Diverse i og ved Kopervik, Karmøy

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Eagle Wind wrote:Ser ut som det er forankring til noe, at det evt kan ha gått wire igjenom de festene på toppen.. hvor er denne da?
Eg fant dem under en fjellskrent nær liartjødn. Eg tok ikke noe landskapsbilde i forbindelse med de betongfestene. Men eg
tar meg en tur dit på lørdag formiddag siden det er meldt fint vær. Eg kan jo vise deg hvor eg fant dem om du har tid...
liarlund ,betongfester.jpg
liarlund ,betongfester.jpg (137.64 KiB) Viewed 322 times
Mvh Henning Dalsvåg
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Henning Dalsvåg wrote: Men eg
tar meg en tur dit på lørdag formiddag siden det er meldt fint vær. Eg kan jo vise deg hvor eg fant dem om du har tid...
liarlund ,betongfester.jpg
på lørdag kan eg ikke, da er eg i skauen i sveio på kretsmesterskap.
Men ellers hadde det vært kjekt å vært med.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Eagle Wind wrote:
Henning Dalsvåg wrote: Men eg
tar meg en tur dit på lørdag formiddag siden det er meldt fint vær. Eg kan jo vise deg hvor eg fant dem om du har tid...
liarlund ,betongfester.jpg
på lørdag kan eg ikke, da er eg i skauen i sveio på kretsmesterskap.
Men ellers hadde det vært kjekt å vært med.
Det blir nok flere turer hit utover våren ,forhåpentlig sammen med en som vet hva som er hvor
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Henning Dalsvåg wrote:
Eagle Wind wrote:
Henning Dalsvåg wrote: Men eg
tar meg en tur dit på lørdag formiddag siden det er meldt fint vær. Eg kan jo vise deg hvor eg fant dem om du har tid...
liarlund ,betongfester.jpg
på lørdag kan eg ikke, da er eg i skauen i sveio på kretsmesterskap.
Men ellers hadde det vært kjekt å vært med.
Det blir nok flere turer hit utover våren ,forhåpentlig sammen med en som vet hva som er hvor
Trur eg tar den turen når flere kan være med som "stifinnere" ,selv finner eg lite i liarlund i og med at eg ikke er kjendt i området .
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Henning Stifinnersøker wrote:Trur eg tar den turen når flere kan være med som "stifinnere" ,selv finner eg lite i liarlund i og med at eg ikke er kjent i området .
Ja, vi får se om vi ikke kan ta oss en tur til området en gang. Jeg har heller ikke vært i 'Lyvelunden' så jeg er gjerne med på en felles vandring i de dype skoger :)
Om noen ser røyksignalene da og melder seg som stifinner....

Kai
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Eg og blir med på en slik tur
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Forleden hadde vi oss en liten tur til Liarfjell for kikke litt og her er et par bilder fra bunkeren ved vanntanken.
En god jobb med å sage ned trær foran bunkeren fikk vi også, men slikt arbeid er alltid verdt innsatsen. Det ble riktig fint til slutt :)

Kai
Attachments
Etter endel skogsabeid kom bunkeren bedre frem og er nå lettere å se i sin helhet...
Etter endel skogsabeid kom bunkeren bedre frem og er nå lettere å se i sin helhet...
- liarfjell.jpg (531.1 KiB) Viewed 226 times
Inngangen på baksiden.
Inngangen på baksiden.
- liarfjell bakside.jpg (835.54 KiB) Viewed 226 times
Observasjons-'kuppelen'...
Observasjons-'kuppelen'...
- liarfjell obs.jpg (532.14 KiB) Viewed 226 times
Inni observasjons-'kuppelen'...
Inni observasjons-'kuppelen'...
- liarfjell inni obs.jpg (398.81 KiB) Viewed 226 times
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Godt jobba :bra:
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

La oss ta turen ned fra Liarfjell og bevege oss litt i vannkanten rundt Kopervik. Nærmere bestemt på Kopparnaglen ved Karmsundet, like nord for vågen i Kopervik.

