Sprenging av bunker i Åsane

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
RoarP
Posts: 113
Joined: 17 Apr 2006 16:52
Location: Bergen
Contact:

Statens Vegvesen melder følgende :

Stenging/sprenging E39 Vågsbotn - Hylkje

Stenging av E39 mellom Vikaleitet og Motorsportsenteret. [03.05.2012]

I forbindelse med riving av bunkers på nordsiden av den fremtidige Eikåstunnelen, må vi i dag, 3. mai, stenge E39 i en kort periode fra kl. 12.30 mellom Vikaleitet og Motorsportsenteret. Vegen blir stengt på grunn av sprenging av bunkersen, og vegen blir stengt i maks 15 minutter.


Her må man skynde seg hvis en skal ta bilder.....
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Denne kjente jeg ikke til (for så vidt ingen overraskelse). Håper noen har vært der og kan legge ut et bilde :)
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Har kjørt forbi her endel ganger de siste dagene og studert forberedelsene for tunnelinnslaget på nordsiden, men har ikke sett noen bunker....

http://kart.gulesider.no/m/9GtQ8
Det er altså skråningen over kontainerne på bildet i linken det dreier seg om, så vidt jeg kan skjønne, og det er i så fall snakk om en liten bunker, med en underlig plasering.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tarjei wrote:det er i så fall snakk om en liten bunker
Ja, det er neppe snakk om 2m veggtykkelse hvis en kan sprenge den ila. 15 minutter... :)
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Noen som har mer info? Evt. bilder?
Mvh.
Jon-Vegard
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Noen som har mer info?
Ikke noe mer enn at bunkeren var på ca 3X4 meter, tynne vegger, en inngang.
Hadde muligens en forbindelse med en art.observasjon bunker rett ved. I området litt nord for denne og til området sør for Vikaleitet er der registrert ca 20-25 bunkere, derav flere regelbau. Flere er fjernet de siste årene.
mvh
Paul
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

Jeg blir så sint når jeg leser dette. :sint:
BunkersBaard
Posts: 120
Joined: 20 Oct 2008 3:58
Location: Sund/Sotra

Paul, Hvor mange antar du står igjen der borte nå??
Hilsen Bård.
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

Paul S. wrote:
Noen som har mer info?
Ikke noe mer enn at bunkeren var på ca 3X4 meter, tynne vegger, en inngang.
Hadde muligens en forbindelse med en art.observasjon bunker rett ved. I området litt nord for denne og til området sør for Vikaleitet er der registrert ca 20-25 bunkere, derav flere regelbau. Flere er fjernet de siste årene.
mvh
Paul
20-25 bunkere? Det var mange!
ove.strøm
Posts: 6
Joined: 09 May 2009 22:50

Har vært og tatt bilder av resterende bunker like etter den var sprengt og dyttet utfor stupet og ned der hvor gravemaskiner nå arbeider, der finnes ennå en bunkers oppi anlegget til åsane sand og singel til venstre for dette nye tunnell inslaget ,det er bare mulig å se hjørnet på denne idag da den ligger helt i veikanten inne på annlegget til åsane sand og singel oppi lien der hvor man tipper stein ca 15-20 meter over bakkenivå.Tror fremdeles der også finnes en liten bunker bak vekstedet til Propartner oppi lien her, der finnes en vei /sti opp bak huset:))
Justfatpanda
Posts: 1
Joined: 09 Jul 2019 15:21

Bak Åsane folkehøgskole og ut mot odden vet jeg at det har ligget flere bunkere, men de er ikke nevnt noe sted.

Vet heller ikke i hvilken tilstand de er i lenger. Men de skal ligge på Hylkje.
Post Reply

Return to “HORDALAND”