Hemne - undring ifm stillinger

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei alle
Har her et par stillinger som jeg undres over.
Først en luftvernstilling fra Maxa Moritz (Stølan) som skal være en 2cm flak.
Stillingen ser ut som en oppblåst Tobruk med sokkel for skytset. Det jeg undres på er om dette festet som kan sees i bilde IMG_0782 og IMG_0795 er et feste som avslører hva slags 2cm som har stått her? Flak Madsen eller Oerlikon f eks?
Det neste er en bunker (av tidligere 3) som står på Kyrksæterøra. Det er en form for sperrebunker, PAK eller MG, men jeg kan ikke si hvilken norm den tilhører. Ingen jeg kjenner igjen fra tegninger.
Har lagt ved en skisse som ikke på noen måte er nøyaktig. Den er bare for å gi et generelt intrykk av hovedkonturene. MG-stilling angitt på siden.
Det var som sagt 3 av disse som dekket fjæra på Øra mot landgang.
Er dette en PAK-bunker eller en MG-bunker? Åpningen for skytset kan mangle en del, det vet jeg ikke. Kan MG-stillingen oppe på siden antyde at det kanskje er en PAK-bunker. Etter størrelsen, og formen på åpningen, så var dette min umiddelbare tanke. Noen innspill?

JørnN
Attachments
IMG_0786 2cm flak-stilling.jpg
IMG_0786 2cm flak-stilling.jpg (146.32 KiB) Viewed 736 times
IMG_0786 2cm flak-stilling 2.jpg
IMG_0786 2cm flak-stilling 2.jpg (195.77 KiB) Viewed 736 times
IMG_0782 rom sokkel 2cm m feste.jpg
IMG_0782 rom sokkel 2cm m feste.jpg (213.04 KiB) Viewed 736 times
IMG_0795 feste 2cm cu.jpg
IMG_0795 feste 2cm cu.jpg (191.97 KiB) Viewed 736 times
Skisse PAK el MG bunker.jpg
Skisse PAK el MG bunker.jpg (31.09 KiB) Viewed 736 times
IMG_0653 port for skyts.jpg
IMG_0653 port for skyts.jpg (140.58 KiB) Viewed 736 times
IMG_0658 PAK el MG.jpg
IMG_0658 PAK el MG.jpg (305.71 KiB) Viewed 736 times
IMG_0658 PAK el MG - 2.jpg
IMG_0658 PAK el MG - 2.jpg (262.86 KiB) Viewed 736 times
IMG_0659.jpg
IMG_0659.jpg (293.42 KiB) Viewed 736 times
IMG_0662.jpg
IMG_0662.jpg (328.75 KiB) Viewed 736 times
IMG_0664.jpg
IMG_0664.jpg (355.34 KiB) Viewed 736 times
IMG_0670.jpg
IMG_0670.jpg (267.54 KiB) Viewed 736 times
JornN
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei Jørn, du er ute på tur ser jeg :D

Den første bunkeren du viser er en lavett for 5cm bombekaster. Erik E skrev litt om denne her: http://www.kystfort.com/forum/topic164.html Vi har også diskutert symbolet "L" og denne ser jeg her også! Går tunnelen lengre inn der til venstre, eller stopper den bare opp i et lite rom?

Den andre ser ut for meg til å være gode gamle R631 med 4.7cm festungspak. For meg ser det ut som de har lagt inn en ekstra "vinge" på siden. Skulle gjerne ha sett litt nærmere på denne fordi denne ser ut som en versjon 1 som jeg ikke har sett før.

Erik H
Panzerwerk
Posts: 26
Joined: 10 Jun 2007 11:30
Contact:

Hi,

This bunker should be a 105b, Machinegun-casemate, I think.
Equipped with a triple plate (30cm). Very nice find!

Peter
anarch
Posts: 32
Joined: 05 Apr 2007 13:18
Location: Poland
Contact:

I think this same to Panzerwerk.
Panzerplatte: http://www.atlantikwall-research-norway ... chor-62826
this is this?
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei igjen/Hi again
Jeg har tatt en titt på regelbautegningene og må nok si at R631 ligger nærmere i utseende til denne aktuelle bunkeren. Desverre vet jeg svært lite om innganger, innvendig utseende osv da den er fyllt inntil og delvis over. Det samme gjelder en eventuell hylsegrav i forkant. MG-stillingen ble påpekt av grunneieren.

