heving av HE-115 på sola

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

klipp3r wrote:Tror de skal demontere noen deler av flyet og ha det i en stor vanntank utenfor flymuseet. der det skal ligge i ca.2år for og trrekke ut saltet.
Vanntanken i dag:
Attachments
He115_Sola.jpg
He115_Sola.jpg (131.53 KiB) Viewed 376 times
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Det beste har vært å bevart flyet slik det er i dag,uten restaurering.Museer i Europa er fulle av fly som består av nylagde deler og totalt fornyet patina,det eneste flyet vi har i dag med delvis orginal lakk er Ju 88A1 på Gardermoen som kommer fra jonsvannet .Totalt oppbygde fly mangler sjel og patina og facinerer meg lite i forhold til gamle krigere med slitt maling ,kulehull og sjel..
Museer i dag er alt for interessert i totalrenovering,der målet er noe som ser pent ut,publikum blir mere og mere interessert i noe som er urørt og forteller sin historie i seg selv.... :?
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

HELT enig!
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

Enig!
chrgod
Posts: 120
Joined: 06 Jun 2011 12:02

Enig i at det er mest interessant med original patina, men det er mange faktorer som spiller inn.. Nedbrytningen vil gå raskere hvis det ikke preserveres. Et fly som er tatt opp fra havet og helrestaurert er nok lettere å ha i samlingen over tid.

FW190 som står på Herdla er bevart "as found", dekket av Tectyl tror jeg. Et flymuseum i Sverige har også utstilt en svensk DC-3 som ble skutt ned i Østersjøen av Sovjet under den kalde krigen. Flyet er utstilt slik det ble funnet på havbunnen.

I veteranbilkretser har jeg inntrykk av at det i flere år har vært en trend mot at original patina verdsettes høyere enn en restaurering. Men dette er nok på mange måter lettere å bevare en patina. En urestaurert Mini fra 1959 (verdens eldste urestaurerte Mini) ble solgt for over 400 000kr i april.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Preservering må uansett gjøres for at det ikke skal nedbrytes ytterligere. Men da har en også gjenstanden 100% autentisk, istedet for at 95% av det autentiske er borte.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

chrgod wrote:FW190 som står på Herdla er bevart "as found", dekket av Tectyl tror jeg.
Nei, det tror jeg hverken hadde sett noe særlig ut, og neppe virket så bra. Det er en spesiell olje som benyttes (CRC nr. et eller annet... blå kanner) som så vidt jeg vet påføres jevnlig for å bremse korrosjonsprosessen.
eknutson
Posts: 61
Joined: 29 Nov 2007 17:38
Location: sandnes

Fortiden ligger denne å godjør seg i ferskvannstanken. Her er noen bilder tatt før vi fylte vann på. Bildene av delene på bordet, er ferdig preparert / konservert av konservator ved stavanger museum. Halen er planlagt tatt ut i sommer for vask / konservering for så å bli satt i utstilling
Attachments
kokpit sett forfra red st.jpg
kokpit sett forfra red st.jpg (505.51 KiB) Viewed 250 times
bakre cocpit red st.jpg
bakre cocpit red st.jpg (885.56 KiB) Viewed 250 times
innside  red st.jpg
innside red st.jpg (683.42 KiB) Viewed 250 times
Deler på bord RED.jpg
Deler på bord RED.jpg (274.86 KiB) Viewed 250 times
Brann flasker m mere RED.jpg
Brann flasker m mere RED.jpg (353.24 KiB) Viewed 250 times
He115    8 L + F H  1.jpg
He115 8 L + F H 1.jpg (358.44 KiB) Viewed 250 times
He115    BM + AH  1.jpg
He115 BM + AH 1.jpg (369.3 KiB) Viewed 250 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Fine bilder! Blir det foretatt jevnlig utskifting av vannet i tanken?
Mvh
Tormod
eknutson
Posts: 61
Joined: 29 Nov 2007 17:38
Location: sandnes

Nei, vi har vell kommet til den konklusjonen at vannet må tilstrebes å samme forhold som der flyet lå. Altså lite uskiftning og minst mulig oksygen. Et annet problem er algeveksten i vannet om sommeren. Det skulle jo drepe all oksygen i vannet men blir et belegg på flykroppen. Men dette er et ekspriment som hele verden følger spent med på. Det er ingen som har gjort det på denne måten før.
eknutson
Posts: 61
Joined: 29 Nov 2007 17:38
Location: sandnes

Venstre flaps er gjort klar for test av konserverings prosedyre. Den er vasket og så satt inn med et lanolin produkt FLUID FILM. Flapsen skal nå ligge i hangaren for observasjon for sjekk av prosyre brukt i forhold til utstillings miljø.
Attachments
Flap red st.JPG
Flap red st.JPG (87.88 KiB) Viewed 150 times
klipp3r
Posts: 119
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

jeg var nede og kikket her en dag, jeg synes vannet virket mye klarere nå enn det gjorde før...
eknutson
Posts: 61
Joined: 29 Nov 2007 17:38
Location: sandnes

Fortiden arbeides det med vask og preservering av halen, som nå er tatt opp av vanntanken. Det er meningen å få den ut i utstillingen til våren. Der er nå spennende hver dag når nye detaljer i merking, bemaling kommer til syne.
Attachments
V side kamo  red siz.JPG
V side kamo red siz.JPG (131.67 KiB) Viewed 85 times
eknutson
Posts: 61
Joined: 29 Nov 2007 17:38
Location: sandnes

Det dukket også opp merking fra tiden som skolefly. Vi klarer ikke helt å tyde den nederste teksten ennå. Den er fra området nær haleflaten.
På nederste linje ser det ut til å stå T L ? Damgarden 239 / 29 ? kansje en kart referanse

Slutten på øverste linje er destinasjonen på flyskolen C17
Attachments
Texst tail red siz.JPG
Texst tail red siz.JPG (110.06 KiB) Viewed 85 times
eknutson
Posts: 61
Joined: 29 Nov 2007 17:38
Location: sandnes

Her i øvre kant mot bakre cocpit viser det seg at flyet har tidligere hatt en grønnfarve. På buken har fargene vært først RLM 65, så en ubestemmelig gråfarve som er påmalt for hånd, øverst er det en type due egg blågrønn farve, kansje en avart av 65.
Attachments
Grønn farve - red siz.JPG
Grønn farve - red siz.JPG (93.69 KiB) Viewed 85 times
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”