HKB 1./978 Skudenes

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Y-hule 2 den som er fylt med masse skrot. det er to rom i den. ene rommet er ukjent størrelse da vi ikke turde å klatre bort der, men de ene rommet var va en 2-3meter innover og ca 3-4 meter mot venstre. Men det var så mye skrot i veien at vi fikk ikke tatt en skikkelig titt for det er fylt neste opp til taket.Og bildene vi tok ble ubruklige, da vi hadde nok med å holde balansen oppå der.
Men det virket som om rommet gikk mot venstre istedenfor innover slik som i de andre hulene av samme type.Det rommet vi klarte å kikke inn i er det te venstre. Det høyre var det vi ikke turde å sjekke ut.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

KOS wrote:
Arquebus wrote:Ved anlegget på Falnes finner vi blant annet følgende:
- 6 stk. 15,5cm. med 3.101 granater
- 2 stk. 5,0cm. med 3.804 patroner
- 2 stk. 2,0cm. med 6.519 patroner
- 1 stk. 7,5 cm. (en av kanonene vi savner fra Visnes?)

Jeg finner ikke noe om 2,5cm. PAK som du refererer til,
Det gjør jeg da ikke heller ... refererer til 2,5cm. PAK altså ;)

Jeg tenkte mer på mulig flankeforsvar mot øst-stranden (altså "bak").

7,5 cm er absolutt en kandidat til "LAG" eller Landungsabwehrgeschütz som Erik E nevner f. eks. her 06.11.2007

Takk for info Arquebus, da har vi ihvertfall en "løs kanon på dekk" :D

Kan der ha vært noe utenfor selve "batterihøyden" som ikke er tatt med i batteriopptellingen...?

mvh
KOS
Eg kjenner bare til en bunker som ikke er blitt studert nærmere av verken meg eller noen av dere . Og det er denne :
Noen som har vore inni denne ?<br />Kan det være snakk om en Kabelschaltstelle bunker ?
Noen som har vore inni denne ?
Kan det være snakk om en Kabelschaltstelle bunker ?
CIMG1681.JPG (304.95 KiB) Viewed 280 times
Den ligger i den østlige delen av fortet ,på den andre siden av veien
Den ligger i den østlige delen av fortet ,på den andre siden av veien
CIMG1685.JPG (344.45 KiB) Viewed 280 times
Mvh Henning Dalsvåg
Alamo
Posts: 11
Joined: 03 Jun 2009 12:41

Hei

Jeg lurer på om noen av dere kjenner til grunneier på de bunkersene på de første bildene ?
Har vært dere flere ganger før å hatt softgun spill , men fikk høre at noen paintballere hadde skutt på noen sauer som var hans , så all adgang skal visst nå være forbudt.

Vi er villig til å tilby han penger for å låne området , bunkersene blir ikke ødelagt av plastikk kuler :) Vi er like interessert i å bevare like mye som dere :)

Har noen spørsmål til han om vi har lov til å låne området til et reenactment softgun spill.
Tidligere har vi brukt Syre fort med tillatelse av grunneier , håpte på det samme her , da variasjon er gøy.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Alamo wrote:Hei

Jeg lurer på om noen av dere kjenner til grunneier på de bunkersene på de første bildene ?
Har vært dere flere ganger før å hatt softgun spill , men fikk høre at noen paintballere hadde skutt på noen sauer som var hans , så all adgang skal visst nå være forbudt.

Vi er villig til å tilby han penger for å låne området , bunkersene blir ikke ødelagt av plastikk kuler :) Vi er like interessert i å bevare like mye som dere :)

Har noen spørsmål til han om vi har lov til å låne området til et reenactment softgun spill.
Tidligere har vi brukt Syre fort med tillatelse av grunneier , håpte på det samme her , da variasjon er gøy.
Hvis du liker å skli i sauemøkk ...
Der oppe er der sauer ute på beite nesten hele året ,så hvis du ikke vil skremme sauene så er ikke dette stedet å være .
Men hør med de andre her på haugalandet om hva de synes om opplegget .
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Tror også dette er feil sted for slik 'moro' iogmed at dette er beitemark for sauer.
Ingen bonde er vel interessert i å få dyrene sine skremt av softgun- eller paintballspillende ungdommer som forsøpler området med plastkuler.
Plastkuler som sauene sikkert ender opp med å spise... Biologisk nedbrytbare kuler er bedre i såfall.

Men uansett så tror jeg nok et fort som ligger utenfor beitemarker er å foretrekke for noen og enhver til slik aktivitet som Alamo her forespeiler.

Kai
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

så all adgang skal visst nå være forbudt.
Sist jeg var der hang det skilt på porten om at Paintball var forbudt og det er jo trist at slik ødelegger for folk med fredeligere intensjoner... Forøvrig er jeg enig med Bactuz og tror ikke Softgun og husdyr er en god kombinasjon.

