MKB 10./504 Haugesund (MKB Bismarck)

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

KOS wrote: Jeg tenkte å melde meg på Friundervisningens 'Stutfører I, II og III - Kurs' - for å kunne komme til alle steder :sjef:

KOS
Hva er det?
Hagland
Posts: 45
Joined: 12 Dec 2007 22:34
Contact:

KOS wrote:det er et flott sted der ute :)
... bare begynnelsen, det skal bli knallbra der ute!!
Før sommeren åpner vi parken med flott skilting/ informasjonstavler, web sider, rebusløp osv .osv.

Har et par ønsker/ ideer hvor vi mer enn gjerne tar i mot hjelp :-)
Mini museum i amu-bunkeren, autentisk minefelt med piggtråd sperring, bilder og beskrivelser av kanoner/ stillinger (veldig sans for det bildet hvor det er satt inn en kanon i stillingen der ute).
Tenker oss større informasjonstavler/ baser på noen sentrale plasser der ute, skilter som viser vei og mindre skilter/ informasjonbaser som forteller om en enkelt stilling/ kanon/ bygning eller lignende.

Litt lengre frem lager vi apps som man kan laste ned til sin mobil for å få mer informasjon/ bilder osv. osv.

Bare å henge seg på for den som vil være med, dette blir morsomt!
Hagland Festning
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Hagland wrote:
KOS wrote:det er et flott sted der ute :)
... bare begynnelsen, det skal bli knallbra der ute!!
Før sommeren åpner vi parken med flott skilting/ informasjonstavler, web sider, rebusløp osv .osv.

Har et par ønsker/ ideer hvor vi mer enn gjerne tar i mot hjelp :-)
Mini museum i amu-bunkeren, autentisk minefelt med piggtråd sperring, bilder og beskrivelser av kanoner/ stillinger (veldig sans for det bildet hvor det er satt inn en kanon i stillingen der ute).
Tenker oss større informasjonstavler/ baser på noen sentrale plasser der ute, skilter som viser vei og mindre skilter/ informasjonbaser som forteller om en enkelt stilling/ kanon/ bygning eller lignende.

Litt lengre frem lager vi apps som man kan laste ned til sin mobil for å få mer informasjon/ bilder osv. osv.

Bare å henge seg på for den som vil være med, dette blir morsomt!
Dette hørtes spennende ut :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hagland wrote:...autentisk minefelt med piggtråd sperring...
Hehe... Et skarpt og eksplosivt minefelt altså om jeg skal forstå deg riktig? :bra:
Autentisk sa du jo :D
Der kan man jo gå på en smell for å si det slik... hehe
Bra opplegg Hagland, gleder meg til en skikkelig runde der ute snart.

Og du KOS; Jeg kan bli med deg jeg, for jeg har 'Stutskremmerlappen klasse III'...


Kai
Hagland
Posts: 45
Joined: 12 Dec 2007 22:34
Contact:

bactuz wrote:
Hagland wrote:...autentisk minefelt med piggtråd sperring...
Hehe... Et skarpt og eksplosivt minefelt altså om jeg skal forstå deg riktig? :bra:
Vi får vel begrense mengden sprengladning :-)
Tenker å legge ut et område med "miner" iht. de tyske minekartene og lage "elektroniske miner", blir de tråkket på/ utløst kan det f.eks. komme på lys/ lyd eller lignende.
Ser for meg en litt morsom aktivitet hvor lag skal komme seg gjennom et minefelt og piggtrådsperring slik det var under krigen. Kanskje løse koder/ oppgaver først for å få tak i minekartet.
Hagland Festning
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hagland wrote:Tenker å legge ut et område med "miner" iht. de tyske minekartene og lage "elektroniske miner", blir de tråkket på/ utløst kan det f.eks. komme på lys/ lyd eller lignende.
Høres veldig spennende ut!
Lykke til :bra:

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Tobruk'en er forresten åpnet igjen nå på Leitstand :bra:

KOS
Attachments
FØR
FØR
20090709_077_1.jpg (114.33 KiB) Viewed 150 times
ETTER
ETTER
Img_3394_1.jpg (91.13 KiB) Viewed 150 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Unikt bilde KOS. Gjenmurt tobruk åpnet igjen. FLOTT :bravo
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Får også legge til at sikkerheten og tettheten er ivaretatt med et sterkt og tett lokk som ligger over ringstanden.

