MKB 3./506 Lökhaug

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

MKB 3/506
Posts: 3
Joined: 11 Mar 2006 1:42
Location: Agdenes

Hei. jeg bor ved Agdenes ved innløpet til Trondheimsfjorden og har Løkhaugen kystfort som nabo. Jeg vet lite om denne, men har alltid interesse i bunkere og kystfort langs kysten. Håper jeg kan finne mer ut av Løkhaugen ved å poste disse bildene på forumet. Rigtig så spennende sider og hel-norsk!!

Image

Image
Denne et utsiktsbunker som er blant kanonene ikke langt fra strandlinjen
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Image

Image
Nos skrot fra kystfortet. Hva ble disse tønnene brukt til?
Image

Området er blitt regulert til hyttetomter. Og kommer i rekken av bunkere som står i veien for utbygging. Nå har kommunen fredet disse bunkere og til og med nektet utbygging for nære den øverste bunkeren (den med klokken). Jeg vet iallefall at det var 1 skuffet hytteeier! De andre hyttene blir bygd rundt noen mindre bunkere som tydeligvis var mg-bunkere eller små flak installasjoner. Helt på toppen av fjellet (siste bilde) hadde man bygd en "koselig" hytte som gikk inn i naturen. har hadde man god utsikt som man kan se.

Jøran
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei og velkommen.

det jeg har registrert pr dato: opprettet sep.40
4 x 15 cm SK L/45

hullene i tønnene bør ha en diameter påca 15,4 cm hvis ikke jeg tar helt feil.

i noen tillfeller ble amunisjon fraktet i disse tønnene i hvertfall i etterkrigstiden, ellers ble de fraktet i evnt, korger eller tre kasser.

Werner
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Velkomen til forumet. Flotte bilder og jeg håper de blir flere.

Marine kustbatterer var alltid mer spesiell iforhold til Hæren sine kystbatterier. Man ser mange egenproduserte bunkere og dette kan ha noe med at marinen tok mye av utstyret fra sine krigsbåter og måtte lage bunkere som spesielt passet til disse. Ellers så legger jeg merke til en større bunker som jeg ikke så da jeg var der ... rart. jeg var sikker på at jeg var innom hver kvadratmeter :D ErikE er eksperten her, hva er dette?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!
ErikE er eksperten her, hva er dette?
Det kan være farlig å støtte seg på enkeltpersoner, for jeg som mange andre har tatt mye feil oppover gjennom åra!

Bunkeren som sees litt fra avstand (med 4 antenne lokk på taket) er den eneste Regelbau i batteriet, en R622. Likevel er det en del detaljer der som er merkelige, og vil da spesielt nevne 2 ting.

Først, når man går inn i bunkeren er det ingen trapper ned, slik det skal være i alle R bunkere. Grunnen er at det ikke skal gå an å rette direkte skudd mot skyteskåret som dekker inngangen. Kanskje ble dette sløyfet her siden inngangen ligger kloss opp mot fjellet?
Uansett, sammenlikner man bildene med andre R622, vil man se at taket på denne virker mye høyere, da inngangen egentlig skulle ligget 80cm over bakkenivå.

Den andre merkverdigheten finner man inne. I taket er det ikke brukt de vanlige stålplatene, men istedet sikkert 100 små panserplater som opprinnelig ble brukt i skyttergravene i første verdenskrig. Kanskje et godt eksempel på mangelen på stål mot slutten av krigen?

Ellers er kommandobunkeren verdt et besøk..... Denne er vel en av de mest intakte bunkere utenfor museer i Norge. Bunkeren er en standardtype som finnes i flere marinebatterier i Norge på strekningen Lista - Trondheim. Det er ingen Regelbau, men en type som mest sansynlig er utviklet i Norge med tanke på å spare byggematerialer.
Jeg har hørt at liknende bunkere bla. ble utrustet med panserplater man tok av det britiske skipet Effingham som gikk på grunn i 1940, uten at jeg kan bekrefte historien.

Den klokka det er bilde av der har vært utgangspukt for mange diskusjoner.... Om noen har gode teorier på den, så hadde det vært interessant å høre :wink:

Mvh
Erik E
phv
Posts: 29
Joined: 21 Apr 2008 21:25
Location: lade

hei .jeg var på hytta på agdenesset i helga ,jeg ble helt sjokkert, det er startet riving av løkhaugen kystfort det er nesten ingeting igjen ,har tatt en del bilder son jeg kan sende .vh per vean veas@start.no
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

ta bilder av det som er igjen.. så ser jeg om det er gjort noe siden sist jeg var der... snart 1 år nå. Jeg vet at kommandobunkeren skulle få stå ifred, men den unike regelbau bunkeren ikke langt unna håper jeg virkelig står der ennå.

E
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Hei

Jeg var på Agdenes for et par uker siden, desverre ikke innom batteriet på Løkhaugen, men hørte fra en av de fastboende at resten av batteriet skulle graves ned. Slik som jeg forsto det var jo resten fredet. Er det hytteeierne som tar seg til rette?

Husker med gru tilbake for ca 15 år siden da kanonstillingene på nedsiden av veien ble gravd ned og en del bunkere ble støpt og fyllt igjen

Hørte fra rhaber på dette forumet at inngangen til R622 er overfyllt med stein. Han var der for ca to uker siden.

Glad jeg har en del bilder og minner fra dette stedet fra min oppvekst.

Mvh
C. Hoff
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Gravd ned e jo mye bedre enn sprengt vekk..

Kanskje om noen år det kan tas frem igjen for å bli tatt vare på

Edgar
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Fikk noen bilder idag... dette er triste saker dere
Attachments
Bilde086.jpg
Bilde086.jpg (187.89 KiB) Viewed 1334 times
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Hvorfor....
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Dette er trist. jeg drar imorgen for å se nærmere på skadene... &%#!!..
+ en tur innom storfosna og Kråkvågen.

PDT_Armataz_01_10
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Trist ja... men tror ikke det blir mindre av dette i tiden fremover!

Ta masse bilder og lag gjerne skisser... Selv 10 streker rablet ned på baksiden av en avis kan bli nyttig en dag!
Her er forresten samme bunker sist jeg var der:
Attachments
Løkhaug 11.JPG
Løkhaug 11.JPG (73.46 KiB) Viewed 1317 times
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

PDT_Armataz_01_16 Det gjør meg utrolig trist og se dette.

Jeg skjønner ikke vitsen med å ødelegge akkurat denne bunkeren heller. Den ligger ikke i veien for noe, den utgjør ingen trussler slik som fall osv for de som går inn i den og den er ikke rasfarlig.

Noen som vet hva som ble ¨fredet¨ på dette batteriet?

C. Hoff
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det eneste jeg vet er at kommandobunkeren er fredet av kommunen. Den ligger midt i hyttefeltet og er den eneste tomten som ble trukket ut av byggeplanene (som fredet). Jeg hadde håpet at denne R622 bunkeren ville stå ifred.

Erik h
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Ja vi får håpe den får stå ifred men den blir vel ikke like urørt nå som det er så mye hyttefolk der ute.

Ringstandstillingen som lå på høyden ovenfor R622, er den under en hytte nå eller er den overfyllt den også?

Venter på ny informasjon etterturen din imorgen.

Familien til min samboer bor ute på Værnes på Agdenes. De er ikke bunker interessert. men de synest heller ikke noe om at batteriet ødelegges.

C. Hoff
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”