Hemne - undring ifm stillinger

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Trotto wrote:Mye av info fra bunkere i Hemne finnes i BUD kystmuseum. hvor det nå måtte befinne seg.
HKB 17/976 Bud [6x15,5cm K 416 (f)] lokalisert i Viken (6430 Bud). Posisjon - desimalgrader: E 6,907906 / N 62,908397, og UTM32: E 393711 / N 6977111
Trotto
Posts: 29
Joined: 13 Feb 2011 15:22
Location: Trondheim

Finnes det noen veikart fra krigens dager over Hemne som dere vet? Husket med ett en stablemur jeg kom over under lek en gang som barn. Var å tok noen bilder forleden, og det kan være en fin MG-stilling for å overvåke innfarten til Kyrksæterøra sentrum fra vestsiden av Hemnefjorden. Jeg er derimot usikker på om det i hele tatt gikk vei der under krigen. Jeg antar det, og legger ut noen fotos.

Sted: I det skyggelagte området på veien midt i bildet ligger en klippe. Oppe i denne klippen ligger stillingen. (Skogrand Camping til Høyre)

http://kart.gulesider.no/m/aGWHO


Muren slik den ser ut i dag
Image

Her sees veien i bakgrunnen
Image

Stillingen inn mot fjellet
Image

Veien sees gjennom løvtrærne - i retning Storoddan
Image

Tatt fra veien. Veien skimtes i nedre billedkant - stillingen i øvre billedkant
Image

Stillingen er blandt trærne i høyre billedkant - bilde tatt mot Kyrksæterøra.
Image
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Flotte bilder! Hva er den stålplaten på bilde 2?
Mvh.
Jon-Vegard
Trotto
Posts: 29
Joined: 13 Feb 2011 15:22
Location: Trondheim

Jon-Vegard wrote:Flotte bilder! Hva er den stålplaten på bilde 2?
Tror det er noe kryssfiner noen har hatt med dit en gang i senere tid.
Trotto
Posts: 29
Joined: 13 Feb 2011 15:22
Location: Trondheim

Ved Kyrksæterøra ligger Kjørsefjellet. På dette fjellet ligger en tysk observasjonspost på ca. 330 meters høyde over havet.
http://kart.gulesider.no/m/aLZja

Etter hva jeg har hørt så sto det noen store kanoner lengre inn i landet, på et sted kalt Likroken. Dette stedet er ikke synlig fra Hemnefjorden, og dermed naturligvis er det ikke noe utsyn over fjorden fra kanonstillingene. Derfor var det plassert OP på toppen av fjellet, for å gi koordinater til kanonmannskap. Om kanonene dekket både land og sjøvei aner jeg ikke, andre her inne kan kanskje fylle ut mer, både om tye kanoner som ble brukt og formålet.

Uansett, en gang tidlig på 80-tallet var jeg ved denne hytta. Den var dessverre temmelig råtten, og ikke mye var igjen av den. I senere tid ble den imidlertid bygd opp igjen. Jeg kjenner ikke til hvor lik originalen nybygget er, men mener å huske at selve utkikkstårnet, som jeg husker det, er temmelig identisk.

Gikk en tur opp dit i helga og tok noen bilder av byggverket, og legger de ut her. Det er flere veier opp dit, tyskerne brukte den korteste ruta, rett opp fjellet, den gikk også jeg. Ved hjelp av permanent satte stiger og tauverk brukte jeg 36 minutter opp fra der jeg parkerte bilen.

Hytta med tårn.
Image

Utsikt sørover.
Image

Utsikt vestover.
Image

Utsikt nordover (Hemnefjorden)
Image

Dør inn til tårn.
Image

Mannhull mellom hytte og tårn.
Image

Tårn sett nedenfra
Image

Tårn sett fra toppen av klatreetappen opp fjellsiden - med zoom.
Image

...og uten zoom.
Image

Tenkte jeg skulle legge ved et par bilder av utsikten.
Image

Image

Image

Så tok jeg noen bilder på vei ned, men det er rart hvordan effekten av en bratt stigning viskes ut på et foto.

Image

Image

Image

Hytten er i dag en trimpost, og mange finner veien opp nå. I de siste 10-12 årene har det blitt en tradisjon at fakler tennes for å lyse opp stien i romjula.

