LW "Doppelbatterie Cäsar" (Kongshaugen, Værnes)

Allerede 9. april 1940 var de første tyske luftvernbatteriene på plass i Norge. utover i krigen vokste antallet dramatisk, men med størst fokus rundt de største flyplassanleggene.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Stjørdal er en plass med mange byggninger, men noe av dette er fremdeles inne på militært område.

Hvilke FLAK kanoner som har stått på denne haugen er jeg ikke sikker på, men er rimelig sikker på at det var 88mm. Men det finner vi ut av etterhvert. Haugen er idag meget overgrodd og vanskelig å orientere seg i. Midt i området finner vi en R622 og vestover en rekke FLAK stillinger.

Erik H
Attachments
Flakstillinger. Har bare funnet 3 sikre posisjoner
Flakstillinger. Har bare funnet 3 sikre posisjoner
flakstilling_Syd.jpg (130.76 KiB) Viewed 981 times
R622
R622
R622.jpg (75.96 KiB) Viewed 981 times
Inne i denne kratthugen ser jeg betong, ventilasjon, dør..etc. En flott syn for en som har brukt flere timer i skogen!
Inne i denne kratthugen ser jeg betong, ventilasjon, dør..etc. En flott syn for en som har brukt flere timer i skogen!
stjordal_kongshaugen_r622_1.jpg (86.61 KiB) Viewed 981 times
Bare sjekker at dørene holder mål!
Bare sjekker at dørene holder mål!
stjordal_kongshaugen_r622_2.jpg (36.1 KiB) Viewed 981 times
Luke for peroskop
Luke for peroskop
stjordal_kongshaugen_r622_3.jpg (54.28 KiB) Viewed 981 times
stjordal_kongshaugen_r622_5.jpg
stjordal_kongshaugen_r622_5.jpg (48.19 KiB) Viewed 981 times
Toppbeskyttelsen for peroskopet
Toppbeskyttelsen for peroskopet
stjordal_kongshaugen_r622_4.jpg (79.93 KiB) Viewed 981 times
Frank Nilsen
Posts: 15
Joined: 23 Jul 2007 1:01
Location: Stjørdal, Nord-Trøndelag

Heisann!
Heelt fersk på dette forumet, men veldig glad ble jeg da jeg fant et slikt forum! :D
Helt dilla på tyske bunkere og installasjoner, kan stå i timesvis og fantasere.. Nettopp vært på Austrått og kost meg, hehe.

Er så heldig å ha et omfattende anlegg like ved der jeg bor, med luftvernstillinger for Værnes ++. Masse snadder. Har dere vært der?
Har tidligere vært avlåst for offentligheten av Forsvaret, men mer eller mindre helt åpent for alle nå. (Fosslia)

Er det planlagt noen turer i sommer blir jeg mer enn gjerne med!! :)
Vil se så mye som mulig!
Frank Nilsen
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei og velkommen skal du være.

Forumet er ganske så nytt og vi håper at den skal bli større og større. Tanken er at alle har noe å bidra med og det har sikkert du også siden du bor på en plass med rimelig mye tysk aktivitet under krigen. har du noen bilder så må du endelig bare poste de under "Trondheim" selv om jeg vet at det nesten er som å banne i kirka. PDT_Armataz_01_18

Turer blir postet forløpende, bare følg med på forumet!

Mvh
Erik Hårberg
Frank Nilsen
Posts: 15
Joined: 23 Jul 2007 1:01
Location: Stjørdal, Nord-Trøndelag

Heisann!
Det høres bra ut! Jeg har en kompis og nabo som er like interessert som meg, blir det tur så stiller vi. :)
Bilder av anlegget har jeg en plass, skal finne dem frem og legge dem ut. Anbefaler en tur til anlegget hvis dere skal forbi en dag, kan lett bruke 2-3 timer her.
Skal høre med en veldig god historiker her på Stjørdal, han vet sikkert en god del om både dette anlegget og andre..
Frank Nilsen
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Se der ja......
Nok en Regelbau fra Trøndelag som har skjult seg for oss :-)

Byggelister fra Værnes antyder:

2 stk L 424A Befehlsstelle f. Flak
1 stk R 608 Abteilungs Gefechtsstand
5 stk L 3 Ringstand für Pz.Kw. Turm 3,7cm
3 stk R 622 Doppelgruppenunterstand
1 stk R 638 Sani-Unterstand
4 stk R 612 Geschütz Schartenstände

Men denne du har her er den første "kjente" Regelbau på Værnes!
PS:
Byggelistene er somregel aldri riktige, så man må nesten ut og se selv hva som finnes.....

