"stiling" og skytergravs jakt i kragerø :)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
vfp

Hei i dag var jeg ute og gikk en tur for og leite etter "nye" stilinger fra krigen, på knausen på den ene siden av den store Tyskerporten fant jeg en gjennfylt skytergrav så tokk noen bilder av den.
Var også nede ved Kalstad og fant restene av en eller annen "stiling" der. veit ikke hva det er pga den er i så dårlig forfatning. er det foresten noen som har kart over tyske anlegg i kragerø, pga jeg bor her hadde det vert veldig fint! :) ?

starter med Kalstad. er ikke mye man ser når man kommer gående er ikke lett og få øye på.

Image

nå har jeg gått innover i buskene ved den tre muren og møter på noen steinete striper som løper oppover i fjellet og gresse. det er skytergravene, skulle gjerne ha tegnet opp, men har ikke noen programmer på denne pc en.

Image

Her står jeg på toppen i venstre hjørne i det forje bildet og ser nedover der jeg tokk bilde. det meste av betongen er vekk men man ser tydelig at det har ligget noe her.

Image

til høyre på det bilde jeg viste sist ser man en grop, jeg står nedenfor den og tar bilde oppover. her var det flatet ut og lå både rester av betong og stål/blikkplater strødd.

Image

Her har jeg gått vidre og kommet til det eneste som er igjenn av betongen, ser ikke hva det kan være pga den er så rasert og gjennfylt, men håper at noen av dere veit det? det løper "skytergraver mellom alle de 3 stedene som ligger ca 10 meter fra verandre.

Image

Image

sikkert noe fra nyere tid. har foresten funnet rasjoneringskort+ tyske sko rester under noen steiner der.

Image
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”