Kommandoplass på Brekke, Karmøy m/R608

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Her er den relativt ukjente R608 på Brekke, Karmøy

Den er litt spesiell fordi den er speilvendt i forhold til den "normale" R608-opptegningen, mens tobruk fremdeles er til høyre som vanligvis illustrert.

En blir derfor litt "ør" når en tråkker rundt inni den - og en må tenke speilvendt hele tiden i forhold til standardtegning og inndelinger. Lettveggene er selvfølgelig borte, men en kan se hvor de var plassert.

I tillegg finnes det nødutgang, selv om der er 2 innganger på typen - hvilket også er uvanlig vistnok. Periskopet var heller ikke plassert på "vanlig sted". Ihvertfall kom vi frem til det.

Vi har ikke identifisert hvem som holdt til her - ennå, og tar gjerne imot tips om noen har opptegninger som kan kaste lys over dette.
Der er ikke noen synlige kanonoppstillinger på stedet, men en fantastisk utsikt mot Utsira, Vea, Ytraland og nord-Karmøy.
Ellers er der 2-3 stk. "L" mannskapsbunkere på høyden samt 2-seters toalett i betong (R???) PDT_Armataz_01_18
"Kabelmarkerings-steiner"fant vi også flere av i området.

For øvrig ligger dette "objektet" ca. 230m sør for R608 - om dette kan gi noe spor...

mvh
KOS

---> R608 på nettet.
---> Virtual bunkertour for en R623. Mange av forsvarstiltakene er de samme. (Takk til Peter for en innføring i disse)
---> 27.05.2014 SketchUp modell av R608 på Stoplehaugen/Brekke:Hopp til post lenger nede i tråden
Attachments
Slik ser den ut forfra når en kommer opp mot inngangen.
Slik ser den ut forfra når en kommer opp mot inngangen.
20070616_052_1.jpg (167.49 KiB) Viewed 1464 times
Innganger sett fra trapp til Observasjonspost.
Innganger sett fra trapp til Observasjonspost.
20070623_030_4.jpg (177.69 KiB) Viewed 1463 times
Observasjonspost, sett fra taket.
Observasjonspost, sett fra taket.
20070616_048_3.jpg (214.67 KiB) Viewed 1464 times
To standard antennegjennomføringer, hvorav en i bruk ved "fraflytting".
To standard antennegjennomføringer, hvorav en i bruk ved "fraflytting".
20070616_049_2.jpg (235.72 KiB) Viewed 1463 times
Last edited by KOS on 16 Oct 2008 21:46, edited 14 times in total.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote:Periskopet var heller ikke plassert på "vanlig sted". Ihvertfall kom vi frem til det.
Etter å ha sjekket "terrenget" mot den nye innholdsoversikten fremkommer at "hull for periskop" var plassert for den optimalt beste utsikt,
nemlig i mannskapsrom nord/vest.
Attachments
Legger også ved et bilde av nødutgangen i ventilasjonsrommet.
Legger også ved et bilde av nødutgangen i ventilasjonsrommet.
20070625_004_2.jpg (110.95 KiB) Viewed 1414 times
Periskoputsikt
Periskoputsikt
20070616_050_1.jpg (131.28 KiB) Viewed 1414 times
Last edited by KOS on 30 Jul 2008 23:24, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Ser man på kartet så er plasseringen ihvertfall ikke tilfeldig.....
Dumpen med ned lille brua nedenfor er eneste sted man kan komme inn til Kopervik vestfra. Resten av området er mer eller mindre avskåret vha. naturlige hindringer. Sammen med artilleri i Kopervik, Fiskåvann og Ytraland er dette en perfekt sperrestilling for å stoppe alle som skulle kunne klare å ta seg i land fra Åkra - Veavågen og sørover.
Min egen lille teori er at dette var Hq for den/de som hadde Karmøy som ansvarsområde, eksempelvis II./469, men det har jeg ingen papirer på....