Erik
Frank Nilsen
Posts: 15
Joined: 23 Jul 2007 1:01
Location: Stjørdal, Nord-Trøndelag

Spennende! Som newbie må jeg spørre hva de forskjellige betyr. PDT_Armataz_01_04

Og hva er Regelbau?

Det er litt mer gjengrodd nå selvfølgelig, men er det noen som klør etter å ta entur, slår jeg gjerne følge. Dere har garantert mer peiling på de forskjellige en meg, og jeg vil gjerne lære. :)
Dessuten finnes det en kanonstilling til, på andre siden av veien for dette anlegget!
En som bor like nedenfor anlegget, påstår det kalles "Grose Caesar." Stemmer det?
Frank Nilsen
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Interessant at du nevner "Grose Caesar"!
I et papir jeg har fra 1944 er To 8,8cm batterier på Værnes satt under en felles kommando som "Doppelbatterie Cäsar"
Tror det må være litt mer enn et rykte / Tilfeldighet

Erik E
Frank Nilsen
Posts: 15
Joined: 23 Jul 2007 1:01
Location: Stjørdal, Nord-Trøndelag

Hmm.. Spennende! Her må det sjekkes litt. :) Tar en telefon til historikeren imorgen den dag. Det er forresten 4 kanonstillinger på hovedanlegget (tydeligvis for å dekke luftrommet 360grader) + 1 på den andre siden av vegen for anlegget.
Tror ikke jeg har bilder liggende, drar ut imorgen og tar bilder. Skal prøve å få tatt bilder av så mye som mulig, det er mye jeg lurer på. :)
Frank Nilsen
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hvis det er et slik "Doppelbatterie" så skal det være ihvertfall 8 stillinger for 8,8, samt 2-4 stillinger for 2cm Flak + en stilling for avstandsmåler som lett kan forveksles med en luftvernstilling.
Tar en telefon til historikeren imorgen den dag.
Er det "han" som jobber i Avinor?

Erik
Frank Nilsen
Posts: 15
Joined: 23 Jul 2007 1:01
Location: Stjørdal, Nord-Trøndelag

Det stemmer! Fikk ikke ringt ham idag, prøver imorgen. Ble for travelt idag.

Nikolaysen fra Trondheim kom til Stjørdal idag, og vi tok en befaring på Fossliåsen. Det var dessverre begynt å bli litt skumring da vi var der, så bildene ble ikke så altfor gode. Skal sjekke kvalitet og legge ut de som ble gode. Nikolaysen fikk trolig noen bedre enn meg.

Det er nok tilsammen 8 stk.stillinger for 8,8 FLAK, vi rakk å se 6 av dem. Vet det er 2 til oppe på åsen der. Samtidig fant vi noen mindre stillinger, MG samt noe som Jørn mener kan være lyskaster-stillinger evt.mindre FLAK. Ringvern og enkeltmanssposter var det også flere av, samt mange tilfluktsrom og mannskapsbrakker. Ammunisjonslager var det selvfølgelig flere av, og vi mener vi fant hovedlageret for ammunisjon. Før selve anlegget var det en tydelig forpost med løpegrav.
Vi kom også over etpar stillinger som ingen av oss fant ut hva var, mulig Jørn kan komme med litt ideer? Det var rimelig høye vegger med en beskyttelsesvegg utenfor inngangen på den ene "stillingen". De andre stillingene var vel uten den veggen såvidt jeg kan huske.. (Bare høye vegger.) Ingen vinduer eller noe i veggene.
Gjennom store deler av anlegget, og særlig mellom FLAK-stillingene, gikk det en renne som var ca.10cm bred. (Kabelrenne?)