Image

I år 2000 døde 2 personer etter å ha falt utfor da de skulle ta seg ned igjen etter å ha tent fakler.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/12/29/234777.html


Om noen har info om kanonene i Likroken, hadde det vær interessant å vite.
Trotto
Posts: 29
Joined: 13 Feb 2011 15:22
Location: Trondheim

Har lest litt her inne, og det kan se ut som om 4 stk 15,5cm kanoner - tilhørende HKB 6/976 (eller 971 avhengig av skrivefeil) har stått i Hemne. Disse kan være de 4 kanonene plassert i Likroken.

http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=2043
joivbj
Posts: 16
Joined: 20 Nov 2009 10:30
Location: Kyrksæterøra

Finnes det noen veikart fra krigens dager over Hemne som dere vet? Husket med ett en stablemur jeg kom over under lek en gang som barn. Var å tok noen bilder forleden, og det kan være en fin MG-stilling for å overvåke innfarten til Kyrksæterøra sentrum fra vestsiden av Hemnefjorden. Jeg er derimot usikker på om det i hele tatt gikk vei der under krigen. Jeg antar det, og legger ut noen fotos.

Husker denne stillingen fra jeg var barn ! Den hadde tretak med torv eller gress og var en vaktstilling for veisperringen som var anlagt omtrent der det står et bolighus i dag
litt nærmere (70m?) kyrksæterøra. Veien gikk der den går i dag.
Sementblander
Posts: 1
Joined: 24 Jun 2014 11:45

Vet dette er en urgammel tråd..
Hvor er den første bunkeren? Vet hvor stølan er, men kjenner ikke igjen akkurat der den er..
Du har også glemt et par andre stillinger, en på vei opp til stølan (litt gjemt langs en grusvei), og en oppe ved storhaugen vannverk, på den siste ble det funnet en nedgravd betongplate like ved (kanonstilling for større arteleri?)

Var med metalldetektor på hovedstillingen i fjor sammen med en annen dude, fant haugevis av skarpe patroner, kriegsmarine knapp, radioaktiv tannkrem, tomhylser (samme type som patronene) + div annet småtteri
http://www.sntmdk.no/ww2.htm
Men inne i en av bunkerne fant jeg denne tingen, ingen har identifisert hva det er enda: http://i.gyazo.com/7e871817f240e223274a7a8ad1cb60f6.jpg

Så har jeg ofte lurt på hva intensjonene med hovedstillingen var, såvidt meg bekjent var det kun BK og ikke noe langtrekkende utstyr der?
Forøvrig, om noen vil være med på jakt etter flere bunkere (det er mer som ikke er nevnt her), ta kontakt med meg her på PM, blir gjerne med ut å lete!
maysb
Posts: 1
Joined: 19 Nov 2018 23:54

Bunker_2.jpg
Bunker_2.jpg (74.25 KiB) Viewed 177 times
Bunker_1.jpg
Bunker_1.jpg (37.11 KiB) Viewed 177 times
[
Trotto
Posts: 29
Joined: 13 Feb 2011 15:22
Location: Trondheim

Supert maysb. der er den. :-)
joivbj
Posts: 16
Joined: 20 Nov 2009 10:30
Location: Kyrksæterøra

Trotto : Joda,veien gikk der under krigen og tyskerne hadde en sperre/kontrollpost omtrent 100m i retning Kyrksæterøra ved det eneste huset nedenfor veien. Stillingen hadde orginalt tretak og var godt kamuflert da jeg var barn på 50tallet.:)
Perhelge
Posts: 1
Joined: 11 Oct 2019 20:47

Mer info om Maxa Moritz og Tyskhøtta finnes i årbøker for Fosen Historielag henholdsvis år1998 og 2000.Disse kan kjøpes hos Fosen Historielag.
A.Kviknes bok Okkupasjonstiden i Hemne og A.Sørlis dagbok fra Vinjeøra 1940-46:Krigens Gang,kan kjøpes hos Hemne Kommune ved kulturetaten.
joivbj
Posts: 16
Joined: 20 Nov 2009 10:30
Location: Kyrksæterøra

Trotto wrote:Finnes det noen veikart fra krigens dager over Hemne som dere vet? Husket med ett en stablemur jeg kom over under lek en gang som barn. Var å tok noen bilder forleden, og det kan være en fin MG-stilling for å overvåke innfarten til Kyrksæterøra sentrum fra vestsiden av Hemnefjorden. Jeg er derimot usikker på om det i hele tatt gikk vei der under krigen. Jeg antar det, og legger ut noen fotos.

Sted: I det skyggelagte området på veien midt i bildet ligger en klippe. Oppe i denne klippen ligger stillingen. (Skogrand Camping til Høyre)
Da jeg var barn hadde denne stillingen tretak og fremstod med "skyteskår"mot vegen under.Tyskerne hadde en vaktstilling på vegen ca 100m lengre inn mot Kyrksæterøra.
http://kart.gulesider.no/m/aGWHO


Muren slik den ser ut i dag
Image

Her sees veien i bakgrunnen
Image

Stillingen inn mot fjellet
Image

Veien sees gjennom løvtrærne - i retning Storoddan
Image

Tatt fra veien. Veien skimtes i nedre billedkant - stillingen i øvre billedkant
Image

Stillingen er blandt trærne i høyre billedkant - bilde tatt mot Kyrksæterøra.
Image
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”