steds identifisering av bilder - 2011

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Skal man ha domkirken og hovedbygget på NTNU på linje slik som dette, så havner man bak ladehammeren. Trondheim har heller ingen bebyggelse i en skrånende bakke helt ned til vannkanten slik vi ser på dette bildet, og "Vassfjellet" står isåfall i feil retning, ca. 90% på hvordan det faktisk ligger.
I tillegg, dersom man følger linjen fra det som kunne vært domkirken og det som kunne vært jernbanestasjonen ut dit hvor fotografen må ha stått, så havner man et stykke utenfor utløpet av Nidelven, men man ser ikke noe som kan ligne på et stort elveutløp på dette bildet.
--
Tommy
Trotto
Posts: 29
Joined: 13 Feb 2011 15:22
Location: Trondheim

TommyG wrote:Skal man ha domkirken og hovedbygget på NTNU på linje slik som dette, så havner man bak ladehammeren. Trondheim har heller ingen bebyggelse i en skrånende bakke helt ned til vannkanten slik vi ser på dette bildet, og "Vassfjellet" står isåfall i feil retning, ca. 90% på hvordan det faktisk ligger.
I tillegg, dersom man følger linjen fra det som kunne vært domkirken og det som kunne vært jernbanestasjonen ut dit hvor fotografen må ha stått, så havner man et stykke utenfor utløpet av Nidelven, men man ser ikke noe som kan ligne på et stort elveutløp på dette bildet.
Om du går inn på Google Earth, så finner du at alle faktorene stemmer, med plassering av festning, NTH (nå NTNU) og kirke og Vassfjellet. At du sier Vassfjellet ligger 90 % feil skjønner jeg ikke. Jeg sjekket selv i forkant av forrige innlegg, og det er temmelig identisk. Eneste at Singsaker Skole havner høyere enn festningen i Google Earth - noe som ikke stemmer i virkeligheten. Jeg ser en bro til venstre for røyken litt til høyre på bildet.. Det et stort bygg nede til venstre for det jeg tror er Bispehaugen skole som jeg ikke kan gjøre rede for. Trondheim hadde bygninger skrånende helt ned til vannkanten i 1940. Husk at Strandveien gikk langs stranda. Både Dora og det som i dag heter Nyhavna var fjord på den tiden, og ble mudret opp i krigstiden/etterkrigstiden. Jernbanen gikk da langs strandkanten helt inn til Lademoen. Innherredsveien og verftstomta var eneste flatmark før Møllenbergbakkene opp mot Rosenborg.
I 2 dager har jeg nå lett etter et bilde jeg så nylig at et tysk fly på vingene ovet Tr.heim, tatt fra et annet fly, i samme retning som dett bildet, men jeg klarer ikke å finne det.
Jeg vil for øvrig påpeke at jeg TROR det er Tr.heim. Jeg har aldri vært i Haugesund. :-)
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Flott resonering gutta! :bra:
Legger ved noen hjelpe bilder (ZooooOOOoom) ;)
Attachments
426.jpg
426.jpg (154.4 KiB) Viewed 538 times
426A.jpg
426A.jpg (152.05 KiB) Viewed 538 times
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
dandyper
Posts: 3
Joined: 26 Oct 2009 11:05
Location: Oslo

100% enig med Trotto på denne. Leter også etter et bilde som kan bekrefte...:)
Trotto
Posts: 29
Joined: 13 Feb 2011 15:22
Location: Trondheim

Det må være dette bildet jeg tenkte på...

http://krigsbilder.net/coppermine/displ ... play_media

...og det gjør meg usikker på om det virkelig er Tr.heim. Det er flere detaljer som gjør meg sikker enn usikker. Men de små usikkerhetsmomentene er nok til å få meg i tvil.... Jeg gir meg her. :-) Andre får si sitt.
Trotto
Posts: 29
Joined: 13 Feb 2011 15:22
Location: Trondheim

Så er det noe med "When in doubt, don't be"

Det store bygget jeg ikke har lagt merke til tidligere, finnes på diverse bilder, og jeg er atter sikker på Trondheim....bygget ligger til venstre for Bispehaugen skole, i litt trukket tilbake, og på et lavere plan.

http://www.flickr.com/photos/29160242@N08/4165223239

NÅ gir jeg meg - helt sikkert - tror jeg.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Hei 144,148 er som Thomas L sier Stabben fyr ved Florø.
145 er Hornelen i Nordfjord.
156,157,158,159,160 Er Frøysjøen mellom Florø og Nordfjord.