Hadde ikke jeg trampet foten på en lang stålpigg fra et gjerde, hadde vi kanskje fått med oss de to siste FLAK-stillingene og den FLAK-stillingen på andre siden av veien, men jeg måtte ta turen til Legevakten for litt stivkrampesprøyte. :)
En spennende tur var det hvertfall, og jeg fikk se mye som jeg ikke tidligere hadde sett. Den åsen rommer en hel masse snadder! :)

Mulig det blir tur senere en dag, og litt tidligere så vi får dagslys og bedre bilder. Helt sikkert blir det også en tur på høsten! :)
Frank Nilsen
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det stemmer! Fikk ikke ringt ham idag, prøver imorgen.
Har prøvd to ganger, men hver gang jeg har vært på Værnes så er han opptatt :-(

Høres ut som dere hadde en spennende tur, men at du måtte på legevakten??! Blod, svette og tårer? ;-)


Ang. spørsmålene dine som "Og hva er Regelbau?" så jobber Erik H. med dette for øyeblikket.... Regner med det kommer en oppdatering innen en dag og to, så slipper vi å "finne opp kruttet" her!

Selv om dere nå har funnet et "dobbelbatteri", så skal du vite at det skal være en hel del mer luftvern rundt Værnes.
Hvis vi nå setter Fossliåsen bak "Cäsar", så ser du at det mangler minimum 16 stk 8,8cm stillinger rundt flyplassen!

Flakbattr. (8,8 cm) 1./502(o) * ??
Flakbattr. (8,8 cm) 2./502(o) ** ??
Flakbattr. (8,8 cm) 3./502(o) ** ??
Flakbattr. (8,8 cm) 4./502(o) * ??
Flakbattr. (8,8 cm) 6./502(o) *** [Fossliåsen]
Flakbattr. (8,8 cm) 7./502(o) *** [Fossliåsen]
Flakbattr. (8,8 cm) 5./511(v) *1 [Steinkjer?]
Flakbattr. (8,8 cm) 4./352(v) *1 [Steinkjer?]
Flakbattr. (2 cm) 2./823(v) [Forlagt ved Mosjøen]
Flakbattr. (2 cm) 3./823(v)
Flakbattr. (2 cm) 4./823(v) [Forlagt på Lade & i Hommelvika]
Le. Alarmflakbattr. 69/III(L) Hattfljelldal


* Sammensatt med felles kommando som ”Doppelbatterie Dora”
** Sammensatt med felles kommando som ”Doppelbatterie Emil”
*** Sammensatt med felles kommando som ”Doppelbatterie Cäsar”
*1 Sammensatt med felles kommando


Mvh
Erik E
Frank Nilsen
Posts: 15
Joined: 23 Jul 2007 1:01
Location: Stjørdal, Nord-Trøndelag

Hmm. Ser ut som det er noen som fortsatt gjemmer seg for oss.. :)

Du har jo den stillingen på åsen på andre siden av veien for "Caesar."
Attachments
Stjørdal - Fosslia 2 b.jpg
Stjørdal - Fosslia 2 b.jpg (493.14 KiB) Viewed 855 times
Frank Nilsen
Frank Nilsen
Posts: 15
Joined: 23 Jul 2007 1:01
Location: Stjørdal, Nord-Trøndelag

Høres ut som dere hadde en spennende tur, men at du måtte på legevakten??! Blod, svette og tårer?


Jupp, blod og svette hvertfall. Prøvde å være såpass til mann at jeg ikke gråt. :D Men det var verdt det, jeg var bare irritert fordi vi ikke kunne finne de to siste FLAK-ene.
Frank Nilsen
Frank Nilsen
Posts: 15
Joined: 23 Jul 2007 1:01
Location: Stjørdal, Nord-Trøndelag

Hvis vi nå setter Fossliåsen bak "Cäsar", så ser du at det mangler minimum 16 stk 8,8cm stillinger rundt flyplassen!

Har du tatt med Kongshaugen?
Frank Nilsen
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Har ikke det, men har heller ingen indikasjoner på hvilket av batteriene som sto der!

Erik
Post Reply

Return to “Tyske luftvernbatterier”