Ved Kopparnaglen fant vi det som skal være en luftvernstilling og en tildekket bunker.
Lokale vi snakket med da vi var på stedet kunne fortelle om deltagelse i nedskytning av fly fra dette stedet, og bunkeren var stengt for mange år siden.
Noen spor av mulig OP fant vi ikke, og de lokale kunne heller ikke minnes flere elemeneter i nærheten.


Mvh.
Kai
Attachments
Luftvernstilling ved Kopparnaglen. Her sett mot øst og Karmsundet.
Luftvernstilling ved Kopparnaglen. Her sett mot øst og Karmsundet.
- Kopparnaglen luftvern.jpg (610.66 KiB) Viewed 186 times
Kopparnaglen med de såvidt synlige betongrestene av bunkeren i forgrunnen. Like over stillingen, litt til høyre ses Kalvatreneset, hvor det som kjent ligger to bunkere.
Kopparnaglen med de såvidt synlige betongrestene av bunkeren i forgrunnen. Like over stillingen, litt til høyre ses Kalvatreneset, hvor det som kjent ligger to bunkere.
- Kopparnaglen.jpg (684.81 KiB) Viewed 186 times
Her ligger den tildekkede bunkeren på Kopparnaglen. Steinen til høyre i bildet dekker nødutgangen i bunkeren, og inngangen skal ha vært like til venstre for stien. Vi fikk opplyst at bunkeren skal ha hatt to rom...
Her ligger den tildekkede bunkeren på Kopparnaglen. Steinen til høyre i bildet dekker nødutgangen i bunkeren, og inngangen skal ha vært like til venstre for stien. Vi fikk opplyst at bunkeren skal ha hatt to rom...
- Kopparnaglen bunker.jpg (697.23 KiB) Viewed 186 times
- Kopparnaglen kart.jpg
- Kopparnaglen kart.jpg (319.4 KiB) Viewed 186 times
PerA.
Posts: 6
Joined: 08 Jun 2011 20:23

Dere har bilder fra Liarfjell.
På gamle Stangelandsfeltet har det vært kanonstillinge(er).
I luftlingje ca 300-400 meter fra Liarlund.
3-4m løpegrav synlig i dag, resten er borte pga bebyggelse.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hei PerA,
velkommen til TKIN !

Vet du hvor/hvordan(linje ?) kanonstillingene du nevner var plassert - og antall ?
Det er godt mulig de stillingene er etter de lette felthaubitserene til 269 Inf.Div. , som vi for øvrig har kikket etter. (se vedlagt oppsett)

Greier du å finne ca. koordinater på http://www.norgeibilder.no/ for de synlige løpegrav-restene?

mvh
KOS
Attachments
Div.Art. 269 I.D.
Div.Art. 269 I.D.
Divisjonsartilleri 269ID feb-1943red.JPG (80.05 KiB) Viewed 135 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
PerA.
Posts: 6
Joined: 08 Jun 2011 20:23

Vi tar det via PM.
Mye enklere slik :)

mvh PerA.
PerA.
Posts: 6
Joined: 08 Jun 2011 20:23

Takk til Kos, Kai og Henning for en hyggelig tur v/liarfjell (lysløypa).

Lærte noe nytt i dag:
De små betong søylene som ser ut til og være brekte port søyler.
Det er for merking av kabelgater. Med merking av retning på kabelgata i toppen av søyla :bra:

Vi får jobbe litt til med og finne siste bit av den originale Burmavn.

Hyggelig at jeg kunne bidra med siste oppdagelse av bunker ved rusneset.

Mvh Per A.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Selv takk Per PDT_Armataz_01_18
En hyggelig tur med hyggelig selskap i hyggelige omgivelser og overhyggelige vindforhold gjorde dagens tur til ja, en hyggelig affære. Veldig hyggelig om sant skal sies!

Og det gjorde absolutt ingenting at dine opplysninger førte oss ned til bunkeren på Rusneset som vi ikke har sett før. Den satte prikken over i'en for en flott dag i feltet.

:bra:

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Slutter meg til det Kai, hyggelig tur.

Bunkeren på Rusneset greier jeg ikke snakke så mye om, ennå... Jeg har stått oppå den etter å ha funnet løpergravene på framsiden ut mot sjøen...og speidet etter f.eks. bunkere... :cry:

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “Haugalandet”