Mvh
Kim G J
Last edited by KGJ on 25 Dec 2011 23:50, edited 1 time in total.
Flora krigshistorielag
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Bilde 165 er fra Nordstraumen i Kvænangen. Her hadde tyskerne et kystfort og en infanteriavdeling.Bildet er tatt på østsiden av Nordnes, se også http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=25&t=3724
Bilde 167 er tatt i Grøtsundet nord for Tromsø. I bakgrunnen ses Ringvassøy.
Bilde 193 viser berget Aglapen ved Tennskjær i Malangen. En bit av Store Rødbergodden ses i bakgrunnen.
Last edited by Ole on 26 Dec 2011 22:58, edited 1 time in total.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Bilde 191 er tatt i sundet mellom Uløya og Vorterøy i Skjervøy kommune i Nord-Troms. Holmene i forgrunnen er Store og Lille Follesøy.
F34
Posts: 71
Joined: 19 Sep 2009 17:24

Øksnevad_2 wrote:Bilde 7 (Album 1)
Det bildet ligner veldig på Tjeldnesset tatt ut mot tjeldsundet.

Visst jeg ikke tar helt feil hvis man går ut og til venstre i bildet så er neste stopp lødingen, Æ kan ta feil, Synes det er litt massivt land på venstre side i bildet, men samtidig ligner det veeldig på tjeldnesset.. Så er ikke helt sikker... Fra i sommer æ var der så synes æ det ligner..
Det enkle er ofte det beste!!
F34
Posts: 71
Joined: 19 Sep 2009 17:24

Øksnevad_2 wrote:Bilde 7 (Album 1)

Får det ikke til å stemme helt med tjeldnesset.. bare se bort ifra min siste melding om stedet, Derimot har jeg sett igjennom og mener at noen av de siste bildene er tatt ifra lyngen beltet. Men for å få det helt klarlagt må jeg prate med den eldre garde :)
Det enkle er ofte det beste!!
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Øksnevad_2 wrote:Bilde 131

Ønsker info om dette bilde fra Oslo :)
Fotografert av en tysk soldat fra IR.310 (163. Inf.Div)
Lokomotivet kommer fra østbanestasjonen og svinger inn i Strandgata. Fotofgrafen står inne i Palehaven. Bygget bak er Den Norske Amerikalinjes kontorbygg. Bygget i bakgrunnen mot høyre (med Tårn) ligger tvers overfor hovedinngangen til østbanestasjonen. Bygget til venstrre for dette er Karl Jomansgate 2 som i dag huser Peppes blandt annet.

ervold
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Strøken info karer!!!!!! :bravo
Takker så mye for hjelpen!! :bravo
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Etter å ha studert historiske flyfoto fra 1937 så må jeg vel si meg enig med flertallet her angående bilde 149. :-) Jeg mistenker dog at det ikke er Nidarosdomen vi ser spiret til, men Ilen kirke? Nidarosdomen burde befinne seg i området der røyken er. Uansett så ser man jo tydelig lensene ved utløpet av nidelven og den i forgrunnen, på flyfoto fra området. Jeg må vel derfor si meg enig med resten om at det ikke er noen tvil om at dette er Trondheim.
--
Tommy
TSkr
Posts: 11
Joined: 10 Feb 2011 1:54

Bilde 4: Mener dette er Sjøsanden ved mandal og hyttene der

Bilde 12: Sjøsanden i Mandal 99.9% sikker. Se link til flyfoto

http://kart.finn.no/?lng=7.43816&lat=58 ... erdefinert
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”