Da mener jeg alt i fra f.eks. 75 mm og oppover. Ble noengang dette testet ut i Norge, med annet enn mål-flåter? Noen som kjenner til bilder, video eller annen dokumentasjon på skudd på ekte mål, utrangerte fartøy f.eks.?
Mener jeg hørte at det stort sett ble tauet ut ei flåte som ble ankret, eller slept for å være bevegelig mål, men denne var jo ikke veldig lik et tålig moderne marinefartøy?
Så hvordan var effekten ved treff av de forskjellige ammunisjonstypene benyttet til artillerimateriellet vi har hatt i KA?
Jeg tittet litt rundt på jugtube og fant videoer både av torpedotreff (skarpe skudd i Norge) mot utrangerte fartøy, Penguin-treff, samt treff fra Hellfire fra KJK, men ikke noe som var fra tradisjonellt rør-artilleri. Historisk sett finnes det jo erfaring fra krigssituasjoner både i Norge og utlandet, og effekten varierer tydeligvis. Skuddene fra Oscarsborg og omkringliggende terreng er jo godt dokumentert med bilder og skriftelige beretninger, men kunne vært lærerikt å se hvordan forsvaret regnet med at artilleriet ville fungere i praksis med den ammunisjonen vi har hatt.
Sånn generellt, så må en jo si at torpedotreff utvilsomt er en invasjonsstopper når det gjelder større fartøy når en ser video fra skarpe skudd på ekte mål, og penguin har også en heftig effekt på målet, men når det gjelder f.eks. Hellfire, som skulle erstatte rørartilleri, så er effekten på et større fartøy noe begrenset, avhengig av hvor en treffer.
Håper noen der ute kan fortelle litt, og/eller har noen spennende linker.

Hilsen Marius