To Panzerwerk and anarch:
After haveing studied the "regelbau" drawings, I will have to say the R631 is closer to this actual bunker, but not identical (the extra wing?). I know little about the inside of this bunker and it's other openings, but there is a MG-stand like the one in R631. This was pointed out by the landowner.
Thanks for your contribution

Når det gjelder stillingen fra "Maxa Moritz", så er den skrevet om av lokalhistorikeren Albert Kvikne i 1998-utgaven av Årbok for Fosen. Der blir den omtalt som en luftvernstilling med 2 stk 2cm Flak (denne bunkeren og en til). Stillingen består forøvrig av 3 MG-stillinger (åpne), 2 bunkere, oppmurte løpegraver og feltmessige skytestillinger i utkant. Det har forøvrig vært en brakke og en panzerkanon-stilling ved foten av høyden i nordvest. AK har også beskrevet peileapparat og lyskaster på stillingen. AK sier altså at det har stått 2cm flak i denne bunkeren. Spørsmålet blir da om dette stemmer og typen bunker og feste har kunnet vært brukt i annen funksjon enn hva som er beskrevet i Erik E sitt innlegg.
Jeg er enig i at denne litt rare "Flak-stillingen" likner mer på en bombekaster-stilling, så lik en Tobruk som den også er. Kan AK ha tatt så feil? Mystisk
Har lagt ved tegning av anlegget etter AK og ett par andre bilder.
Som svar til Erik H: Det er et typisk ammorom som ligger på venstre side. Se tegningen.

JørnN
Attachments
Maxa Moritz - Liaurda 1.JPG
Maxa Moritz - Liaurda 1.JPG (124.35 KiB) Viewed 700 times
IMG_0784 Flak_Bombekaster stilling 2.jpg
IMG_0784 Flak_Bombekaster stilling 2.jpg (338.39 KiB) Viewed 700 times
IMG_0776 Flak_Bombekaster stilling.jpg
IMG_0776 Flak_Bombekaster stilling.jpg (336.78 KiB) Viewed 700 times
IMG_0756 MG-stilling sør.jpg
IMG_0756 MG-stilling sør.jpg (289.1 KiB) Viewed 700 times
IMG_0749 Løpegrav nord-sør.jpg
IMG_0749 Løpegrav nord-sør.jpg (306.13 KiB) Viewed 700 times
IMG_0737 Bunker nord-øst.jpg
IMG_0737 Bunker nord-øst.jpg (167.52 KiB) Viewed 700 times
IMG_0727  MG-stilling nordøst.jpg
IMG_0727 MG-stilling nordøst.jpg (314.29 KiB) Viewed 700 times
JornN
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det er mye mystisk i denne "bransjen", men denne bombekasterstillingen skulle vel da være grei skuring? Det eneste jeg ser er at bunkeren, en VF58c, mangler tilstøtende rom. Dette har jeg sett tidligere og DET er mystisk! :D

Erik H
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Tobruk-bunkeren har et siderom ut til venstre, det kommer litt dårlig frem på tegningen (som er et scan fra avis-kvalitet trykk). Tegningen finnes også i den nevnte artikkelen i bedre kvalitet. Se vedlagte bilder.
Denne bunkeren ser forøvrig ut til å ha litt bedre plass innvendig enn en vanlig Vf58c, men ellers er den klin lik bortsett fra sokkelen.
Albert Kvikne sier i sin artikkel at det stod avstandsmåler og lyskaster i stillingen, hvis dette var en ren infanteristilling og den opplysningen stemmer, hva hadde i tilfellet de der å gjøre?
Albert Kvikne er gått bort så jeg får vanskelig sjekket disse opplyningene, men jeg skal ta en ny prat med hans sønn som jeg hadde som guide da jeg var der.

JørnN
Attachments
IMG_0789 Vf58.jpg
IMG_0789 Vf58.jpg (161 KiB) Viewed 683 times
IMG_0787 siderom Vf58.jpg
IMG_0787 siderom Vf58.jpg (128.51 KiB) Viewed 683 times
JornN
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Nå er denne bunkeren ikke mystisk lengre :)
Dette er en bauform 206 også kalt Rs61a. så vidt jeg vet bare brukt til bombekaster.

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Takk for interessanne bilder!
Innfestingen i Tobruken er garantert for bombekaster av ex-fransk fabrikat.

