Eisenbahn-batterie 689, Strand / Knatterud

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Et lite notat som dukket opp på RA denne uken:
Attachments
IMG_5926.JPG
IMG_5926.JPG (619.83 KiB) Viewed 409 times
IMG_5927.JPG
IMG_5927.JPG (615.1 KiB) Viewed 409 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Dette var jo interessant, natter. info om dette jernbaneartilleriet er sjeldent
Mvh
Yngvar
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

689 Bruno var en stund på Marnardal. Her sees restene av kanonsidesporet og dreieskiven:
https://kart.1881.no?lat=58.19840878986 ... sland-1974

Tysk minekart over området:
https://www.vestagdermuseet.no/forsiden ... heddeland/
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jan wrote:689 Bruno var en stund på Marnardal
Egen tråd her: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=32&t=5988
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

:bra: Takk
ØyBjugn
Posts: 204
Joined: 07 Oct 2014 11:50
Location: Besterålen

Spor av batteriet på Knatterød. Bilde fra 1957

https://kart.finn.no/?lng=11.25375&lat= ... erdefinert
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

På stillingen til høyre er det jo en tydelig struktur av betong ser det ut som, og til venstre er det jo også et tydelig sidespor. Hva sier de lokale, er det noen slike spor igjen nå?
Mvh
Yngvar
Kristoffer
Posts: 112
Joined: 07 Nov 2008 21:29
Location: Ås

Yngvar wrote:På stillingen til høyre er det jo en tydelig struktur av betong ser det ut som, og til venstre er det jo også et tydelig sidespor. Hva sier de lokale, er det noen slike spor igjen nå?
Begge dreieskivene med sidespor og diverse strukturer er synlige i terrengmodellen fra 2012.
https://hoydedata.no/LaserInnsyn/?x=286 ... poGraatone
dudemac1
Posts: 3
Joined: 14 Sep 2011 20:45

Andre er også interesserte i kanoner...

http://www.varteig-historielag.no/2018. ... eiren.html
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Dette var detaljert opplysninger, fortalt av de som var der
Mvh
Yngvar
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Bilde fra Østfold Fylkes bildearkiv

Kanon på jernbanevogn, batteriet på Knatterud, Varteig ved Sarpsborg 1945. Soldat, ukjent. Deutsche Reichsbahn, Berlin. Fotografering 1945
FOTOGRAF Larsen, Christian Emil
Tekst fra Digitalarkivet:
Dette er en "28 cm kanon Schwere Bruno" Den hadde en totallengde på 22.8 meter og en vekt på 118 tonn. Lengden på kanonrøret 11.93 meter.

Utgangshastighet på granaten var 860 m/sek. Maks skuddvidde 37.8 km. Skuddhastighet ca 10 skudd i timen. Kanonbatteriet deltok først under det tyske angrepet på Frankrike i 1940, og i mars 1941 gikk det fra Sassnitz i Tyskland til Trelleborg med ferge.Deretter gjennom Sverige via Kornsjø opp til Storlien i Trøndelag. Så inn i Sverige igjen og opp til Kiruna og videre til Narvik. Jernbanekanonene ble transportert gjennom Sverige under benevnelsen "maetrialer for brubygging" Tyskerne hadde laget en ramme av vinkeljern over mekanismen og kanonløpet. Det hele ble dekket med presenning under transporten. Siden svært få hadde sett noe lignende noen gang, gikk transporten visstnok uten noen problemer. Så ble batteriet montert og var klar til bruk på Framnesodden ved Narvik etter kort tid. I august 1942 ble batteriet beordret til Nypan ved Trondheim, også denne gang gjennom Sverige. Allerede i september samme år ble det beordret videre til Vestlandet. Der hadde det forskjellige standplasser, men fra desember 1942 ble det fast standplass ved Øyslebø, som ligger 2 mil nord for Mandal. Grunnen til at det ikke kom lenger vestover, var at jernbanen videre var smalsporet. Der ble Batterie 689 stående til januar/februar 1944 hvoretter det ble beordret til Østfold. Etter krigen sto kanonene på Mysen og det ble foretatt noe vedligehold på kanonene i 1950. Deretter, antagelig 1953-54 ble batteriet levert til Christiania Spigerverk. Kilde: Østfold Historielags tidsskrift WIWAR nr1 2002.
Attachments
ØFB.CLA.UNR.01132.jpg
ØFB.CLA.UNR.01132.jpg (742.7 KiB) Viewed 195 times
Mvh
Yngvar
jomjom
Posts: 21
Joined: 26 Jul 2016 13:12

Sto kanonene virkelig på Nypan bare fra en gang i august 1942 til en gang i september 1942? Virker lite gjennomtenkt å bygge dreieplater bare for et par uker? Vet noen hvorfor det ble slik?
Nils Chr Hagen
Posts: 1
Joined: 19 Nov 2023 21:06

For lage en artikkel til Norsk Jernbaneklubbs tidsskrift «På Sporet» er jeg interessert i installasjonen på Strand. Etter å ha lest alle innleggene her, skjønner jeg ikke når 28 cm kanonene var på Strand: Det må ha vært en meget kort tid etter at de var i Marnardal, det vil si sent i 1943 eller tidlig i 1944, hvis de i det hele tatt var der. Kan det ha vært to av 24 cm kanonene som hadde en tur innom, før de reiste til Nærbø? Hvis Helge Strand sa at 28 cm kanonene kom på plass sommeren 1943, da skulle de jo etter tyske kilder være i Marnardal.
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Ser det er litt forvirring rundt plasseringen av jernbanebatteriene til enhver tid. Uten å ha noe som helst belegg i litteratur osv., så er det vel naturlig å se på et jernbanebatteri som et mobilt batteri og ikke en stasjonær enhet? Har i alle fall blitt fortalt (og vist) steder langs Sørlandsbanen hvor det er sagt at "her har tyskerne klargjort for jernbanebatteriet". Dette gjelder f.eks. nord for Farvannet ved Brennåsen (vest for Kristiansand). Kan jo være at slike batterier hadde 1- 2 "hjemmebaser", og i tillegg flere "standplasser" langs jernbanenettet som var ferdig tillaget for relativ rask klargjøring av skyts ved at nødvendig infrastruktur var klargjort. Sånn sett er det vel ikke helt unaturlig at batteriet har flyttet seg litt rundt på de forskjellige stedene man hadde tiltenkt som "standplass" sånn for treningens skyld?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Nils Chr Hagen wrote: 21 Nov 2023 15:55Etter å ha lest alle innleggene her, skjønner jeg ikke når 28 cm kanonene var på Strand:
Marnadal: Desember 1942 - Sommer 1943
Strand: Sommer 1943 - Høst 1943 (utbyggingen startet våren 1943)
Knatterud: Fra vinter/vår 1944 (utbyggingen startet høsten 1943)
Informasjon som ikke deles, går tapt!