Finnes det noen verneplan for krigsminner i Stavanger..?

Jæren med sine flate strender og korte avstand til England var i aller høyeste grad et potensielt landingssted for en alliert invasjonsstyrke. For å sikre Stavanger havn, og ikke minst de viktige flyplassanleggene Sola/Forus, anla tyskerne ”Festung Stavanger”, et omfattende system av støttepunkt med tanke på å stoppe enhver trussel rettet mot området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
chrgod

Som overskriften sier, er det noen verneplan for krigsminner, særlig i Stavanger/ Forusområdet?

Jeg ble interessert i dette i sommer, etter at jeg begynte å jobbe på Forus.. I Juli besøkte jeg to gamle flysheltere på Forus, og i går fant jeg ut at de var revet.. http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=41&t=4703.

Nå lurer jeg på om det er noen forholdsvis enkel måte å finne ut hva som er fredet og ikke.. Noe må da få være igjen..
overland53

Finner det ikke igjen, men mener å ha lest i et slikt dokument om arealplanlegging for de neste 5-10 årene i området (gir føring for vern og regulering) at alle gjenværende installasjoner fra 2vk skal stå og er gjenstand for full rivesøknad og godkjennelse av riksantikvaren. Om jeg husker rett vedr arealplanen, så foregår det nesten daglig forbrytelser i området. Utviklingen går forran kulturminnene i denne regionen, det er sikkert.

Man har jo også ødelagt alle muligheter for kontroll ved å sette det offentlige kontrollorgan bak et skrivebord, la utbygger benytte under-under-under entepriser og derigjennom er alt ansvar også pulverisert vekk.
chrgod

Hmm.. Vurderer å tipse Stavanger Aftenblad. Det er jo ikke noen stor nyhet, men kan sikkert fungere som sidefyll.. Før og etterbilder er alltid populært..
Post Reply

Return to “Festung Stavanger”