Det er bra :bra:

KOS
Attachments
Img_3396_1.jpg
Img_3396_1.jpg (93.44 KiB) Viewed 135 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

KOS wrote:Får også legge til at sikkerheten og tettheten er ivaretatt med et sterkt og tett lokk som ligger over ringstanden.
Morro at du kom med mer informasjon om dette. Så for meg en nedsnødd og bløt ringstand.
Fin utvikling :bra:
C. Hoff
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

KOS wrote:Tobruk'en er forresten åpnet igjen nå på Leitstand :bra:
Relativt imponerende utført arbeid med å få åpent denne ringstanden uten å ødelegge den :bra:
Når en ser 'før-bildet' så er det jo vanskelig å se at det i det hele tatt er noe under betongen som ligger der.... hehe..

Kai
Hagland
Posts: 45
Joined: 12 Dec 2007 22:34
Contact:

Håper på og trenger litt hjelp av dere... (asap)

Nærmer oss åpningen av parken og vil svært gjerne ha noen innspill fra dere, deler derfor noe av arbeidet vårt.

Vi kommer til å bruke navnet Hagland Festning (området blir en naturpark, men vi kommer ikke til å bruke det i navnet).

Stian Iversen (reklamebyrå) er svært engasjert i vårt arbeid og har laget et konsept vi kommer til å bruke for skilting/ informasjonstavler osv. der ute.
I en kort periode lar vi denne linken ligge her så dere får et inntrykk av hvordan det kommer til å se ut: http://www.ravnafloke.com/hagland/festn ... agland.pdf

Vi kommer altså til å bruke en konsept med tønner som males med informasjons skilter oppå, tror det kommer til å bli veldig bra.

Så til spørsmålet; Vi trenger innspill til logoen. I utkastet dere ser på linken er det brukt en stjerne, men vi trenger ett eller annet symbol som gjenspeiler at det var et MKB (ikke luft som man forbinner med stjerne). Noen gode forslag?

Ellers drar det seg til her nå så alt av innspill og bidrag mottas med takk, første åpning/ visning er 6. april... dårlig tid, må løpe.... ;-)
Hagland Festning
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hagland wrote:Ellers drar det seg til her nå så alt av innspill og bidrag mottas med takk, første åpning/ visning er 6. april... dårlig tid, må løpe.... ;-)
Så, 'plutselig' skal alt skje på en gang :)

Hagland Festning er bra. Rett navn, spennende og ikke no 'nytt' som må innarbeides. Helt fin font for temaet.

Hva med å bytte ut stjernen med en 'figur' av rett kanontype. Plassert samme sted, men pekende skrått ut til venstre (litt 3d) - eller på en eller annen måte 'i logoen' ? Om du skjønner.

Bruk 'cammo farger og mønster' i en viss utstrekning som en del av 'skjema' på tønner og skilt.

Det er vel det jeg har tid til av innspill....

mvh
KOS
Attachments
Bør være lett å få inn konturen av denne...<br />Foto: Erik E.
Bør være lett å få inn konturen av denne...
Foto: Erik E.
Foto, Erik E.JPG (101.55 KiB) Viewed 56 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Godt forslag KOS!

Den 'logoen' som ble vist i presentasjonen blir liksom heeelt feil. Den så VELDIG amerikansk ut med den stjernen og de stripene...
Skal tenke litt..... :?

EDIT: Tenkte og klurte litt i en halvtime og det ble som dette... Rekker ikke mer nå for det er leggetid...
Ser litt mer tysk ut slik som dette mener nå jeg, og dette er jo en tysk festning så jeg mener det må poenggjøres.
Tar gjerne en diskusjon rundt elementene i denne... hehe...

Kai
Attachments
hagland logoforslag kai.jpg
hagland logoforslag kai.jpg (128.84 KiB) Viewed 48 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Tar gjerne en diskusjon rundt elementene i denne... hehe...
Likte den jeg Kai...Bra undernavn ! Er Iversen(reklamebyrå) våken i disse skjebnetimer - så tilbyr de deg jobb tvert :bra: (Om de har tid da...)

mvh
KOS

EDIT: Litt mindre kanoner og 'rotert ørlite utover' hadde gitt mer dybde og liv. Også plassering av kanonene mellom tekstlinjene kunne vært prøvd (med mindre og roterte kan.)
Attachments
Kai sitt forslag nr.1 ;-)
Kai sitt forslag nr.1 ;-)
hagland logoforslag kai.jpg (128.84 KiB) Viewed 225 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “ROGALAND”