HKB 68./977 Tropp «Kvala»

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Altfor mange hus her til at dette bildet er tatt på Kvala dessverre.
Takker for svar. De andre batteriene har vært riktig, og så for meg at Kvala var det også. Men jeg får lete videre.
mvh
Paul S.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Gårsdagen ble en dag i løpegravenes og nærforsvarets tegn her ute på Kvala. Først i Skjelavik og etterpå hvor turen gikk ned på fortområdet til Züg Kvala.
Fine løpegraver også her, så et par bilder av løpegraver tåler vi vel :)

Kai
- kvala løpegraver.jpg
- kvala løpegraver.jpg (503.32 KiB) Viewed 263 times
Attachments
- løpegraver kvala.jpg
- løpegraver kvala.jpg (558.12 KiB) Viewed 263 times
- løpegraver kvala 4.jpg
- løpegraver kvala 4.jpg (547.75 KiB) Viewed 263 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Et par til da siden dere maser så mye.... PDT_Armataz_01_18
Attachments
Stilling i vestre ende av nedre løpegrav... Denne har vi sett tidligere på et av Eagle Winds bilder.
Stilling i vestre ende av nedre løpegrav... Denne har vi sett tidligere på et av Eagle Winds bilder.
- løpegraver kvala 3.jpg (701.17 KiB) Viewed 253 times
- løpegraver kvala 2.jpg
- løpegraver kvala 2.jpg (563.62 KiB) Viewed 253 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

På Kvala går det kobberkabler/tråd på kryss og tvers av hele fortområdet, og ender i en slags 'matte' av kobber på en liten høyde ca. midt i fortet. Ved siden av står en liten betongsøyle på ca. 60 x 60 cm.

Noen som har sett noe slikt før og kan fortelle hva det er?
Mulig dette er etterkrigs også, men det er et ufattelig arbeid som er lagt ned for å sikre kablene over alle steiner og slikt....

Kai
Attachments
Inn til denne 'matten' går alle kablene som sprer seg utover fortet til alle kanter og ihvertfall 50-60 meter ut fra dette punktet.
Inn til denne 'matten' går alle kablene som sprer seg utover fortet til alle kanter og ihvertfall 50-60 meter ut fra dette punktet.
kobber 1.jpg (757 KiB) Viewed 210 times
Mye arbeid er lagt ned i sikring av kabler, med både betong og 'kramper'.
Mye arbeid er lagt ned i sikring av kabler, med både betong og 'kramper'.
kobber 2.jpg (898.11 KiB) Viewed 210 times
60x60 betong'kloss' like ved...
60x60 betong'kloss' like ved...
kobber 3.jpg (695.56 KiB) Viewed 210 times
Tykk kabel som forgrener seg ca. 40 meter fra 'matten'....
Tykk kabel som forgrener seg ca. 40 meter fra 'matten'....
kobber 4.jpg (860.36 KiB) Viewed 210 times
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Håper noen finner en forklaring på funksjonen til disse kablene .
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

bactuz wrote:Noen som har sett noe slikt før og kan fortelle hva det er?
Mulig dette er etterkrigs også, men det er et ufattelig arbeid som er lagt ned for å sikre kablene over alle steiner og slikt....
Matte/kabler er formodentlig et jordplan til en antenne (som jeg vil tro har stått på den avbildede sokkelen)..? Tipper det har vært en sender her.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Natter wrote:Matte/kabler er formodentlig et jordplan til en antenne (som jeg vil tro har stått på den avbildede sokkelen)..? Tipper det har vært en sender her.
Det var vel den tanken vi var inne på vi også, men om det er fra krigens dager eller etter, det er vel det som er spørsmålet vil jeg tro.
Takk for innspill Natter! :bra:

Kai
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Tviler egentlig litt på at dette kobberet hadde overlevd 70 år uten vakthold :wink: På de fleste kystfortene og andre ex-tyske installasjoner var skrapmennene flittige de første årene etter krigen med å plukke ned alt av verdifullt metall for gjenvinning. Så jeg tror dette må være noe etterkrigs.
Mvh
Tormod
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Stutzpunkt wrote:Tviler egentlig litt på at dette kobberet hadde overlevd 70 år uten vakthold :wink: På de fleste kystfortene og andre ex-tyske installasjoner var skrapmennene flittige de første årene etter krigen med å plukke ned alt av verdifullt metall for gjenvinning. Så jeg tror dette må være noe etterkrigs.
Et meget godt poeng....

Kai
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Så jeg tror dette må være noe etterkrigs.
Spor av slik aktivitet finnes på veggen i ene bunkeren.
mvh
Paul S.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Jaha, som i noe forsvaret satte opp? :-)
Mvh
Tormod
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Fortell gjerne mer Paul... Er ikke så stor fan av gåter PDT_Armataz_01_18

Kai
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Fortell gjerne mer Paul... Er ikke så stor fan av gåter
Ingen gåte herfra, mener bare å huske at det var diverse skriblerier som bekreftet at det hadde vært aktivitet der av HV el etter krigen, noe som evnt kunne forklare hvorfor det var satt opp noe der etter krigen.
mvh
Paul S.
Muninn
Posts: 25
Joined: 13 Aug 2007 12:38
Location: Åkrehamn, Karmøy

Hei igjen.

Eksakt hvilken senderantenne som sto oppå her vet jeg ikke, men jeg skal synse litt rundt.

Oppå betongsøylen har det nok stått en isolator med mest sannsynlig en gittermast oppå.
Dette for å isolere selve masten fra jord. Senderen har brukt masten som antenne.
Eventuelle barduner har også vært isolert fra jord med eggisolatorer el. lign.

Problemet i skrint jordsmonn er å finne god jord. Og til et oppsett der masten er antenne, kreves det
god jord. Normalt har ikke stein spesielt god ledeevne sett opp mot jord, men her er det litt annerledes.

De har fokusert på steinen, og borret mange ganske dype hull i den. I hullene ble det fylt et halvledende
komposittmateriale som i praksis ledet kobbertrådene ned i steinen. Og som vi ser av de fine bildene -
ganske mange sådanne.

Så får vi se om jeg finner ut hva som har stått her :-)
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Muninn wrote:Så får vi se om jeg finner ut hva som har stått her :-)
Let rundt emnet 'kystradiostasjon' eller enda nærmere; "Haugesund Radio" ... Masten ble tatt ned på 80-tallet sies det - men jeg vet ikke når den ble reist. Men jeg husker den godt, rød/hvit-malt.

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “ROGALAND”