er det ikke spor igjen. Denne bunkeren var i topp stand og har i tillegg til krigshistorien en historie fra den kalde krigen og U2 affæren. Bunkeren var da brukt som kommandoplass for U2 mannskapet.

- 1 Stk. Regelbau 621 mannskapsbunker, godt bevart og i god stand. krigshistorisk forening i Bodø har sikret et gassrenseanlegget, HES 1,2 fra 1940.

- 1 Stk. Regelbau 622 dobbel mannskapsbunker i god stand. Rundt denne forsvinner og det som var i forbindelse med 8,8cm luftvernbatteriet på Hernes.

- Kystfortet HKB 6/974 blir borte i denne prosessen. Her er det et fjellanlegg med inngangsparti med gassluse og nærforsvar. I tillegg er det et plan 2 i anlegget hvor det er en observasjonskuppel slik at man kan se utsiden på en sikker måte. Like ved er det et anlegg med støpte løpegraver og 2 bølgeblikkbunkere tilknyttet systemet. En av kanonstillingene til hovedskytset og den best bevarte bølgeblikkbunkeren i byen ligger og her og vil nå bli historie for godt.

Det er synd å høre slikt fra Bodø. Igjen er man vitne til at alle parter, forsvaret, kommunen og entreprenører jobber i det stille og man vet ingen ting før noen med litt militærhistorisk interesse tilfeldig oppdager gravemaskinene.

Krigshistorie er for mange her på forumet en hovedinteresse. Vi har klart å registrere og dokumentere mye, men det er demotiverende å stå på sidelinjen og være hjelpeløs. Bunkere som forsvinner frarøver som nevnt fremtidige generasjoner til å se, lære og forstå vår nære historie. Hvordan man kan gå frem er for meg ukjent, men man må starte en plass. Forslag? Post gjerne videre på tråden eller send PM eller epost erik krøllalfa kystfort.com

Erik Hårberg
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg mener at det er frykten for at grunneier skal få et økonomisk ansvar ved en eventuell ulykke er hovedgrunn til at det rives bunkere. Hele tiden avhender forsvaret eiendommer eller overfører disse til nye eiere. De nye eierne får beskjed om at Skifte eienmdom kan "sikre" eiendommen før overdragelse denne ene gangen, etterpå er det ny eiers ansvar. De fleste godtar da at alt legges "flatt" slik at de ikke får noe økonomisk bekymring med dette etterpå.

Hvordan vi skal angripe dette er ikke godt å vite. Vi kan drive lobbyvirksomhet overfor fredningsmyndighetene slike som riksantikvaren eller vi kan opplyse kommunene om det historiske aspektet her. Dette er prøvet før uten stor nytte, men vi må ikke stoppe med dette for det. Problemet er selvsagt at det ikke er prioritert å ta vare på krigsminner, da det jo "er overalt" og vi alle har vokst opp sammen med en buker eller lignende. Hadde jeg funnet et ørlite fragment av en romersk mynt på jordet utenfor huset mitt så hadde det blitt gravet opp av eksperter og avisene hadde vært der, dette har nemlig skjedd her som Vikingene har vært.

Vi må alle jobbe for at vi skal få beskjed når Skifte eiendom skal rive noe, det er den veien vi må gå nå slik at vi kan påvirke og i verstefall få dokumentert dette som skal rives. Dette påbudet må komme fra staten til Skifte og til noen av oss lokalt eller helst en gruppe som koordinerer dette sentralt.
Mvh
Yngvar
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Til å miste nattesøvnen av,det eneste som evt måtte hjelpe er å ta saken opp politisk og begrunne det med at kulturminnene er bevaringsvedige og unike for stedets histiorie.Ordførere,fylkesmann,riksantikvar,media er gode medspillere i en slik sak ! :?
Last edited by AYF on 27 Aug 2012 9:02, edited 1 time in total.
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

:sint: :sint:
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

(se innlegg under)
Last edited by overland53 on 29 Aug 2012 14:56, edited 1 time in total.
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Mener alle disse anleggene (som er over 50 år) går inn under lov om fornminner. Videre skal de ha rivningstillatelse og høring hos antikvariske myndigheter. Slik foregår det etter mine undersøkelser ikke, altså bryter Forsvaret/Skifte loven!! Lovbrudd må stoppes!!

Det virker som om Forsvaret kan skralte og valte med sine tidligere anlegg som de vil, men de eier dem ikke, det gjør landet Norge og det norske folk! Derfor ødelegger Forsvaret verdier som tilhører norges befolkning og dette er uhørt. Jeg ser også at Forsvaret og Skifte ikke akkurat er befolket med de mest kreative menneskene som kan se at slike anlegg kan benyttes til andre ting, men det kan de i høyeste grad. Det er rett og slett en skam! Jeg håpe noen snart blir stilt ansvarlige for denne ødeleggelsen som finner sted av fullt ut brukbare anlegg.

