LW "Doppelbatterie Cäsar" (Kongshaugen, Værnes)

Allerede 9. april 1940 var de første tyske luftvernbatteriene på plass i Norge. utover i krigen vokste antallet dramatisk, men med størst fokus rundt de største flyplassanleggene.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

Erik H wrote:snakker vi om Kongshaugen eller Fosslia her?

Erik H

som jeg indikerer på starten så er det cæsar grossbaterie altså fosslia PDT_Armataz_01_18
ow
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

jo, skulle vel studert tråden litt mer nøye. Husker at vi ikke fikk trålet hele området sist. må ta meg en tur til.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

nesten ingenting og se mere. alt er stengt eller fylt igjen !PDT_Armataz_01_19
ow
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

si fra så hiver jeg meg med! PDT_Armataz_01_11 forresten, kul kystford du har! :D
ow
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Den store tunnelen var garantert ikke barnevennlig, men flak stillingene er vel borte da? hmm.. skulle ha kjørt meg en tur, men har vakt på redningsskøya hele helga.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

det er jeg fullt klar over så det med tunellen var j i for sei greit, men den store bunkeren som var låst fra før skjønner jeg ikke hvorfor ble tømt bare for å låses PDT_Armataz_01_05
ow
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

her må det nok oppdateres litte granne. faktiske er det ikke 3 flakstillinger oppe på kongshaugen, men minst 4 :) var oppe der i dag og tok en titt PDT_Armataz_01_18 mente det må vere noen stilleinger for pak/haubits der oppe og, kan den bua/skuret som står nære veien på vei oppover være ei gammel vakstue?
ow
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

hvis du finner en PAK-stilling på Kongshaugen så må du absolutt bare poste bildene hvis du har tatt noen? (men det var vel problemer med pc?)

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

både pc og kamera egentlig! PDT_Armataz_01_04 men vi kunne vel tatt oss en kystfort tur en gang? er avhengig av skyss skjønder du, bare 15 år PDT_Armataz_01_10 skal ikke si at det var pak stillinger, men de var en del av nærforsvarsystemet+de var for store til mg+ de hadde veiforbindelse med resten av "leiren"= konkluderte med at dette måtte være pak/haubitz elller bombekaster.
ow
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

hva har skjedd hvorfor er denne flyttet til trondheim? PDT_Armataz_01_05
ow
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

litt under halve tråden er jo flyttet? trenger litt oppdatering her, så på kartet og ut i fra min husk(var der for litt siden) så må det minst være 5 flakstillinger der.
ow
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Jeg husker i hvert fall 4 (muligens kan det være 5) hele 8,8-stillinger som fortsatt står igjen på Kongshaugen. I tillegg finner man kanonsoklene til enda 2 stillinger som ligger nede i grustaket. Grustaket eksisterte ikke under krigen og det stod 2-3 stillinger i dette området.
I tillegg kan man finne ett par små bunkere tilhørende hver sine stillinger som ligger overfyllt i kanten av åkeren.
Total har det vært 11-12 tunge stillinger i anlegget samt muligens ett par 2 cm. Den runde jordstillingen etter én 2 cm kan man finne i enden av en løpegrav, på den toppen som ligger på andre siden av grustaket.
JornN
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

noen som blir med på en tur? kan ikke denne helga men kanskje neste?
ow
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

det var det rareste, nå blir cæsar grossbaterie(fossliåsen) kalt for monsberga festningsverk på et turistkart over stjørdal. :x
ow
JonES
Posts: 6
Joined: 12 May 2010 22:06

Jeg er nærmeste nabo til det miltære anlegget i Monsberga. Jeg er med i en plankomite i forbindelse med at området offisielt skal overtaes av Stjørdal kommune. I fremtida vil dette bli kalt Monsberga Friområde. Overtakelsen vil skje søndag 13.6. I den forbindels vil det ble arrangert en Finnfremdag der i likhet med det som har vært i Storvika tidligere.
I fjor utførte en entreprenør sikringsarbeider for Forsvaret. Gjerdene ble fjernet, stier ble gruset og noen ødelagte bunkre ble ødelagt. Tregulvene i bunkrene ble erstattet med pukk. Det ble satt gitter for alle dører, vinduer og tunneller. De fleste vil være åpne på Finnfremdagen.
Det er ikke skrevet mye om Monsberga, og nesten ikke nevnt i det hele tatt i boka om Værnes flystasjon. Jeg har samlet følgende historikk:

Cæsar Grossbatteri var det største av fire luftvernbatterier rundt flyplassen. Det var utstyrt med 10 Flak 8,8 cm kanoner. I tillegg var det firling mitraljøser og kraftige lyskastere. Hver av kanonene hadde en besetning på 5 mann. I tilknytning til kanonene var det bygget mannskapsbunkre, ammunisjonsbunkre, mindre dekningsrom og stillinger for nærforsvaret. Mellom stillingene og kommandoplassen var det lagt telefonledninger og elektriske ledninger i støpte kanaler.
Monsberga var også et ledd i nærforsvaret av flyplassen etter krigen. Kanonene ble demontert og kjørt til Værnes i september 1956.
På sytti- åttitallet ble det bygget nye kommandobunkre inne på området.
Fra 1988 til 1993 var Monsberga kommandoplass for NOAH rakkettforsvar som var plassert ut rundt Stjørdal.
Jeg vil være takknemlig om noen har kommentarer til det jeg har funnet, eventuelt supplerende opplysninger eller gamle fotografier.

Jeg har mange bilder fra før og etter sikringsarbeidet, samt detaljert kart over området.
Post Reply

Return to “Tyske luftvernbatterier”