EE
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Eg er ikkje motstander av paintball, men eg er motstander av å finne bunkerser i alle regnbuens farger ...
Mvh Henning Dalsvåg
Alamo
Posts: 11
Joined: 03 Jun 2009 12:41

Vi kontaktet grunneier å vi fikk låne området, vi har nå kjøpt en flaske konjakk og en konfekt eske som han skal få som takk for lånet. Vi hadde spill der nå sist fredag til lørdag.
På torsdagen var vi der å ryddet ut av to av bunkersene, tok ut alt søppel og sopte på gulv , vi var 5 mann som var ute å rydda.
Så kom fredagen da var vi 8 mann som overnattet i den største bunkersen der ute. Parafin lamper og tyske uniformer, en spesiell opplevelse. Var minus grader så ble seriøst kaldt, måtte opp på natten klokken tre for å holde varmen , og ut igjen klokken 6.


Totalt var vi 8 tyskere som kjempet mot 5 russere , 2 amerikanere og 1 brite , mye mindre enn vi pleier å være, men jeg skylder oppmøtet på at det var vinter.

Våpen som var i bruk i helgen var : MG 34
MP40 , STG 44 , Mauser , Luger P08

mot de alliertes Thompson , M1 og russiske PPSH.

Folk kom fra Karmøy , Haugesund Stavanger , Bergen og Oslo
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Alamo wrote:Vi kontaktet grunneier å vi fikk låne området...
Det var da fint det ordnet seg for dere til slutt. Håper og regner med at dere oppførte dere fint og at grunneier fremdeles er positiv til at folk ferdes på området hans :)

Finnes det bilder fra opplegget så vil vi gjerne se.... Har du en link eller to?

Kai
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Et par-tre bilder fra dagens tur til Skudenes :)
Det ser ut til at vi blir heldige med været i påsken her på Haugalandet, for idag var ihvertfall en deilig dag!

Kai
Attachments
- kanonstilling 2.jpg
- kanonstilling 2.jpg (487.57 KiB) Viewed 78 times
- kanonstilling igjen1.jpg
- kanonstilling igjen1.jpg (415.95 KiB) Viewed 78 times
- kanonstillingg 1.jpg
- kanonstillingg 1.jpg (491.21 KiB) Viewed 78 times
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Fine bilder ,bactuz. Eg kommer til å ta en tur til hit i påsken .
Så får eg se hva eg ser nærmere på .
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Henning Dalsvåg wrote:Så får eg se hva eg ser nærmere på...
Ja, jeg håper jo du ser hva du ser og ikke hører hva du skulle sett :D ,

Hold øynene åpne og ha en fin tur! Se opp for hull i bakken.... hehe.


Kai
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

bactuz wrote:
Henning Dalsvåg wrote:Så får eg se hva eg ser nærmere på...
Ja, jeg håper jo du ser hva du ser og ikke hører hva du skulle sett :D ,

Hold øynene åpne og ha en fin tur! Se opp for hull i bakken.... hehe.


Kai
Trur det er bedre å se ned for å se hull i bakken
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Var en liten tur hit i dag og gikk langs fortets yttre grense i øst .
Begynte ved kanonstillingen i øst og fulgte de løpegravene som er
nedenfor denne. Ved MG-stillingen i skogen la eg merke til en gjenfylt grøft.
Fulgte grøften til endes og fant store mengder piggtråd.
MG-stillingen i skogen ,sett forfra .<br />Det er et lite stykke nedenfor denne <br />piggtråden ligger.
MG-stillingen i skogen ,sett forfra .
Det er et lite stykke nedenfor denne
piggtråden ligger.
CIMG3069.JPG (352.22 KiB) Viewed 35 times
Som skrevet fant eg store mengder piggtråd. Ser ut til at piggtrådsperringene runt fortet ble samlet sammen og dumpet her.
Som skrevet fant eg store mengder piggtråd. Ser ut til at piggtrådsperringene runt fortet ble samlet sammen og dumpet her.
CIMG3071.JPG (404.68 KiB) Viewed 35 times
CIMG3068.JPG
CIMG3068.JPG (416.7 KiB) Viewed 35 times
Her hadde Bactuz likt seg ...
Her hadde Bactuz likt seg ...
CIMG3070.JPG (343.44 KiB) Viewed 35 times
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Besøkte også den skytter-stillingen som eg fant helt i nord
i enden av den lange løpegraven som i dag er dekket med tett skog.
Hvorfor vokser der alltid bregner i disse stillingene?
Hvorfor vokser der alltid bregner i disse stillingene?
CIMG3074.JPG (342.09 KiB) Viewed 35 times
Mvh Henning Dalsvåg
Post Reply

Return to “ROGALAND”