Hej,
Jeg mener ikke man gererelt kan sige at Freya står imellem de to W-R, se venligst:
http://www.gyges.dk/Flugmeldemess%20Stellungen%202.htm
bemærk flere sider.
I Danmark står de tre radar'er somme tider på linie, med Freya først eller sidst.
Der var telefon forbindelse både fra Freya og W-R til centralen, se venligst:
http://www.gyges.dk/Himmelbett.htm
mvh
SES
Stellung Frauenschuh (Dyrland, Karmøy)
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Kan en da forstå det slik at oppdagede fi. mål (avstand etc.) fra både Freya og WR ble formidlet "konrtrollsenter/plottebord" via telefon (voice) ?SES wrote: Der var telefon forbindelse både fra Freya og W-R til centralen
Hva med avstander mellom WR's og Freya. Er der andre steder der Freya er oppgitt å være godt over kilometeren (1,3km) fra resten av installasjonene ?
mvh
KOS
Ja se billederne på link 2.
Citat fra det første link:
The nominal distance between the Würzburg Riese sites was a minimum of 400 and a maximum of 1000 m. The Freya again had to be at least 150 m from any of the two.
1.300 m er meget unormalt.
mvh
SES
Citat fra det første link:
The nominal distance between the Würzburg Riese sites was a minimum of 400 and a maximum of 1000 m. The Freya again had to be at least 150 m from any of the two.
1.300 m er meget unormalt.
mvh
SES
Litt artig å følge denne tråden, er jo kjekt når man får en løsning bygget på fakta og ikke spekulasjoner.
Hvis man sammenligner avstander og posisjoner er der ting som henger i hop når det gjelder noen radarstasjoner i Hordaland. Sier ikke at dette gjelder Ferkingstad men tror det kan gi en pekepinn. Avstanden mellom WR til WR på Fedje er 350 meter, avstand WR til Freya er 340 meter. På Stolmen er avstanden WR til WR ca 250 meter, avstand WR til Freya er 675 meter. og på Ferkingstad WR til WR ca 250 meter.
Konverterer man de gamle posisjoner til UTM 32 kommer man ikke på den nøyaktige plass. Men rekkefølgen, og vinklingen stemmer overraskende bra. Leggger ved noen kart, røde punkter konverterte posisjoner. Blå faktiske posisjoner. Er forholdet noenlunde likt på Ferkingstad kan posisjonen for Freyaen ligge ca 300-400 meter nord/nordøst fra nordligste WR basert på de gamle oppgitte posisjoner.
mvh
Paul S.
Hvis man sammenligner avstander og posisjoner er der ting som henger i hop når det gjelder noen radarstasjoner i Hordaland. Sier ikke at dette gjelder Ferkingstad men tror det kan gi en pekepinn. Avstanden mellom WR til WR på Fedje er 350 meter, avstand WR til Freya er 340 meter. På Stolmen er avstanden WR til WR ca 250 meter, avstand WR til Freya er 675 meter. og på Ferkingstad WR til WR ca 250 meter.
Konverterer man de gamle posisjoner til UTM 32 kommer man ikke på den nøyaktige plass. Men rekkefølgen, og vinklingen stemmer overraskende bra. Leggger ved noen kart, røde punkter konverterte posisjoner. Blå faktiske posisjoner. Er forholdet noenlunde likt på Ferkingstad kan posisjonen for Freyaen ligge ca 300-400 meter nord/nordøst fra nordligste WR basert på de gamle oppgitte posisjoner.
mvh
Paul S.
Takk for innspill SES ! - Og kjekt du følger med ennå Paul ;-)
Med minimumsbegrensingen "Freya til WR" > 150m blir det nok ikke plass til noen Freya i utsprengningen jeg nevner ovenfor imellom WR'ene på Dyrland, da de to WR's kun lå ca. 245m fra hverandre. Og det er bare ca. 85m fra WR 1 til "utsprengningen".