Blir ikke overrasket om det finnes en tilsvarende stilling (men da uten R 608) på østsiden av Kopervik. Da har man delt øya i to!

Erik
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik E wrote:Hallo!

Ser man på kartet så er plasseringen ihvertfall ikke tilfeldig.....
Dumpen med ned lille brua nedenfor er eneste sted man kan komme inn til Kopervik vestfra. Resten av området er mer eller mindre avskåret vha. naturlige hindringer. Sammen med artilleri i Kopervik, Fiskåvann og Ytraland er dette en perfekt sperrestilling for å stoppe alle som skulle kunne klare å ta seg i land fra Åkra - Veavågen og sørover.
Min egen lille teori er at dette var Hq for den/de som hadde Karmøy som ansvarsområde, eksempelvis II./469, men det har jeg ingen papirer på....

Blir ikke overrasket om det finnes en tilsvarende stilling (men da uten R 608) på østsiden av Kopervik. Da har man delt øya i to!

Erik
Vi kan være enig i at plasseringen ikke er tilfeldig Erik - men jeg tror ikke det er en "sperrestilling" som sådann, dette er et HQ. Er fienden først i land på Sør(vest)Karmøy tror jeg nok dette HQ ville vært forlatt for lenge siden. Der er kun nærforsvars-stillinger/løpegraver(ifylte nå) på høyden -og i liten utstrekning. Slik jeg ser det, ref. bilde som viser "periskop-view", er denne plassen VELDIG godt egnet til å lede forsvar av nord-vest Karmøy - hvilket vil sammenfalle med ansvarsområdet for ART.GR.HAUGESUND, HKAA V-977 sin teig - inkludert HKB 66-977 Vikene m/HKB 66-977 Züg Ytraland og HKB 65-977 Fiskaa Vann sitt område - selvfølgelig også inkludert HKB 64-977 Skaaredal sitt nedslagsområde.
Skulle Karmøy sperres (mot sør) her vil nok HQ flyttes (langt)nord for Eide(Brekke)... tror jeg.

mvh
KOS
kalle
Posts: 23
Joined: 12 Jun 2007 22:28
Location: Haugesund

Hei!
I dag gikk jeg gjennom komandobunkeren på Brekke igjen.
I taket i det første rommet som vi går inn i,er det skrevet
noe i taket.Det står "AU 227 Haugesund K 608"
Er det noen som har en forklaring på hva dette betyr?
Har tatt bilder,men vet desverre ikke hvordan jeg skal
legge de ut.
Anbefaler alle som er på ferie på Haugalandet å besøke denne bunkeren.
Det er sjelden vare å finne en bunkere i så god stand her hos oss.
Ha en fin sommer!!
Kalle
Kalle
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

kalle wrote:Det står "AU 227 Haugesund K 608"
Er det noen som har en forklaring på hva dette betyr?
Har tatt bilder,men vet desverre ikke hvordan jeg skal
legge de ut.
Jeg kan godt vise deg om du er hjemme en kvelds-stund, eller dag nå i siste ferieuken min :D
Du bør ha software til å redusere oppløsning på en temp-kopi f.eks. til 640x480 som passer bra om du skal laste opp her. Alternativet er å ha en mest mulig permanent "privat" URL å legge bilder til for så å "lenke inn" istedenfor å laste opp. Der er +/- med begge metoder.

