Tysk konvoi senket utenfor Lista? (1942-43)

Kategorien "Krigsmarine" er en fremstilling av de oppgaver den Tyske marine hadde i Norge. Her vil man etterhvert få en oversikt over de større og mindre krigsskip med baser i Norge.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Lillegutt
Posts: 64
Joined: 02 Aug 2009 22:33
Location: Farsund

Noen som kjenner til en tysk konvoi som skal ha blitt senket av allierte ved Lista, våren -42 eller -43?
Leif-Tore
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

I den gode bok fra Ettrup "festung lista", som jeg er sikker på har skrevet om det meste om det som skjedde under andre verdenskrig finner jeg ikke nevnt noe "slakt" av noen konvoi utenfor Lista. kanskje 1 januar 1944 er det nærmeste?

Kan jo nevne litt fra boken

17 mai 1942 "Kryssren Prinz Eguesn angrepes av flere bølger med bombe/torpedo fly langs Kristiansand - stavanger på vei nord. tyske flygere innrapporterer 18 nedskytinger".

2 august 1942 " tre fly angriper en konvoi ved jøssingsfjorden med torpedo uten å treffe.

1 januar 1944 "Under et angrep mot en tysk konvoi utenfor lista, senkes lasteskipet Entreries av torpedofly. Lasteskipet Wittekind senkes og en eskote båt uj-1702 får store skader. 2 allierte fly ble skutt ned av tyske fly.

7 april 1944 "en britisk ubåt angriper en konvoi og senker dampskipet Asien.

11 september 1944 "massivt angrep på en tysk minesveipeflåte utenfor Lista. 4 båter står i brann etter angrepet."

bare noen eksempler

Erik
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Lillegutt
Posts: 64
Joined: 02 Aug 2009 22:33
Location: Farsund

Har både første og andre-utgaven av boken, men ingen av de nevnte angrepene stemmer helt med det jeg har fått oppgitt.
Angrepet skal ha vært synlig fra området Vere - Stave, og skal ha skjedd i påsken.
Det som ligner mest er nok angrepene 11/4 og 26/4-45. Selv om det ble sagt at det skulle være i -42 eller-43.
Angrepene 14/1-44, samt 11/9-44 kunne også stemt, men er på feil årstid i forhold til påsken.
Det kan jo også hende at dette er et av angrepene som ikke er kommet med i den ellers veldig bra boken.

Noen som kjenner mer nøyaktig posisjon på BV138'en som ble skutt ned 4/4-43?
Leif-Tore
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

som jeg er sikker på har skrevet om det meste om det som skjedde under andre verdenskrig
Hallo
Krigshandlingene på Lista kunne nok fylt en egen bok, derav også teksten "Listen nedenfor er på langt nær noen komplett oversikt over alle kamper ved Lista, men skulle likevel gi et inntrykk av hvilke utfordringer man sto ovenfor på på begge sider"

Har sjekket litt rundt men finner ingen større trefninger hverken påsken 42 eller 43...

Mvh
Erik E
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Jeg har sjekket det jeg har av dokumentasjon og kan ikke finne noe på våren fra 1941-43

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

m jeg er sikker på har skrevet om det meste om det som skjedde under andre verdenskrig
...skulle selvsagt være "rundt Lista..." :D

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Post Reply

Return to “Kriegsmarine i Norge”