Om vi og her tar utgangspunkt i at innbyrdes avstandsforhold ikke er helt ille på plottede koordinater, slik det viser seg på de andre stedene Paul nevner - så kan en også prøve å se se bort fra Tipphaugen som ligger ca. 1.5km fra kontroll-senteret. (Selv om både observasjoner og etteretning nevner stedet).
- Men de plottede posisjoner under her viser WR1 som den "mest vestlige".
Så, ref tidligere post (gjentatt under) - så er enten vinklingen(les: koordinatene) eller rekkefølgen feil.
Synd vi ikke har funnet ut hvilket kart/datum som er benyttet i disse plottene, det kunne ha gitt noen spor ... Ingen som har kommet noe videre på det ?
mvh
KOS
Med minimumsbegrensingen "Freya til WR" > 150m blir det nok ikke plass til noen Freya i utsprengningen jeg nevner ovenfor imellom WR'ene på Dyrland, da de to WR's kun lå ca. 245m fra hverandre. Og det er bare ca. 85m fra WR 1 til "utsprengningen".
Om vi og her tar utgangspunkt i at innbyrdes avstandsforhold ikke er helt ille på plottede koordinater, slik det viser seg på de andre stedene Paul nevner - så kan en også prøve å se se bort fra Tipphaugen som ligger ca. 1.5km fra kontroll-senteret. (Selv om både observasjoner og etteretning nevner stedet).
Mmmmm.... på Dyrland måler vi (den fjernede) WR 2-sokkel ca. 75m lenger vest enn eksisterende WR 1-sokkel.Paul S. wrote:Men rekkefølgen, og vinklingen stemmer overraskende bra.
- Men de plottede posisjoner under her viser WR1 som den "mest vestlige".
Så, ref tidligere post (gjentatt under) - så er enten vinklingen(les: koordinatene) eller rekkefølgen feil.
Code: Select all
Radar site class 2 with aircraft reporting centre (for night fighters):
Freya Pos. 59° 12' 16'' N 05° 12' 17'' E
Würzburg Riese 1 Pos. 59° 12' 05'' N 05° 12' 04'' E
Würzburg Riese 2 Pos. 59° 12' 00'' N 05° 12' 20'' E
*Freya (eller WR1 ?)
*WR1 (eller WR2 ?)
*WR2 (eller Freya ?)
<- VEST ---= CA. INNBYRDES ØST/VEST-FORHOLD ETTER KOORD OVENFOR =--- ØST ->
Bytter en rekkefølgen ( ) så stemmer "vinlingen" litt bedre - men da må Freya lengst sør... Her er ikke noe sted funnet.
mvh
KOS
Uansett hvilke omregninger og andre "triks" vi har prøvd her så stemmer svært lite... Havner helt feil ut uansett hvordan man vender og vrir på det virker det som! Tror det kan føre til mye frustrasjon inntil noen med sikkerhet kan svare på koordinatsystemet!Synd vi ikke har funnet ut hvilket kart/datum som er benyttet i disse plottene, det kunne ha gitt noen spor ... Ingen som har kommet noe videre på det ?
Tror løsningen er å ta i bruk andre metoder, eller lete på en annen måte - rett og slett og inntil videre "glemme" den listen.
Har du vært i området her:
NIB
N6568080
Ø282761
Ser ut som det er "noe" der, man hva?
Erik
Hej,
Jeg har nogle tilsvarende lister fra Danmark. Mange af de opgivne positioner er ganske håbløse.
mvh
SES
Jeg har nogle tilsvarende lister fra Danmark. Mange af de opgivne positioner er ganske håbløse.
mvh
SES
Mulig det Erik. Ser ut som den listen er tyske koordinater, de andre er engelske. Sjekket Herdla også, og det er på linje det og, med unntak av avstand. Hvis listen er så feil at den ikke kan brukes, så er nå Herdla, Fedje, og Stolmen på en måte riktig når man på forhånd vet plasseringene.rett og slett og inntil videre "glemme" den listen.
