Widerstandsnest - et glemt ord for tyske forsvarstillinger

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Har boken – lettlest og mye bra info.

Når jeg er så godt i gang så kan jeg sitere det hva det står om de enkelte forsvarsområder fra boken oversatt fra Dansk (som igjen var oversatt fra Tysk, men jeg mistenker at mye er blitt utelatt). Boken beskriver lite om Wn og Stützpunkt i forhold til annen litereatur (f.esk Fortress Third Reich).

Wn
Dette er et lukket forsvarsanlegg med en besetning på en eller flere grupper med eller uten tungt våpen.

Stützpunkt
Dette består at flere Wn, som yter hverandre gjensidig ildstøtte. Det er bemannede med Wn mannskap og et lokalt reservelag. Man kommer da opp i kompanistyrke. Det er utrustet med tunge våpen

Stützpunkt gruppe
Denne består av et vist antall støttepunkter, som kommandomessig hørere sammen og dekker hverandre. Besetningsmessig er styrken opp på kompani/batallionsttyrke. Den har våpen til fjern og nærkamp til panser og flybekjempelse samt områdeforsvar

Festung
Dette anlegges, for å legge en sikring rundt større områder og viktige havner, ubåt-baser og større flyplasser.

Den består at vet vist antall støttepunktgrupper og støttepunkt med dets besetning og lokale reserver. Reserver til innsettelse ved større angrep, operasjonsreserver, er underbrakt utenfor forsvarsområdet.

Et slikt forsvarområde skal være så sterkt utbygget og så rikelig forsynt, at den over en lengre periode kan effektiv avvegre et fiendtlig angrep.

Besetningsmessig er styrken opp mot regimentstyrke elle rmer og er utrustet med alle våpen til fjern- og nærkamp, til panser- og flyforsvar samt i givet falt til regionsforsvar.
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”