Hafenkapitan Otto Biermann

Her kan man poste spørsmål og fakta rundt personlighetene som deltok under annen verdenskrig, både allierte og tyske såvel som sivile
Post Reply
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Er på utkikk etter dokumenter ,bilder evt inforrmasjon om denne tyske Offiseren.Han var " Tysk Havnekaptein " i Arendal fra 1941-1944 jeg husker .Han hadde også samme stilling i Hammerfest for en periode.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Jeg er også på utkikk etter dokumentasjon fra Arendal og Aust-Agder, Kan vel si at Biermann ikke er nevnt med et eneste ord i de bøker eller skrifter jeg har fra de lokale historielag, mener på jeg har liggende litt på han et sted, jeg skal sjekke det jeg eventuellt har på han. Den siste tiden i Arendal var Hauptman De Pol hafenkapitan i Arendal.


Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

werner wernersen wrote:Hei

Jeg er også på utkikk etter dokumentasjon fra Arendal og Aust-Agder, Kan vel si at Biermann ikke er nevnt med et eneste ord i de bøker eller skrifter jeg har fra de lokale historielag, mener på jeg har liggende litt på han et sted, jeg skal sjekke det jeg eventuellt har på han. Den siste tiden i Arendal var Hauptman De Pol hafenkapitan i Arendal.


Werner
Hafenkapitän i Arendal ved kapitulasjonen var Korvettenkapitän Hamberger. (Hauptmann er ikke en marinegrad, De Pol var forøvrig sjef for Artillerigruppen)

Biermann var Hafenkapitan i Hammerfest okt - des 1940, Farsund des 40 - jul 41 og Arendal jul 41 - aug 44.

På nettet finner jeg følgende:
Kapitän zur See z.V. Karl Biermann
Født 24 Jul 1876.
Forfremmelsesdato 01 Jul 1944.
Hafenkapitän Hammerfest, Farsund, Arendal (Sep 1940 til Aug 1944)
Avskjed - 31 Oct 1944

Så fornavnet er kanskje ikke korrekt i opprinnelig heading?
JEF
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Skjønner at jeg må slutte å stole på hukommelsen min, De Pol var selvfølgelig ikke Hafenkapitan, jeg har ikke hatt fornavnet på Biermann tidligere, kun sett han benevnt med etternavn.

vet du om det var noen spesiell grunn til Avskjed eller var det bare på grunn av endt tjeneste tid?

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

werner wernersen wrote:Hei

Skjønner at jeg må slutte å stole på hukommelsen min, De Pol var selvfølgelig ikke Hafenkapitan, jeg har ikke hatt fornavnet på Biermann tidligere, kun sett han benevnt med etternavn.

vet du om det var noen spesiell grunn til Avskjed eller var det bare på grunn av endt tjeneste tid?

Werner
Med en alder på 68 år var det bare å gå i Ruhestand. Det var også derfor han fikk z.V. (zur Vervendung) bak graden.
JEF
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Lar meg aldri slutte å imponere JEF,det er nok denne karen.Har vært intr med evt bilder av han i uniform,dersom noen skulle kommer over det.Finnes sikkert bilder,men er vel ofte vanskelig å finne ut hvem som er på bilder når navn mangler.
Hvis ikke han hadde mellomnavnet Otto
Post Reply

Return to “Biografi”