Bremanger

Større grupper av kystfort ved innløpet til Sognefjorden og Nordfjord. Disse batteriene lå hovedsaklig under kommando fra Bergen, men det var mye flytting av grensene i dette divisjonsområdet.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
jacob160
Posts: 77
Joined: 31 Dec 2010 12:00
Location: Austmarka 2224

Var på Bremanger for 15 år siden, var inne i noen store fjellhaller 3-4 stk.
Bortenfor i fjæra lå restene etter en Junker 52 og deler av en lavett til en kanon
kan noen stedfeste dette nærmere?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Eneste aktuelle kystfort er vel HKB 4./981 lokalisert på Berle og senere Skarsten. Kun sistnevnte sted med fjellanlegg (2 tuneller/ haller) og rester av kanonlavetter. Kjenner ikke til vrakrester av fly, og situasjonen var nødvendigvis ikke den samme for 15 år siden og i 2011 da jeg var på disse stedene.

Om ikke Skarsten er stedet, må det være snakk om noe annet enn kystfort, og da må nok forummedlemmer med tyngre kompetanse på S&F trå til... :)
Attachments
Bremanger.jpg
Bremanger.jpg (129.04 KiB) Viewed 283 times
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Har sett flydelene selv :) Men det er ikke mye igjen i dag
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Er nevnt noen flydeler m.m i denne tråden.
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... =Bremanger
mvh
Paul S.
jacob160
Posts: 77
Joined: 31 Dec 2010 12:00
Location: Austmarka 2224

Dette stedet jeg var på kan ikke være verken Berle eller Skarstein, da veien
går for langt unna. Dette lå bare ca.200m fra veien og flydelen jeg så var
fra en junker 52, jeg så ingen stillinger, men tre temmelig store haller med forbindelse til hverandre, store i forhold til fjellknausen de lå i, 20-30m lange
og ca. 5m brede og dette var i nærheten av bebyggelse
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Det går vei rett ved HKB'et på Skarstein selv om du ikke ser det på kartet. Det er det eneste batteriet i Bremanger der det er fjellhaller og gjenværende kanonlavetter. Husker ikke antal fjellhaller der, men det er to eller tre. De blir av og til brukt til forskjellige arrangementer.

På Aspenes ligger det noen flydeler, men der er det ikke fjellhaller, bare enkle bunkere og stillinger.
Post Reply

Return to “SOGN OG FJORDANE”