HKB 1./978 Skudenes

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Henning wrote:Her hadde Bactuz likt seg ...
Det stemmer det... Men jeg fikk med meg en bit sist gang vi var der ute så jeg er egentlig forsynt. :smoke:

PiGGtuZ
mosen
Posts: 27
Joined: 17 Sep 2009 16:52
Location: Gran på Hadeland (østlandet, eks Åkrehamn)

Henning Dalsvåg wrote:På min vandring kom eg over mange slike som ses på bildet .Lurer på hva disse kan ha blitt brukt til?
CIMG1705.JPG
CIMG1706.JPG
Eg såg begge disse på hver sin side av en bunker .Radiomasten er like i nærheten.
CIMG1711.JPG
CIMG1710.JPG
Hei.
Disse ble etter det jeg vet brukt i forbindelse med kamuflasjenett. Det skal ha ligget trestokker med nett i disse, for en rask fjerning av kamu-nettet, og tilsvarende rask tildekking igjen.
mosen
Posts: 27
Joined: 17 Sep 2009 16:52
Location: Gran på Hadeland (østlandet, eks Åkrehamn)

Eagle Wind wrote:Som eg skrev tidligere i tråden, så er det 5 stk av de såkalte Y-hulene.
Og noen mindre huler.

Her har dere bilde av alle 5 y-hulene.
Den mest "spennende" av huler/tunneller er den som er helt nord-vest på fortet. Her går en inn fra øst, så er det trapper nedover. Ender i et romslig rom med utgang mot nord (og nordligste kanonstilling)
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Ja den er fin den der :)
Så de små "stillingene på hver side av kanonstillingene har vært lager for kamuflasjenette `?
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2989
Joined: 16 May 2007 15:31

mosen wrote:Hei.
Disse ble etter det jeg vet brukt i forbindelse med kamuflasjenett. Det skal ha ligget trestokker med nett i disse, for en rask fjerning av kamu-nettet, og tilsvarende rask tildekking igjen.
Se det, der fikk vi endelig en plausibel forklaring på disse gropene ... Herfra er det raskt for 4-5 mann å få nettet på plass for hurtig kammuflasje.

Gitt dette formålet, nett og stokker, så kan det kanskje ha sett ut som dette ?
Det er forresten to slike 'beholdere' på den stillingen bildet er fra.

Takk for forklaringen mosen - hvor kom den fra ?

mvh
KOS
Attachments
Kammonett pakket i beredskapsoppbevaring.<br />Foto: Henning Dalsvåg
Kammonett pakket i beredskapsoppbevaring.
Foto: Henning Dalsvåg
Kammonett.JPG (98.35 KiB) Viewed 220 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
mosen
Posts: 27
Joined: 17 Sep 2009 16:52
Location: Gran på Hadeland (østlandet, eks Åkrehamn)

Hei der.
Jeg var aktiv i røde kors hjelpekorps på Åkra i over 30 år. I forbindelse med en av våre utallige øvelser i "trivali", var det en eldre herremann fra politiet, som sa dette. Men hva han het (det kan ha vært "salhus"), det husker jeg ikke. Han er nok også gått av med pensjon for mange år siden. Dette utsagnet kom i forbindelse med en øvelsesplanlegging, en gang i siste halvdel av 70 tallet.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2989
Joined: 16 May 2007 15:31

Ja, sånt er det ... 'små biter informasjon' er i omløp og er en heldig, som nå, så løses enda et av mange 'små mysterier' :)

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Flott info :bra:
Men med dette i bakhode, så er det vel da mulig å finne ut hvilken av kanonstillingene som var der først og ikke da, for om eg ikke husker helt feil så har ikke alle denne gropen....
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Jeg får ikke fotografiet av kanonen på Skudenes med kamuflasjenett til å stemme med disse gropene, det er lite som kan gjøres hurtig slik det ser ut.

http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=31&t=616
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2989
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Jeg får ikke fotografiet av kanonen på Skudenes med kamuflasjenett til å stemme med disse gropene, det er lite som kan gjøres hurtig slik det ser ut.
Nå er det ikke alle stillingene der ute som har gropene heller, 2-3 tipper jeg i farten, hvilken kanon nr. er det som er på bildet ?
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
mosen
Posts: 27
Joined: 17 Sep 2009 16:52
Location: Gran på Hadeland (østlandet, eks Åkrehamn)

Arquebus wrote:Jeg får ikke fotografiet av kanonen på Skudenes med kamuflasjenett til å stemme med disse gropene, det er lite som kan gjøres hurtig slik det ser ut.

http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=31&t=616
Nei ikke vet jeg noe mer. Kanskje også tyskerne fant ut at dette ble for omstendelig, og lot være å montere slike på resten??
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

KOS wrote:
Arquebus wrote:Jeg får ikke fotografiet av kanonen på Skudenes med kamuflasjenett til å stemme med disse gropene, det er lite som kan gjøres hurtig slik det ser ut.
Nå er det ikke alle stillingene der ute som har gropene heller, 2-3 tipper jeg i farten, hvilken kanon nr. er det som er på bildet ?
Hvilket kanon nummer vet eg ikke ,men tenker det kan være den kanonen som er nærmest radiomasten der ute .
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Hermodtuft
Posts: 1
Joined: 18 May 2012 22:16

Er det noen som har litt Info om de som tjenestegjorde i trivali under Krigen? min Oldefar Karl Adolf Schaefer var her og jeg vet veldig lite om ham aen en at han hadde med lønningene til de Nordmennene som jobbet der og gjøre.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Hermodtuft wrote:Er det noen som har litt Info om de som tjenestegjorde i trivali under Krigen? min Oldefar Karl Adolf Schaefer var her og jeg vet veldig lite om ham aen en at han hadde med lønningene til de Nordmennene som jobbet der og gjøre.
Hei Hermodtuft og Velkommen til TKiN forum !
Om det er mulig å finne ut hvem som tjenestegjorde her under krigen er ikke godt å si,da tyskerene etter kapitulasjonen forsøkte
å brenne så mange dokument arkiver som mulig . Vi får se om noen her på forumet hvet noe .
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Mikkel
Posts: 47
Joined: 26 Aug 2012 12:45
Location: Haugesund

Et flott anlegg på en god plass, her har en jo go utsikt utover havet. Ser jo båtene som går i rute mellom Bokn og Stavanger på en fin dag.
Ble imponert av størrelsen på denne bunkeren som eg har bildet av under.
Attachments
Falnes.jpg
Falnes.jpg (71.42 KiB) Viewed 27 times
Mikkel
Post Reply

Return to “ROGALAND”