Lar det ligge og venter til andre har funnet de riktige posisjoner.
Legger ved de posisjonene jeg har som ikke passer De tyske er mer oppegående.
Pr juni 1944
59.11.04/05.10.36
Radar Wuerzburg(Norsk E-Liste)
7.5.44
59.12.08/05.12.08
Giant Wurzburg, comfirmed on arial photos. Also ground reports of radars at 608233 and 609244(Engelsk e-liste)
Pr mai 45
59.12.00/05.12.00
2 Wurzburg Riesen, 1 Freya, 1 Benito (RAF Disarmament Wing)
Legger også ved ett bilde av plasseringen til LW Freya radaren på Fedje. Litt smuss på bildet som kom inn fra nordvest..
mvh
Paul S.
Det spørs om det blir så mye leting da ... ;-) Nei, her må en holde trykket oppe PaulPaul S. wrote:Lar det ligge og venter til andre har funnet de riktige posisjoner.
Dersom det er tyske koordinater, så vil kanskje f.eks. "Ferkingstad-kartet" her kunne gi hint om datum - eller kanskje til og med peke rett på for 1 eller 2 av koordinat-trioen - og muligens avsløre feilen.
Er det "Modified British System" etteretningskart som i ettertid er omregnet til f.eks. ED50-talls kart kan det kanskje være noe regnefeil ?
De engelske siffer-koordinatene pleier å treffe godt etter omregning, om de er nøyaktige nok (6 siffer). Skal se på de engelske du oppgir ovenfor ila. helgen.
Prøvde en mail til NUAV en gang for å få vite hvor de koordinatlistene der kom fra - men fikk aldri respons på det. Her må ligge en "nøkkel" om en finner ut mer om opphav.
Takk for bilde, bra å se flere eksempel på hvordan det så ut...!
KOS
Tja..ikke for å si noe som kan ødelegge gleden med den auksjonen der så er jo dette ikke tysk kart, men ordinære norske, masseprodusert for wehrmacht under krigen med tysk påtrykk på toppen.Dersom det er tyske koordinater, så vil kanskje f.eks. "Ferkingstad-kartet" her kunne gi hint om datum - eller kanskje til og med peke rett på for 1 eller 2 av koordinat-trioen - og muligens avsløre feilen.
Det har vel vært nevnt før, men det har vel noe å gjøre hvor man går utifra Oslo el Greenwich. Ser der også er noe med årvis misvisning.
Mulig jeg roter og hvirvler opp støv, men mener at det var en danske som kom med den listen på Nuav og postet den på forumet.
Han hadde mye å komme med den gang han karen.(Andersen ?)
mvh
Paul S.
Har vært ganske nær - men ikke PÅ. Det ligger kanskje litt i bak-kant av høyden der m.h.t. signal, men legger det på koordinatlisten.Erik E wrote:Har du vært i området her: NIB
N 6568080
Ø 282761
Ser ut som det er "noe" der, man hva?
All reklame er god reklame ;-)Paul S. wrote:Tja..ikke for å si noe som kan ødelegge gleden med den auksjonen der så er jo dette ikke tysk kart, men ordinære norske, masseprodusert for wehrmacht under krigen med tysk påtrykk på toppen.
Så disse kartene var ikke for tyske millitære formål ? - Eller fantes det også noe mer anvendelige kart-skalaer for tyske koordinatangivelser, f.eks. i 1:50000 ?
Av de Britiske koordinatene, som iflg. teksten gjelder annet enn WR'ene fremkommer iflg. utregning:
Code: Select all
Also ground reports of radars at 608233 and 609244(Engelsk e-liste)
Britisk 608233 -> 32 V 282471 6567453 (Tipphaugen)
Britisk 609244 -> 32 V 282392 6568573 (Tyskahaugane)
men ikke mer enn 460m fra sørste WR. Nokså synlig for sivile der.... men fin "havutsikt".
