MKB 3./506 Lökhaug

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Sitat KGJ
Dette kan berre beskrivast som trist. Eit tips til alle som vil unngå at slikt skjer i eins nærområde er: Ta kontakt med kommuna og legg fram ønske om å få delta i Plan-prosessen, arealforvaltninga og kommune-del-plan. Då kan ein få lagt inn kva som finnes av kulturminner og legge fram forslag for desse, i vårt tilfelle eks tyske millitæranlegg.

Det du sier her er veldig viktig... Det går an å få være med på å gi innspill om f.eks tyske krigsanlegg.. Det er jo ikke alle som ser samme nytten i slike anlegg som det vi gjør.

Edgar
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Ser ut som de begraver denne R622 bunkeren. Det er vel en slags trøst.

E
Attachments
lokhaugen-rester3.jpg
lokhaugen-rester3.jpg (114.52 KiB) Viewed 463 times
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Ser ut som de begraver denne R622 bunkeren. Det er vel en slags trøst.
Ein sørgelig trøst, men den kan jo alltids gravast opp att då.....:)
Attachments
Ein "halvt nedgravd" R622 i Florø....
Ein "halvt nedgravd" R622 i Florø....
img_2212.jpg (138.58 KiB) Viewed 451 times
Flora krigshistorielag
phv
Posts: 29
Joined: 21 Apr 2008 21:25
Location: lade

hei igjen, har sendt opplysninger om løkh. til adressa , sør trønderen og vg.
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Ser ut som de begraver denne R622 bunkeren. Det er vel en slags trøst.
En slags fattig trøst ja. Må vel ta meg en tur og se om det er noe som står igjen neste gang jeg er der ute.

C. Hoff
phv
Posts: 29
Joined: 21 Apr 2008 21:25
Location: lade

hei igjen . har prøvd å sende mail med bilder til adressa, vg og sør trønderen,men har ikke fått noen respons. er ikke historie overgrepene noe å skrive om .eller er det bare noe rask fra krigen som det ikke er verdt å ta vare på? er media virkelig så historieløs? PDT_Armataz_01_19
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Triste bilder. Blir redd for dei områda som er rundt meg og her, når eg ser slikt. Når kommunen lukter penger ryker det lett nokre "gamle steinrøyser" som dei sier :( trist og sørgelegt.
Mvh Jetsam
phv
Posts: 29
Joined: 21 Apr 2008 21:25
Location: lade

hei . var på løkhaugen en tur i helga kjørte til slettvika litt lengre ut , der stod det en ammo bunker , revet den også .
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Hyttebygginga har blitt en pest og en plage,fine kulturhistoriske områder ødelegges fullstendig i profittens tjeneste.Det neste på rasseringslista er vel Brettingen fort,der skal det visst også bygges hytter.Hva gjør ikke komunene for å tekke pengesterke hyttebyggere.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Lurer på om dei har spurt hyttebyggjarane sjølv kva dei meiner. Må no være heilt topp å ha bunkerar og betong i nærområdet som ungane kan boltre seg i (så sant dei er ufarlege). Hugsar sjølv når eg var liten kor morsomt dette var.
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Hei..

Litt "off topic" men jeg tror nok at den største trusselen for dei gamle kystforta i dag er gjengroing.

Har prøvd å ta noen bilder fra Åram og Helland , men det viser bare kratt og skog. Vet ikke hvordan grunneiere vil forholde seg til at noen prøver å fjerne vegetasjonen.


Edgar
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Overgroing er nok eit problem mangen steder, men så er mangen grunneigerer bønder og da. så da sørger jo beitedyrene for at vegetasjonen holder seg litt nede,om ikkje alt. men uansett, folk er litt for kjappe med og rive ned desse krigsminnene. For når det ikkje er minner gjen, så blir det kansje glemt for altid.
Mvh Jetsam
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

phv wrote:hei . var på løkhaugen en tur i helga kjørte til slettvika litt lengre ut , der stod det en ammo bunker , revet den også .
Hei
Jeg lurte på hvilken bunker du tenker på? Kan du sette ett punkt på et kart?
JornN
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

AYF wrote:Hyttebygginga har blitt en pest og en plage,fine kulturhistoriske områder ødelegges fullstendig i profittens tjeneste.Det neste på rasseringslista er vel Brettingen fort,der skal det visst også bygges hytter.Hva gjør ikke komunene for å tekke pengesterke hyttebyggere.
Nå står vel Brettingen på Landsverneplanen for FB, så da skal det vel være vanskelig å få bygd noe der.
Se dokumentet her:
Attachments
162403 Brettingen.pdf
(526.71 KiB) Downloaded 37 times
JornN
phv
Posts: 29
Joined: 21 Apr 2008 21:25
Location: lade

hei . når du kjører mot slettvika , like før du kommer frem så har du en bakketopp , ammo bunkeren ligger, lå på venstre side .kan ta noen bilder , skal utover til helga.
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”