Hjelp til lokalisering av posisjoner

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

kjemi
Posts: 9
Joined: 27 Aug 2011 0:04

Markør for Rekdal plassers omtrent her : http://kart.finn.no/?lng=6.70938&lat=62 ... mapsymbols
Du ser en liten vei som går opp til hovedområdet

Øverås har du plasser omtrent midt i kononstillingene.
Se også ny tråd under Møre og Romsdal
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Takk :)
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Flytter denne tråden til seksjonen "større innlegg (...)"
Mvh
Tormod
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Linje 399 Østfold og jernbanekanonene.

Etter ordlyden ser det ut som kanonene var utplassert på Knatterud før de kom til Strand gård ( Skogstrand) det skal vel være omvendt.

Kanonene stod ved Strand gård, og nærmeste tettsted blir da Ambjørnrød.

Ellers ser alt bra ut, hvertfall det som er i Østfold :)

Morten
MVH Morten C.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

molich wrote:Linje 399 Østfold og jernbanekanonene.
Etter ordlyden ser det ut som kanonene var utplassert på Knatterud før de kom til Strand gård ( Skogstrand) det skal vel være omvendt.
Takk - nok et eksempel på at detvgår litt fort i blant :)
Har fikset det, men orker ikke å legge ut nye filer før jeg har samlet opp flere rettelser.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Vedlagt en oppdatert oversikt over de militærhistoriske objektene + de tyske kystbatteriene (hver zip-fil inneholder en pdf-utskrift m/fargekode og merknader/spørsmål + en kml-fil for Google Earth).

Militærhistorisk
Etter litt kvalitetssikring har den militærhistoriske listen nå 753 objekter.
Minnesmerkene er stadig utfordrende å lokalisere, så jeg håper på hjelp (også ift. tillegg og korreksjoner til listen for øvrig).
Har ikke rukket å gå gjennom informasjon og kart i "Ammunisjonstjenesten i Hæren etter 1945" for å få med de gamle ammunisjonsdepotene, men de kommer...

Hvite rader = Ok
Orange rader = usikker posisjon eller informasjon
Gul rader = ukjent posisjon
Lilla rader = udefinerte, dvs. ting jeg tror/mener finnes eller som jeg foreløpig ikke har riktig navn på



Tyske kystbatterier
Hvite rader = ok, så langt jeg kan se pd. NB: Godt mulig det er noe å pirke på i navn/bevæpning og art.gruppe - ser at noen av de evakuerte batteriene muligens har beholdt sin opprinnelige gruppe fra Finnmark/ Nord-Troms, men dette er informasjon som ikke kommer med i POI-filen, så jeg har ikke fokusert så mye på det foreløpig (vil gjerne ha alt riktig, så gi gjerne tilbakemelding om dere ser feil!).
Orange rader = Usikker info knyttet til enten posisjonen, eller navn/nr./bevæpning. Mistenker at noen av disse kan være "dubletter" grunnet feil navn (se merknadene).
Gule rader = Batterilokaliseringer jeg mangler posisjon på (evt. kan det også her være noen feil i navn og evt. dubletter - ref. merknadene).
Rosa rader = De avvikene jeg listet opp i posten lenger opp (fra Werners og ARN's lister).

Jeg er som sagt spesielt interessert i å få kontrollert posisjonen på ID 401-439. Batteriene som mangler posisjon (ID 440-464 og X01-X03) står i listen, men er naturlig nok alle lokalisert til samme punkt på Ekvator (E 0,0 N 0,0). Den som føler seg kallet kan enkelt legge inn en posisjon for disse og rapportere tilbake til undertegnede. Håper stadig på hjelp til å få lokalisert alt, slik at jeg kan legge ut noen mer komplette POI-filer før neste sommer.


NB: kml-filene kan benyttes for å sjekke posisjon, evt. plassere markør på rett plass (lagre og send den tilbake på PM eller mail ( bergen31@yahoo.com ).
Attachments
Norske militærhistoriske installasjoner.zip
(107.93 KiB) Downloaded 69 times
HKB og MKB.zip
(79.9 KiB) Downloaded 89 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Det har ikke vært mye progresjon på dette det siste året grunnet bla. sykdom og andre prosjekter. Responsen fra forumet har med noen hederlige unntak heller ikke vært overveldende, men jeg forsøker å vekke dette til live nok en gang gitt at det er ferietid og noen kanskje kan ha interesse av slike data..?

