Page 1 of 4
Tyskbygde veger vs Norske(moderne)veger
Posted: 01 Apr 2011 21:11
by Henning Dalsvåg
Da tyskerene kom til Norge fant de raskt ut at en oppgradering av det eksisterende vegnettet
var av vital betydning.Og mange nye veger ble også bygget. Mange av de vegene som tyskerene fikk bygget under krigen er
opprative den dag idag. Det er kvaliteten på vegene som tyskerene fikk bygget eg vil fremheve .Disse vegene tålte også til en viss grad telehiv.
De vegene som Statens Vegvesen har bygget etter krigen er ikke av samme kvalitet .Telehiv etter en kald og snørik vinter er et problem mange steder.
Standarden på moderne veger er selvfølgelig høyere i dag,men det har sin pris det også når vegene blir bygget på billigste måte...
Her er en link(
http://www.vg.no/protokoll/?pid=905 ) som i tekst og bilder viser den dårlige kvaliteten på Norske veger idag.
Om dette innlegget ikke passer inn i "kaffekroken -diverse" så kan en moderator flytte innlegget til egnet sted.
Re: Tyskbygde veger vs Norske(moderne)veger
Posted: 01 Apr 2011 21:23
by Henning Dalsvåg
I forbindelse med linken eg la ut i forrige innlegg.
Eg fekk meg en god latter da eg leste denne kommentaren:
"RV 315 Holmestrand
Skal du kjøre fra Holmestrand sentrum mot Hof bør du helst ha SUV med god fjæring og store dekk, for her er veien nærmest i oppløsning. Det er vel også bare et spørsmål om tid før noen møtes front til front siden alle ligger midt i veien for å prøve å unngå de verste hullene. Og slik er det mange steder med en gang du kjører av E18 i Vestfold. Politikerne burde skamme seg når de sitter på TV og påstår at veistandarden i dette u-landet har blitt bedre. De burde fått regningen for alle ekstrautgiftene vi har på vedlikehold av bilene våre, som faktisk er bygget for å kjøre på ASFALT. (som snart er et ukjent begrep her i landet!) Jeg har vært en del ute og reist, og kan faktisk ikke komme på et eneste sted som har dårligere veistandard enn oss. Og hva med å ansette noen til å lappe de verste hullene som faktisk vet hva de driver med? Det er så elendig arbeid at det kan sammenlignes med ruglete fartdumper! Kjører du over en lapping i Danmark merker du det ikke engang. Hadde turistene visst hvor dårlig det sto til med veinettet her hadde de nok tenkt seg om flere ganger før de kom hit med biler.
- Petter R fra Holmestrand"
Re: Tyskbygde veger vs Norske(moderne)veger
Posted: 01 Apr 2011 21:53
by sundgot
Nåja, kvaliteten på hva tyskerene bygde var så som så.
Hastverk var lastverk, sikkert fra deres side.
Og med sabotasje fra nordmenns side også.
Dårlig kvalitet over hele fjøla.
---
http://no.wikipedia.org/wiki/Korgfjellet
Den 1. november 1944 var Korgfjellveien såvidt farbar med mange juksefyllinger på snø og is.
Re: Tyskbygde veger vs Norske(moderne)veger
Posted: 01 Apr 2011 23:18
by Henning Dalsvåg
trondheim
hele veinettet i trondheim er et katastrofe område. krater, sprekker og hull overalt samt elendig brøyting.
- gronson fra Trondheim
Lurer på om Erik H kan bekrefte denne påstanden?
Re: Tyskbygde veger vs Norske(moderne)veger
Posted: 01 Apr 2011 23:30
by Henning Dalsvåg
sundgot wrote:Nåja, kvaliteten på hva tyskerene bygde var så som så.
Hastverk var lastverk, sikkert fra deres side.
Og med sabotasje fra nordmenns side også.
Dårlig kvalitet over hele fjøla.
---
http://no.wikipedia.org/wiki/Korgfjellet
Den 1. november 1944 var Korgfjellveien såvidt farbar med mange juksefyllinger på snø og is.
Fant en kommentar i forbilndelse med tunellen som går under korgfjellet(er ikke sikker på om det er snakk om samme sted):
Umskardet og Korgfjellet
De nye tunellene gjennom Umskardet og Korgfjellet er splitter nye. Allikevel er de fulle av livsfarlig telehiv! Utbedringer vil koste millioner! Umskard- tunellen er attpåtil full av is og snø. Livsfarlig!!!
- Bent Arne Mathisen
Re: Tyskbygde veger vs Norske(moderne)veger
Posted: 02 Apr 2011 0:37
by ole w
Henning Dalsvåg wrote:trondheim
hele veinettet i trondheim er et katastrofe område. krater, sprekker og hull overalt samt elendig brøyting.
- gronson fra Trondheim
Lurer på om Erik H kan bekrefte denne påstanden?
enda værre i stjørdal