Får ikke "nærbilde" på NiB i dag på dette området - oppdatering på gang ?
Skal se litt på '55 flyfoto
Takk for tips !
Dette var vanlige norske kart som i flere tilfeller ble "blåst opp" i målestokk.. Dermed blir unøyaktighetene store... Derav også "Als Schiesskarte nicht geeignet" stemplet på flere av dem ;-)Så disse kartene var ikke for tyske millitære formål ?
Av de 6-7 tyske kartene jeg har liggende her så er det ihvertfall tre forskjellige koordinatsystemer ute å gå....
" F.eks "Gauss-Krüger Gitternetzstreifen III 0`0`v. Oslo"
Enig i at det ser bra ut i de tilfellene, men de stedene som kommer opp for Ferkingstad sin del ser mer ut som et triangel og passer ikke med WR fundamentene omtrent hva man gjør for å vende å vri....så er nå Herdla, Fedje, og Stolmen på en måte riktig når man på forhånd vet plasseringene.
Er bare redd for at man kan kjøre seg inn i et blindspor her... For det vi vet så har den som skrev av listene blingset med en grad eller 5 ;-)
Erik
Eller så står det Als Schiesskarte geeignet!Derav også "Als Schiesskarte nicht geeignet" stemplet på flere av dem
Legger ved foto av Ferkingstad kartet, desverre ikke så bra... Er det detaljer en ønsker kan jeg ta nye bilder eller avskrift.
Ser det er nevnt at kartene er med i auksjonen og antydet at det er der pga de er ikke så bra. Det blir litt feil. Kartene var del av en samling som også inneholdt kart fra Florø. Jeg er ingen samler og har derfor ingen interesse av de øvrige kartene. Auksjonen var en fin mulighet til å bidra
- Attachments
-
- Tegnforklaring til Ferkingstad kart.
- IMG_6751.jpg (391.19 KiB) Viewed 1283 times
-
- Ferkinstad luftwaffe kart
- IMG_6750.jpg (292.15 KiB) Viewed 1283 times
-
- Als Schiesskarte geeignet!
- IMG_6755.jpg (418.33 KiB) Viewed 1283 times
Flora krigshistorielag
Takk for "innsyn" KGJ - fine kart det der Flott bidrag !KGJ wrote:Eller så står det Als Schiesskarte geeignet!
Legger ved foto av Ferkingstad kartet, desverre ikke så bra... Er det detaljer en ønsker kan jeg ta nye bilder eller avskrift.
Det øverste kartet i 1:50000 vil være egnet til noenlunde koordinatangivelse i det området det viser. Men det som kalles Ferkingstad i 1:100000 viser hele sør/vest-karmøy med fokus på havområdene i sør og vest og nok ikke ment for punkt-plotting på landjorden.
mvh
KOS
Vel, her får en prøve de blindspor som byr seg ;-)Erik E wrote:Er bare redd for at man kan kjøre seg inn i et blindspor her... For det vi vet så har den som skrev av listene blingset med en grad eller 5 ;-)
200m fra den ene engelske koordinaten fra Paul fant jeg en mur som må sees litt nærmere på (bilde).
Her på Ferkingstad har folk flyttet rundt på "stein og masse" i hundrevis(tusener) av år - og i tillegg er det et tildels kupert terreng, så det er greit å ha områder å fokusere nærmere på. I tillegg vil vel kanskje radaren kunne ha vært prøvd ut i mer enn en posisjon for optimal plassering.
Noen som har tidsriktige bilde(r) av mobil Freya radar i stilling ? Kunne vært nyttig til å friske opp hukommelsen til de lokale ...
KOS
- Attachments
-
- Fra flyfoto'55
Sjekkes... - Mur.jpg (19.19 KiB) Viewed 1263 times
- Fra flyfoto'55