Beutepanzer

Tyske stridsvogner, beltevogner og andre større og mindre kjøretøy som ble brukt I Norge. Dette kan også inkludere ex-norske kjøretøy og andre utenlandske kjøretøy som ble rekvidert eller tatt av tyskerne.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

I en liste over fransk pansermateriell i Norge våren 1945 listes hhv UE 630 og UE 840.
Jeg går ut fra at det for UE 630 er snakk om Renault Chenilette trekkpanser. Finner ikke noe særlig på UE 840 så jeg lurer på hva det er.
Nå fantes det to versoner av Renault UE, 1931 og 1937. Noen som kan si forskjellen på 630(f) og 840(f)?
JEF
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Har ingen peiling på slikt, men på AHF er der en kar som beskriver en trekkvogn(Renault UE) og tilhenger. Tilhengeren er nevnt som en 840(f).
mvh
Paul S.
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... &start=870
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Paul S. wrote:Har ingen peiling på slikt, men på AHF er der en kar som beskriver en trekkvogn(Renault UE) og tilhenger. Tilhengeren er nevnt som en 840(f).
mvh
Paul S.
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... &start=870
Kjenner til denne, men hengeren er i fransk terminologi Renault UK, så jeg kjøper ikke den direkte.

Kan ikke se at tyskerne ville ført den opp på verkstedsoversikten sammen med selvdrevne beltevogner med UE betegnelse.
Heller mer til at det kan være ammunisjonstransportversjonen (puh . . .) eller annen variant av Renault UE det siktes til.
JEF
User avatar
Lt.Johnsen
Posts: 27
Joined: 08 Feb 2009 17:14
Location: Skien

Hei.

Leste en føljetong om Renult UE i "Mud & Snow", mener det var i år. Vet ikke om den fins på nett, om ønskelig kan jeg se om jeg finner bladene et sted her hjemme :-)
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Lt.Johnsen wrote:Hei.

Leste en føljetong om Renult UE i "Mud & Snow", mener det var i år. Vet ikke om den fins på nett, om ønskelig kan jeg se om jeg finner bladene et sted her hjemme :-)
Ikke så viktig. Jeg lurte bare på om noen hadde noe på dette.

Driver egentlig og ser på fordelingen av pansermateriell fra høsten 1943 da 25. Pz.Div etterlot seg alt fransk materiell. Ser på hvorden dette ble fordelt på hæren og de fire pansertroppene som Luftwaffe satte opp for noen flyplasser. :-)
JEF
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Ikke så viktig. Jeg lurte bare på om noen hadde noe på dette.

Driver egentlig og ser på fordelingen av pansermateriell fra høsten 1943 da 25. Pz.Div etterlot seg alt fransk materiell. Ser på hvorden dette ble fordelt på hæren og de fire pansertroppene som Luftwaffe satte opp for noen flyplasser. :-)
Vet du hvilken havn(er) 25. Pz div. ble skipet utifra?
Mvh
Tormod
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Stutzpunkt wrote:
Ikke så viktig. Jeg lurte bare på om noen hadde noe på dette.

Driver egentlig og ser på fordelingen av pansermateriell fra høsten 1943 da 25. Pz.Div etterlot seg alt fransk materiell. Ser på hvorden dette ble fordelt på hæren og de fire pansertroppene som Luftwaffe satte opp for noen flyplasser. :-)
Vet du hvilken havn(er) 25. Pz div. ble skipet utifra?
Første transport med 4 skip (Donau, Aldebaran, Wartheland og ett til) gikk fra 24. august 1943 fra Oslo til Århus, siste transport var 2. september (Askari og Neidenfels) fra Oslo til Danmark. Dvs at all transport gikk over Oslo, en del andre kilder sier at mye av transporten gikk over Kristiansand, med det stemmer ikke med KMD-oversiktene. Ordren om spredning av permisjonstransportene til andre havner enn Oslo tok først effekt fra 15. september 1943.
Denne transporten gav forøvrig et uvelkomment avbrudd i permisjonstransportene, som etter svensk sperring av togtrafikken nå utelukkenede gikk med skip.
JEF
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Ok, takker for informasjonen. Fant tidligere en referanse om en tysk "tank" som ødela noen master i Skien, men dette var i desember 1943, noe senere enn denne utskipingen.
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “Tyske stridsvogner og kjøretøy”