Enkelte steder virker det som om Forsvaret med hensikt skrur av ventilasjons- og defukter anlegg når det har bestemt seg for å sanere. Så venter de noen år og sier at anlegget er ødelagt av fukt og mugg og må saneres. Men det er alså Forsvaret selv som har forårsaket dette!

Galskapen må stoppes. Er det noen som kjenner en stortingsrepresentant som kan ta dette opp i spørretimen. Se hva som skjedde den gangen Forsvaret begynte å vrake Volvo Felt og BV. Det tåler ikke offentlighetens lys!

Personlig har jeg ved flere anledinger forsøkt å kjøpe anlegg av Skifte/Forsvaret som står i fare for å bli sanert. Man blir møtt av en mur med taushet eller "godag mann økseskaft"-svar. Så blir anleggene sanert ende de altså hadde en kjøper som ville betale godt for anlegget! Er ikke det sløsing med offentlige midler så vet ikke jeg.
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

i bunn og grunn er det våre skattepenger de sløser med, så vi burde sånn sett hatt noe å si i denne saken :)

Burde være andre muligheter for ansvarsfraskrivelse fra forsvaret sin side. En ide hadde jo vært at kommunene kom mer inn på banen og påtok seg ansvaret for annleggene, dette hadde man kunnet gjort ved en skriftlig avtale foreksempel.
MVH

Roar Handberg
_________________
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Har ikke ord som kan beskrive det som skjer her i Bodø for tiden, derfor en kort kommentar på saken.
Skjønner bare ikke hva disse anleggene med spennende historie har gjort galt siden de absolutt må bort.

Her er et bilde av et gassrenseanlegg fra 1940, en HES 1,2, komplett med ventil og filtere.
Denne fikk vi i dag berget ut av en R622 og den blir plassert i vårt kommende bunkermuseum ved
krigshistorisk museum i Bodø.

Mvh
Thomas L
Attachments
Gassrenseanlegg.jpg
Gassrenseanlegg.jpg (229.48 KiB) Viewed 6719 times
klipp3r
Posts: 119
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

Var og besøket Møvik-fort for noen uker siden.Sånn jeg forstod så får ikke møvikfort noen form for støtte, og blir kun drevet av frivillge som er med på dugnad. ettersom det tydeligvis er ganske tidskrevende og ikke minst økonomisk, skulle di flytte en del av tingene ned til riksarkivet(gestapo hovudkvarteret). og stenge fortet, og da blir det og slutt på vedlikeholdet. :lei:
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

klipp3r wrote:Var og besøket Møvik-fort for noen uker siden.Sånn jeg forstod så får ikke møvikfort noen form for støtte, og blir kun drevet av frivillge som er med på dugnad. ettersom det tydeligvis er ganske tidskrevende og ikke minst økonomisk, skulle di flytte en del av tingene ned til riksarkivet(gestapo hovudkvarteret). og stenge fortet, og da blir det og slutt på vedlikeholdet. :lei:
Jaha? Kan du utdype noe om hvilke gjenstander det var snakk om?
Mvh
Tormod
klipp3r
Posts: 119
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

Er ikke sikker. Går ut i fra det som er i bunkersen under kanonen blir flyttet ned(prosekjtiler,bilder,uniformer osv,)
men hvor de skal få plass til artilleri skyttset nede på riksarkivet vet jeg ikke , er jo ganske dårlig med plass der nede
JGR
Posts: 68
Joined: 29 Oct 2009 2:04

Man kan lure på hva som foregår i hue på folk i det offentlige Norge (De såkalte myndighetene)
På den ene siden snakker man om verneverdige kulturminner
http://www.osloby.no/nyheter/Frykter-at ... 59860.html
På den annen side raserer forsvaret og dets underaktører over en lav sko over hele Norge.
Den venstre hånda vet ikke hva den høyre gjør. Det virker nesten som om noen sløver noe jævlig ett eller annet sted eller er udugelige i jobben siden ingen ser ut til å få med seg hva som foregår?
Last edited by JGR on 29 Dec 2012 15:31, edited 1 time in total.
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Vi får prøve dei kanalene vi har til å presse på for å få til ei statlig støtte. Ikkje til alle bunkere rundt om kring, men et fonn eller lignende som dei som tar vare på anleggene kan søke støtte fra.
Er sikker på at en støtte på 100 000 til et prosjekt der frivillige har lagt ned masse arbeid hadde betydd mye.
Kanskje er det kun det som skal til for å få et fort bra nok til at det kan bli interesse for omvisning, som igjen kan gi litt kroner i kassa for videre vedlikehold og bevaring.

Det er jo flere fort rundt om kring der frivillige gjør en jobb for å prøve å bevare, men uten økonomisk støtte er det begrenset.
Post Reply

Return to “Nordland”