Den store bunkeren er garantert for MG, ikke for PAK. Er derfor enig med Peter at dette er en R 105 "Neu" med ekstra forsterket front.
Det du ser er en tredobbel panserplate, det vi kan kalle
"Trippelplatekombinasjon".
Trippelplatekombinasjonen ble utviklet i 1938-39 og består av 3 panserplater som er lagt oppå hverandre. I midten hadde man den gamle 7P7, mens man la en 492aP2 Stahlzusatzplatte på innsiden.
På utsiden lå en 726aP3 Stahlvorsatzplatte som hadde identiske mål med 7P7. Sammen dannet disse tre en kraftig front som skulle tåle det meste av datidens panserbrytende granater.
Disse ekstra "Vingene" ble satt på alt etter hvor utsatt bunkeren lå i terrenget. R 105 finner man med 0-4 "vinger" rundtom i Norge, så dette er ikke utsagsbivende for om det er en 105 eller ei.

Mvh
Erik E
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei igjen
Takk for opplysningene!
Har vært ute - av det/på noen turer - siden sist, derfor litt tid før jeg fikk rotet meg til å svare...
Det ser ut som godt funderte opplysninger og det kan nok virke som om du/dere har rett. Det er dessuten mer logisk med 3 MG-kasematter som tilsammen dekker stranda. Med så mange modifiseringer så likner den stygt på den andre typen. Var den innebygde MG-stillingen på vingen også en vanlig modifikasjon?

To anarch and Panzerwerk: Seems like you both were right - a R105b (Neu) - which infact is more logic considering there were 3 of them covering the beach. It gets a bit confusing with all those wings and a non-norm MG-stand.
Thanks!

JørnN
JornN
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

I denne panserplaten ser du kulelavetten til MG 34. Når den vippes fremover tetter den mellom våpenet og platen, slik at du får en skuddsikker/gasstett gjennomføing.

Erik
Attachments
MG kirkenes.jpg
MG kirkenes.jpg (259.75 KiB) Viewed 631 times
Trotto
Posts: 29
Joined: 13 Feb 2011 15:22
Location: Trondheim

Hei, er ny her.
Snublet over dette forumet, og har siden sittet i timesvis og lest.

Tanken går dermed tilbake til barndommen, hvor første 5 årene ble tilbragt 100 meter fra Dora, i Strandveien. Hvor historier fra min farfar om allierte flyangrep nattestid på Dora 1 har gjort inntrykk på et sinn av etterkrigstidens opphav.

Har alltid vært fascinert over marinefartøyer, og da spesielt den tyske marines krigsskip fra 2. verdenskrig.

Som 6-åring flyttet jeg til Hemne, ja, det var vel i det herrens år 1974. Så kommer spørsmålet:
-Ved Esso-stasjonen som ligger på Sagmelen, ikke langt fra Sodin Skole, sto en liten bunker frem til sent på 70-tallet, tidlig 80-tall. Som jeg husker hadde den kun en inngang med en tverrgående gang, og et rom bak. Ikke rare greiene. Det ble gravd et stort hull ved siden av bunkeren og så ble den dyttet ned i hullet, og så ble det laget gangvei over. Jeg har sittet å tenkt på om jeg har bilder av denne konstruksjonen,men er usikker. Finnes det noen som har peiling på hva jeg snakker om?

Ref. vedlagte tegning: -baksiden var fyllt med jord helt opp til taket, fremsiden var helt eksponert, denne side vendte ut mot fjorden. Hadde vært interessant å vite funksjonen til denne bunkeren.

Image

Bunkerens plassering:
Image
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Trotto,

Minner litt om en R668. Men kan egentlig ha vært hva som helst ustandardisert også.

http://www.fortiff.be/regelbau/index.php?page=r668
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei Trotto og velkommen til forumet. Håper du får mange gode timer her inne.

Litt vanskelig å si hvilken type bunker dette er. Hvis dette var en Regelbau (tysk standard les mer på http://www.kystfort.com/Regelbau_aug07.pdf ) så ville jeg tippe en R 501, men bare byggelister fra området ville bevise dette. Kanskje det er noen historikere på området som vet mer? bilder f.esk ?

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Trotto
Posts: 29
Joined: 13 Feb 2011 15:22
Location: Trondheim

Mange takk, ja dette er virkelig interessant.

@ Knut Ø: For en formidabel samling bunkere på den siden. Har sett gjennom, men finner ingen som er helt identisk.

Har spurt litt rundt, og det sies at A. Kvikne tok en del bilder av denne bunkeren før den ble "gravlagt". Mye av info fra bunkere i Hemne finnes i BUD kystmuseum. hvor det nå måtte befinne seg.
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”