Legger ved oppdaterte pdf-filer som viser usikre og manglende posisjoner for hhv. de tyske batteriene og norske militærhistoriske severdigheter. I tillegg tar jeg med en zip-fil som inneholder kml-filer (Google Earth) for samme kategorier (alle sikre + usikre posisjoner).

Det er selvsagt mange her inne som er kjent med posisjonene som mangler/ er usikre, og jeg kan bare håpe disse kan ta et par minutter til å bidra med hjelp...

Merk: Hvis vedlagte data ønskes formattert på annet vis, på andre filformater el. er det bare å si fra! Likeledes hvis en trenger hjelp til å finne posisjoner på kart/luftfoto eller hvordan formidle dette!

Oppdaterte POI-filer for TomTom og Garmin satelittnavigatorer legges ut i min "POI-tråd":
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=4530
(NB: Ikke post noe i den tråden, hold kommentarer og innspill her!)
Attachments
Usikre og manglende posisjoner for tyske batetrier.pdf
(34.7 KiB) Downloaded 40 times
Usikre og manglende posisjoner for norske militære severdigheter.pdf
(35.18 KiB) Downloaded 40 times
KML-filer for GE.zip
(25.08 KiB) Downloaded 36 times
User avatar
dietl
Posts: 205
Joined: 19 Mar 2009 23:58
Location: Wismar

manglende posisjoner for tyske batterier
Attachments
Ekkeroy.jpg
Ekkeroy.jpg (114.32 KiB) Viewed 252 times
Engelöy II.jpg
Engelöy II.jpg (170.06 KiB) Viewed 252 times
Ervik.jpg
Ervik.jpg (233.96 KiB) Viewed 252 times
Rolla HKB 3-983.jpg
Rolla HKB 3-983.jpg (152.38 KiB) Viewed 252 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Takk for svar! Ble dog ikke så mye klokere ift. det jeg lurer på...

Ervik.jpg:
Viser posisjonene til Marine Flak-Batterie 2./702 Ervik [4x10.5cm SKC./32] (Flak-batteriene har jeg ikke publisert liste på enda, men denne posisjonen har jeg fra før).
Spørsmålet er om dette er det samme som på min liste over HKB/MKB er angitt som Batterie Ervik [4x10,5 cm SK C./32] (ID324)?


Rolla HKB 3-983.jpg:
Viser posisjonene til HKB 3./983 Rolla [3x21cm Mrs.18] og MKB 7./511 Trondenes II [3x21cm K 39./40].

Spørsmålet her er om ett av disse batteriene er det samme som HKB Rollnes [4x15,5 cm K 425 (f)] (ID421) - f.eks. et tidligere/ senere batteri i en av disse posisjonene?


Engelöy II.jpg:
Dette viser posisjonene til MKB 5./516 Stranden [4x15cm SKC./28]. Jeg innbiller meg at MKB ?./516 Engelöy II [3x21cm K39./40] var lokalisert et helt annet sted enn Stranden og "Dietl" (Engelöy I)?


Ekkeroy.jpg
Denne posisjonen er grei. Usikkerheten går på hvilket batteri det er snakk om..?
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

HKB 4/974 Reitan har samme posisjon som 3/974 Reitan.
Ser du har 4/974 under Art.gr Bodø. Noen dokumentasjon på det ?
Tenker da på at batteriet kanskje lå under Folda.

Mvh
Thomas L
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Thomas L wrote:HKB 4/974 Reitan har samme posisjon som 3/974 Reitan.
Takk :)
Thomas L wrote:Ser du har 4/974 under Art.gr Bodø. Noen dokumentasjon på det ?
Tenker da på at batteriet kanskje lå under Folda.
Niks. Har nok bare tatt for gitt at det var samme gruppe ut fra geografisk plassering...
User avatar
Mikkel
Posts: 47
Joined: 26 Aug 2012 12:45
Location: Haugesund

veldig bra :bra:
Mikkel
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Veldig bra oppsett, skulle ønske vi hadde noe slikt i vår teig :)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Vedlagt en oppdatert oversikt over de militærhistoriske objektene + de tyske kystbatteriene (hver zip-fil inneholder en pdf-utskrift m/fargekode og merknader/spørsmål + en kml-fil for Google Earth).
Er syk for tiden, men skal prøve å få lagt ut noen oppdaterte lister her snart - har fått en del data siden denne ble lagt ut, men mangler stadig noe :lei:
User avatar
Mikkel
Posts: 47
Joined: 26 Aug 2012 12:45
Location: Haugesund

Hvordan får eg installert dette på min tomtom?
Mikkel
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”