Brænnebukta bunkere,kaianlegg

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
mohnke
Posts: 26
Joined: 06 Nov 2008 22:10
Location: Trondheim

vil gjerne starte en tråd om dette området for å se hvor det fører og hva folk evt vet om det.

jeg var og fisket i området brænnebukta,som er ut mot flakk.det ligger en gård der.i området rundt gården gikk jeg meg tilfeldigvis på et par små bunkere.området bærer også tydelig preg av aktivitet fra sjøsiden med kai og mange fortøyningsmuligheter.rundt bunkerne synes jeg tydelig å se at det har stått kanoner/flak der,da områdene var flate med noen høyere kanter rundt.plassen ligger jo strategisk til med tanke på innseiling til trondheim,så en forsvarsposisjon der virker sannsynlig.

vet noen noe om denne plassen?

jeg skal utover om ike lenge og knipse bilder jeg deler her på forumet.. :smoke:
User avatar
mohnke
Posts: 26
Joined: 06 Nov 2008 22:10
Location: Trondheim

15062011141.jpg
15062011141.jpg (1.99 MiB) Viewed 322 times
ligner mistenkelig på en gammel stilling,det ligger også masse rester av en gammel mur rundt her.til høyre i bilde sees bunker,ammo?
Last edited by mohnke on 15 Jun 2011 20:43, edited 2 times in total.
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

det er et flakbatteri der renseanlegget ligger idag, det ble bygd så og si rett oppi. du kan finne igjen noen bunkere, og iallefall tre av stillingene. lengere ut så var det en leir ifm steinbruddet som naturlig nok fortsatt eksisterer, den leiren, samt noen bunkere på nedsiden av veien kan ses. Kaianlegget tror jeg må ses ifm tankanlegget nærmere byen, det sto iallegfall oljetanker nedom veien med rør ned mot kaianlegget.. Kjører du ned mot tankanlegget så svinger du av ved et større rødt bolighus, det var visstnok tysk. mer husker jeg ikke i farta.
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
mohnke
Posts: 26
Joined: 06 Nov 2008 22:10
Location: Trondheim

var litt vann i den så må ha bedre skotøy neste gang
var litt vann i den så må ha bedre skotøy neste gang
15062011158.jpg (1.77 MiB) Viewed 320 times
User avatar
mohnke
Posts: 26
Joined: 06 Nov 2008 22:10
Location: Trondheim

kronglete inngangsparti.mannskapsbunker?
kronglete inngangsparti.mannskapsbunker?
15062011159.jpg (1.51 MiB) Viewed 320 times
User avatar
mohnke
Posts: 26
Joined: 06 Nov 2008 22:10
Location: Trondheim

inn til høyre er selve rommet
inn til høyre er selve rommet
15062011160.jpg (1.08 MiB) Viewed 320 times
User avatar
mohnke
Posts: 26
Joined: 06 Nov 2008 22:10
Location: Trondheim

tydelig gammel stilling.denne ligger utenfor bunkeren ovenfor.fin forsvarsstilling.rett i innseilingen til byen
tydelig gammel stilling.denne ligger utenfor bunkeren ovenfor.fin forsvarsstilling.rett i innseilingen til byen
15062011162.jpg (1.75 MiB) Viewed 320 times
User avatar
mohnke
Posts: 26
Joined: 06 Nov 2008 22:10
Location: Trondheim

forøvrig beklager jeg størrelsen på bildene,glemte å stille kameraet på mindre oppløsning.har mange flere bilder fra området,men de var på over 2mb så fikk ikke postet de.har allerede fått en bra innlegg fra rhandberg om hva som foregikk i området.rett nedenfor denne stillingen er det kaianlegg,ikke forveksles med det ved renseanlgget.dette ligger rett nedenfor steinbruddet.munkaunet gård var besatt av tyskerne under krigen.leste nettopp at de hadde torturkammer der,om det stemmer eller ikke vet jeg ikke.noen med sikre kilder om temaet?
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Du kan lave kopi av bildene og så forminske kopiene og legge de ut her.
Mvh.
Jon-Vegard
Post Reply

Return to “Trondheim”