Stutzpunkt Lofthus, Lillesand

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Joemoon

ARN fant denne på sin befaring i 2010: Stp. Lofthus / Lillesand 1 x Rs f. FT 17 turret

Var på leting etter denne FT 17 her om dagen. Området tyskerne kalte Lofthus heter Rosenberg.

Det jeg vet om FT 17 er at det dreier seg om en utrangert stridsvogn/panservogn. Man brukte den som den sto, bare tårnet eller bare kanonen i lavett. Jeg har også lest rundt på forumet at det neppe var noen standard for hva som skulle mures opp i forbindelse med våpenet.

Kan ett av de to objektene jeg har lagt ved bilde av være stilling for en FT 17?

Legger ved kart over støttepunktet også. Takk til Werner Wernersen :bravo

Jan
Attachments
Kwk?
Kwk?
DSC00091.JPG (908.46 KiB) Viewed 1017 times
Oppå dette fundamentet ligger den murte sirkelen.
Oppå dette fundamentet ligger den murte sirkelen.
DSC00090.JPG (788.57 KiB) Viewed 1016 times
Kwk?
Kwk?
DSC00078.JPG (564.97 KiB) Viewed 1015 times
Stutzpunkt Lofthus, kart, Lillesand.jpg
Stutzpunkt Lofthus, kart, Lillesand.jpg (1.01 MiB) Viewed 1013 times
Øksnevad_2

Hei, kan dette være fra Stutzpunkt Lofthus? :)
På bilde Graves det skyttergraver, Mai 1941 - Lillesand...

Mvh Leander
Attachments
Untitled-66.jpg
Untitled-66.jpg (726.07 KiB) Viewed 926 times
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
Joemoon

Tror kanskje heller det er fra østsiden av havnebassenget. Området som heter Kokkenes. Tror jeg må ha meg en liten tur ned og kikke litt.
Øksnevad_2

Oki, takk Joemoon :)
Hadde vært artig å få bekreftet hvor bildene er tatt :)
Vet du om det støttepunktet (eller hva det er) har et navn, for eks "Stutzpunk Kokkenes"?
Legger ved et bilde til :)

Mvh Leander
Attachments
dsd.jpg
dsd.jpg (193.72 KiB) Viewed 898 times
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
Joemoon

Det der må være Kokkenes, altså østre del av av havna helt ute på pynten. Man ser inn i Tingsakerfjorden på bildet. Når det gjelder det andre bildet, så kan det godt være tatt fra samme plassen, bare med nesa vendt innover i havna. Det kan godt være Dypvannskaia vi ser på bildet. Ikke usannsynlig at det lå noen lagerbygg der. Tror faktisk det lå et lagerbygg der til langt ut på 80-tallet. Det er ikke avbildet noen stillinger på den siden av havnebassenget på Lofthus kartet. Jeg kjenner bare til et kart til over sentrumsområdet, det heter Stutzpunkt Lillesand. Vet at historielaget har det og at de må gjøre vedtak før man evt. kan få det.
rhandber

Joemoon wrote:ARN fant denne på sin befaring i 2010: Stp. Lofthus / Lillesand 1 x Rs f. FT 17 turret

Var på leting etter denne FT 17 her om dagen. Området tyskerne kalte Lofthus heter Rosenberg.

Det jeg vet om FT 17 er at det dreier seg om en utrangert stridsvogn/panservogn. Man brukte den som den sto, bare tårnet eller bare kanonen i lavett. Jeg har også lest rundt på forumet at det neppe var noen standard for hva som skulle mures opp i forbindelse med våpenet.

Kan ett av de to objektene jeg har lagt ved bilde av være stilling for en FT 17?

Legger ved kart over støttepunktet også. Takk til Werner Wernersen :bravo

Jan

Virker som dette er snakk om hele tårnet satt i ei stilling. Da skal det litt mere til en en betongsokkel.. Tror det blir litt trangt å få plass inni tårnet da ;) Om tårnet nå er borte, man man være heldig å finne tårnkransen fortsatt, så finner du ei grop med en metallring på toppen så snakker vi :) Hvorvidt de kun brukte selve kanonen som en kwk vet jeg ikke.

FT17 var bygd på slutten under første verdenskrig i frankrike, og var vel den første tanksen som hadde layout som man kjenner tanks idag (våpenet i roterende tårn) Den ble flere steder brukt for å taue kanoner og tyngere utstyr ettersom de ble ansett for å ha liten nytte som stridende.
MVH

Roar Handberg

Tipper de bare har brukt selve kanonen i stillinga. Ingen jernring der ihvertfall. Mener å ha lest at det var tilfelle mange plasser å bare bruke kanonen.

Ikke rare stridsvogna :blee:

http://www.youtube.com/watch?v=mPkMn158Fwo
werner wernersen

Hei

FT17 tårnet (resten av vogna ble brukt til trekk, mulig det er rester av en på en gård oppe på Birkeland/Herrefoss traktene) var det eneste som ble brukt på Agder, det var 2 stk på ulvøysund, har ikke sett beskrevet noen ellers i lillesand, på Risør tråden ligger det et bilde fra den eneste jeg vet om i Agder, ikke svære greiene og den er byggd om til MG.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Festung B

Litt mer info om området på kartet. Speidergruppa i Lillesand ble opprettet i 1913, og bygde seg i 1926, som første speidergruppe i landsdelen, ei hytte som fortsatt står der.
Under krigen var speiderbevegelsen forbudt og okkupasjonsmakten tok hytta i bruk. Jeg mener det må være den som er i enden av veien som ender inne på det inngjerda området.
Tyskerne stelte ikke bra med hytta, man måtte bruke mye tid og ressurser etter krigen på å pusse den opp igjen.
Post Reply

Return to “AGDER”