Bunker i Sandvika

Oslo og omegn var en viktig plass for den tyske administrasjonen i Norge med sine mange staber, leirer og støttepunkter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

aom2
Posts: 9
Joined: 16 Aug 2011 19:10

Jeg har besøkt en bunker som ligger litt nord for Sandvika sentrum. En relativ stor bunker med mange rom, ser ut som det har vært brukt som arkiv av sivilforsvaret el.
Har ikke funnet noe info om den på nett, og heller ingen som vet noe særlig om den. Prøver derfor lykken her

Den består av en fjellhall på (gjettning) 30 x 10 meter og dertil inn\utganger. Det er støpt en hel bue i taket og rommene er delt inn med pussede teglsteinsvegger.
Hvis jeg skulle tippe, ville jeg sagt den var bygget etter krigen, men skyteskåret ved inngangene minner mer om noe tysk.

Jeg fant en strømmåler i plast med dato 1990, så det viser vel at den var i bruk til innpå nittitallet. Mye annet elektrisk minner om 50-tallet.

Bunkersen inneholder også vannklosett og vask, dog av eldre type

Bilder kan kikkes på her http://www.flickr.com/photos/aom2/sets/ ... 370041561/
RasmusTerne

Tror nok jeg ville satse noen kroner på at dette er gjenbruk av tyskbygget bunker. Kan ikke huske å ha sett norskbygde skyteskår av denne typen Ingen på Plan og Bygningskontoret i kommunen som vet noe?
Sigfred R
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Den er vel tyskbygd ja, men åpenbart gjenbrukt av noen med stort lagringsbehov, etter krigen :-) 30 meter vel noe konservativt. Det er 2 parallelle tunneler på kanskje 60-70 meter vil jeg tro? Ganske stort og interessant anlegg iallefall.
--
Tommy
aom2
Posts: 9
Joined: 16 Aug 2011 19:10

Ingen som hadde noe som helst info om hva denne er brukt til?
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

Dette anlegget ble brukt som hk for luftvernet under krigen, inngangen inne i boligfeltet på andre siden av åsen ble murt igjen av kommunenen, grunnet nabo bekymring om narkomane
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Forøvrig en videosnutt fra bunkeren fra et besøk i helgen på youtube. Jeg har latt musikken stå i stil med kvaliteten på filmingen, så anbefaler å skru ned volumet ;-)
--
Tommy
User avatar
jaswane
Posts: 11
Joined: 07 Jun 2009 15:56
Location: Oslo
Contact:

Hadde vært gøy å funnet ut enda mer om dette anlegget. Var det mere militære ting i området under krigen?

Har lagt ut noen, og kommer til å legge ut fler, bilder i dette flickr settet: http://www.fluidr.com/photos/norue/sets ... 531688587/
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Det var egentlig veldig dumt at lokasjon ble lagt ut helt åpent. Naboene trodde at anlegget var helt stengt, og nå kommer det antageligvis til å skje!! Joda, dette var visstnok kommandosentralen for luftvernet i Bærum. Ved hovedinngangen, som er stengt, på andre siden, er det flere hus som ble bygd av tyskerne da anlegget ble bygd. Flere av disse er bygd om, men det er fremdeles noen originale tømmerhus igjen. Rundt i området her er det etter sigende ingen flere stillinger etc. utenom anlegget til Sivilforsvaret som ligger nærmere Sandvika sentrum nede på baksiden av samme "fjell".
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Det er riktignok først nå lokasjonen blir lagt ut åpent her inne, men at dette er første gang lokasjonen omtales offentlig stemmer ikke og de plassene den har vært omtalt tidligere er vel sider med betydelig større besøkstall enn vi har her.
--
Tommy
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

Flott film!
Mener at på 80-90 tallet at det var Statsarkivet/Riksarkivet som brukte disse lokalene. Det kan jo man også se på høyden på hyllene. Men, det skulle vært intressant å hvis hva det hadde blitt brukt til under krigen.
Erling
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

HK for luftvern står de litt opp i innleggene. Noen nærmere avdelingsbetegnelse?

Rart at det bare står åpent, kan man få overta "saligheta" om man vil? Skifte har vel aldri lagt det ut for salg, kan i alle fall ikke huske å ha sett noe slikt. Kunne jo blitt et flott klubblokale for noen..
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Ved å måle på nettbaserte kart, vil jeg tippe nærmere 30 m. enn 60 m. på de 2 parallelle gangene. Uansett blir det noe i tillegg m.t.p. frontpartiet og innerste delen ved toalettene og div.

Har noen funnet og tatt bilder av den gjenmurte inngangen på andre siden fjellet??

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

molich wrote:Ved å måle på nettbaserte kart, vil jeg tippe nærmere 30 m. enn 60 m. på de 2 parallelle gangene. Uansett blir det noe i tillegg m.t.p. frontpartiet og innerste delen ved toalettene og div.

Har noen funnet og tatt bilder av den gjenmurte inngangen på andre siden fjellet??
Ja, avstand fra åpning på ene siden, til (gjenmurt) åpning på andre siden er ifølge avstandsmåling på luftfoto ca. 85 meter. Gangen ut fra doene og ut til den gjemurte utgangen er nok ikke i nærheten av å være på over 50 meter :-)
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Vi skulle vel hatt med oss Yngvar og hans laseravstandmåler :D Er jo vanskelig å anslå avstander i mørket og uten andre referansepunkter når man er under bakken, så fort gjort å la seg lure.
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Telte over, og det er 10 dører ut til siden på den ene tunnelen. 2 av rommene er større enn de andre, det ene har 2 rom, og det andre er bare større. Litt vanskelig å si hvor bredt hvert rom er men om man regner i gjennomsnitt 3 meter, inkludert plassen selve veggene tar opp, ender vi opp på i underkant av 40 meter, så ikke så langt unna de 30 meterne du anslo.
--
Tommy
Post Reply

Return to “Oslo/Akershus”