Du har mitt mobilnummer ;)


mvh
KOS

ps! Har "noen" sjekket om kommunen v/Lars Tveit virkelig kjenner til denne R608'en
Her har de en mulig turistatraksjon i tillegg til Syre PDT_Armataz_01_06 - Ikke mye oppussing som skal til her PDT_Armataz_01_11
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Da får dette bli siste. Han karen som poster på linken under ser jo ut til å være aktiv. Tar vel ikke feil hvis dette er han luringen fra avisartikkelen.
Men, poenget er nødutgangen på denne bunkeren. Går den til en annen bunker slik det blir beskrevet her ? På bildet ser det vitterlig ut som den er fremdeles lukket.
mvh
Paul S.

http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... ght=norway
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Paul S. wrote:Han karen som poster på linken under ser jo ut til å være aktiv. Tar vel ikke feil hvis dette er han luringen fra avisartikkelen.
Men, poenget er nødutgangen på denne bunkeren. Går den til en annen bunker slik det blir beskrevet her ? På bildet ser det vitterlig ut som den er fremdeles lukket.
mvh
Paul S.
Jeg oppfattet nødutgangen som "jomfruelig" - men må innrømme at jeg ikke stakk "hele kroppen" inn i hullet der. Men trodde "Panzerwerk" gjorde det - ihvertfall fortalte han hvordan "nødutgangene" måtte åpnes fra innsiden v.h.a. verktøy - og at det ikke var standard med nødutgang på bunkere med 2 innganger. For øvrig virker det som en "omvei" for å nå den andre bunkersen som ligger sør/vest for 608'en.
Men jeg skal ikke påstå at der ikke er som "jotuntroll" sier - og tror kanskje vedkommende, eller gode bekjente, er på forum her allerede og eventuelt kan forklare sine funn PDT_Armataz_01_05

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Går den til en annen bunker slik det blir beskrevet her ?
Heisann!

Teksten på døra som er foran nødutgangen er et standardformular som lyder noe sånn som:
"Träger heraus nehmen, Mauerwerk und Verputz durchschlossen, nach oben Minieren. Schartenhöhe 4M"

Oversatt: Ta bort jerndragerne, slå deg gjennom murverket og grav deg opp til overflaten. Sjakthøyde 4 meter.

Når det er sagt så er det kanskje verdt å nevne at disse sjaktene var fylt med sand eller singel og ikke jord (For å lette utgravingen)

Tviler på at denne teksten ville stått om man kunne krype inn i en annen bunker.....

Erik E
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Ser at det var litt lite innenfra "karmøyperlen" ennå - så jeg legger inn et par bilder. Det første er fra "adgangskontrollen" av inngang 2 der en bl.a. kan lese noe sånt som "Talerør til kamprom" til venstre - som altså er observasjonsposten i denne sammenheng - eller tobruk/ringstand om du vil.
Og deretter et bilde innenfra ringstand der "kommunikasjonsrøret" er terminert.

Til slutt et bilde av periskopgjennomføringen (fant ikke denne igjen oppå - ennå).

mvh
KOS
Attachments
Periskop opp her.
Periskop opp her.
20070625_005_3.jpg (186.61 KiB) Viewed 1117 times
Innenfra "ringstand"
Innenfra "ringstand"
20070623_029_2.jpg (134.62 KiB) Viewed 1117 times
Mye lesestoff her ;-)
Mye lesestoff her ;-)
20070625_002_1.jpg (119.77 KiB) Viewed 1117 times
Last edited by KOS on 02 Aug 2008 17:13, edited 2 times in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Har lagt merke til at det ser ut som man har brukt sjablonger da man malte på instruksjonene på Karmøy. Ser det samme f.eks på Syre, men ellers i landet (og utlanet for den sakskyld) er det kun håndmalte bokstaver å finne.
Dårlig med malere på Karmøy under krigen?? ;-)

Erik
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik E wrote:Har lagt merke til at det ser ut som man har brukt sjablonger da man malte på instruksjonene på Karmøy. Ser det samme f.eks på Syre, men ellers i landet (og utlanet for den sakskyld) er det kun håndmalte bokstaver å finne.
Dårlig med malere på Karmøy under krigen?? ;-)

Erik
Det er nok brukt sjablon her ja, helt tydelig det, og ja når du sier det så er det vel slik på resten av øya også.
- Men så var de gode på kabelsteiner da ;-)

Kan det ha sammenheng med byggetidspunkt ?

mvh
KOS
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Ser nå at R608'en har tatt fokus fra resten av Stoplehaugen her...

