Joemoon wrote:ARN fant denne på sin befaring i 2010: Stp. Lofthus / Lillesand 1 x Rs f. FT 17 turret
Var på leting etter denne FT 17 her om dagen. Området tyskerne kalte Lofthus heter Rosenberg.
Det jeg vet om FT 17 er at det dreier seg om en utrangert stridsvogn/panservogn. Man brukte den som den sto, bare tårnet eller bare kanonen i lavett. Jeg har også lest rundt på forumet at det neppe var noen standard for hva som skulle mures opp i forbindelse med våpenet.
Kan ett av de to objektene jeg har lagt ved bilde av være stilling for en FT 17?
Legger ved kart over støttepunktet også. Takk til Werner Wernersen
Jan
Virker som dette er snakk om hele tårnet satt i ei stilling. Da skal det litt mere til en en betongsokkel.. Tror det blir litt trangt å få plass inni tårnet da

Om tårnet nå er borte, man man være heldig å finne tårnkransen fortsatt, så finner du ei grop med en metallring på toppen så snakker vi

Hvorvidt de kun brukte selve kanonen som en kwk vet jeg ikke.
FT17 var bygd på slutten under første verdenskrig i frankrike, og var vel den første tanksen som hadde layout som man kjenner tanks idag (våpenet i roterende tårn) Den ble flere steder brukt for å taue kanoner og tyngere utstyr ettersom de ble ansett for å ha liten nytte som stridende.