Re: Tyskbygde veger vs Norske(moderne)veger
Posted: 02 Apr 2011 4:41
by Henning Dalsvåg
Fant en meget god kommentar på siden eg linket til :
Chris
Punkterte for noen uker siden grunnet et hælvetes svært hull på osloveien i Moss. Helt patetisk at vi skal ha det slik. Japan ligger i ruiner, men de har fortsatt finere veier enn Norge.
Re: Tyskbygde veger vs Norske(moderne)veger
Posted: 02 Apr 2011 4:48
by Henning Dalsvåg
Konklusjonen er som følger i store deler av Norge er vei(restene)nettet i en så dårlig forfatning at det ser ut som om
der er middels store jordskjelv hele dagen ,hele året ...
Re: Tyskbygde veger vs Norske(moderne)veger
Posted: 02 Apr 2011 8:24
by ole w
så på bilder fra japan. den ene dagen var veien borte, Ei uke etterpå lå det en splitter ny motorvei der. mens i Norge hadde de kjørt på grus

Re: Tyskbygde veger vs Norske(moderne)veger
Posted: 02 Apr 2011 21:12
by klipp3r
Tyskerene sørget jo bla. annet for skikkelig jernbane og vei fra stavanger, til kristiansand.
tror en del av tunnelene på veistrekningen stavanger/kristiansand er togtuneller som tyskerene laget.
tror det var ca.2år di brukte.
det samme gjorde di jo i nord-norge en plass.
litt off topic ...men, uten om stor forberding av veier og jernbane sørget di for skikkelig vanntilførsell med og bygge vannressoar og vannledninger.bla annet ett som dekket sandnes/sola/forus.
Fra kjerreveier og brønn-vann, til veier og vannledninger som er blitt brukt fram til nyere tid
Re: Tyskbygde veger vs Norske(moderne)veger
Posted: 02 Apr 2011 21:21
by sundgot
På Gossen utbedra dei endel:
Veier ble forbedret.
Kaianlegg ble bygd.
Dei la strøm frem til øya.
Telenettet til øya ble oppgradert.
Vannforsyningen ble oppgradert.
Så dem bygde nytt og forbedret noe infrastruktur.
Selv om vi opplevde som voldtekt av våres eiendommer.
Re: Tyskbygde veger vs Norske(moderne)veger
Posted: 02 Apr 2011 22:48
by Henning Dalsvåg
klipp3r wrote:Tyskerene sørget jo bla. annet for skikkelig jernbane og vei fra stavanger, til kristiansand.
tror en del av tunnelene på veistrekningen stavanger/kristiansand er togtuneller som tyskerene laget.
tror det var ca.2år di brukte.
det samme gjorde di jo i nord-norge en plass.
litt off topic ...men, uten om stor forbedring av veier og jernbane sørget di for skikkelig vanntilførsell med og bygge vannressoar og vannledninger.bla annet ett som dekket sandnes/sola/forus.
Fra kjerreveier og brønn-vann, til veier og vannledninger som er blitt brukt fram til nyere tid
I skuletimene ble vi ofte fortalt bare de negative sidene ved tyskerenes "besøk" i Norge, De positive sidene hørte vi skjelden noe om.
Det er jo ikke til å komme utenom at krigen var en stor belastning for nordmenn flest .
Emnet til denne tråden var bare en spontan idè fra min side og tråden kan sikkert utvides til å omhandle
de positive sidene(infrastrukturmessig) ved tyskerenes "besøk" her i landet.
Kansje en moderator kunne omdøpt trådens navn til noe mer passende?
Re: Tyskbygde veger vs Norske(moderne)veger
Posted: 02 Apr 2011 23:18
by rhandber
Dette er jo en glimrende mulighet for Skifte og deres "sikrings arbeid" ilag med diverse entrepenører.. Ettersom de er så desperate etter å sikre etterlatenskaper fra tyskerne, kan de jo settes til å sikre veiene de bygde?? kanskje veinettet blir bedre også

:D
Re: Tyskbygde veger vs Norske(moderne)veger
Posted: 02 Apr 2011 23:55
by Henning Dalsvåg
rhandber wrote:Dette er jo en glimrende mulighet for Skifte og deres "sikrings arbeid" ilag med diverse entrepenører.. Ettersom de er så desperate etter å sikre etterlatenskaper fra tyskerne, kan de jo settes til å sikre veiene de bygde?? kanskje veinettet blir bedre også

:D
Tanken er god ,men de har nok ikke midler til slikt

Re: Tyskbygde veger vs Norske(moderne)veger
Posted: 03 Apr 2011 8:31
by Erik H
Det må da være en haug av eksempler rundt om i Norge hvor det har kommet nye veier som i følge av Okkupasjonen. Blodveien er et godt eksempel, men man bare blir trist når man skjønner hvorfor den kalles blodveien.
De veiene som på langt vei imponerer meg er de små men kraftige veier rundt om på større kystfort. Tungt utstyr skulle fram og en skikkelig vei var svært viktig.
Erik H