Jeg har byttet navn på tråden til "Kommandoplass på Brekke, Karmøy m/R608" - for det er ingen påviste stillinger for tyngre våpen her.

Kan ikke helt ta igjen om jeg har lagt ut bilder av de øvrige bunkerene der oppe, eller om R608 har "stjålet hele oppmerksomheten".

R608'er jo flott den, speilvendt og med nødutgang som "ekstrautstyr" på en regelbau med to innganger,
- så her har nok holdt til "noen med en viss pondus"...
Men hvem/hva ? PDT_Armataz_01_03

Men der er 4 bunkere til, pluss WC, tett plassert på toppen der. Får legge turen opp ila. høsten og studere de andre litt nærmere.

Her er de.

KOS
Attachments
Litt mer opphold/administrativt preg over denne, 50m nord/øst for R608
Litt mer opphold/administrativt preg over denne, 50m nord/øst for R608
20070616_057_1.jpg (198.96 KiB) Viewed 926 times
WC, 48m øst for R608
WC, 48m øst for R608
20070616_058_1.jpg (170.71 KiB) Viewed 926 times
Opphold/dekningsbunker, 43m sør/øst for R608
Opphold/dekningsbunker, 43m sør/øst for R608
20070616_056_1.jpg (180.26 KiB) Viewed 926 times
Dekningsrom med to åpninger,2
Dekningsrom med to åpninger,2
20070616_055_1.jpg (192.02 KiB) Viewed 926 times
Dekningsrom med to åpninger,1<br />80m sør/øst for R608
Dekningsrom med to åpninger,1
80m sør/øst for R608
20070616_054_1.jpg (222.45 KiB) Viewed 926 times
Dekningsbunker, 38m sør/vest for R608
Dekningsbunker, 38m sør/vest for R608
20070616_053_1.jpg (224.12 KiB) Viewed 926 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Vet vi når denne er bygget? fordi det kan fortelle om dette var i perioden da halvannen inf. btl. var stasjonert på øya.

Jeg mener dette må være kommandoplass til infanteribataljonen som var stasjonert på Karmøy. Leder for Art.Gr. Karmøy-Syd hadde kommandoplass i Skudenes. Likeledes var havnekapteinen i Kopervik stasjonert i sentrum, og han hadde vel neppe egen stab smed behov for bygninger av dette slaget. Når det gjelder leder for kampgruppeavsnitt Haugesund, var denne ifølge kildene stasjonert i Haugesund, og jeg ser heller ikke for meg at kampgruppens kommandoplass var plassert i Kopervik. Jeg har merket meg at Inf. Bn. var stasjonert i hus i Kopervik sentrum, men det kan jo være at de har fått denne stridskommandoplassen senere(?) I tillegg til bataljonens kompanier hadde de et forsterket mobilt sMG kompani og et artillerikompani på Karmøy. Inf. BN ville vel også i realiteten etterhvert fått kommandoen over ildgivningen fra evt. gjenværende kystbatterier etter at striden var flyttet på land.

Hvilke andre kandidater til kommandoplassen har vi?
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Jeg mener dette må være kommandoplass til infanteribataljonen som var stasjonert på Karmøy.
Høres ikke urimelig ut det. Neppe greit med reise inkl. fergetur for å komme i stilling fra Haugesund !
Vei fra Stangeland til Brekke via Liarlund (Kalt Burmaveien lokalt) ble bygget for adkomst til bunkeren(e) av lokale arbeidslag og russiske POW's - jeg vil tro at det var ila. 1942-43 at bunkerene ble bygd. Vi får se om vi kan få noen tips fra "lokal etteretning".
Last edited by KOS on 07 Oct 2008 12:29, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “Haugalandet”