Züg 66./977 Visnes

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Kjempetakk Jaba for bilder og kart...
Synes anlegget i Visnes virkelig begynner å bli omfattende stort nå i forhold til deg jeg trodde... i og med at det bare var et Züg. Det dukker stadig opp noe her ute ja... Takk Jaba for at du deler dine funn med oss...

Jeg skjønner hva du mente nå KOS, da du sa at jeg måtte utvide oversiktsbildet mitt som jeg la ut for en tid tilbake. Ganske mye også ja... hehe..
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Huh - fantastisk, dette har tatt tid å lage jaba. Jeg takker og bukker. Spesielt ditt bilde 1008b.jpg viser samme struktur som på nedre del av pansertårnet, der de også har laget større diameter i betongen for å ta høyde for at tårnet har større diameter enn svingkransen.

Vedlegger noen detaljfotografier av innfestningen som kanskje kan illustrere dette.
Attachments
Innerdiameter svingkrans/festering er ca. 91 cm. 8 - 10 cm høyere kommer tårnets ytterdiameter med ca. 110 cm noe som stemmer med utformingen på stillingen
Innerdiameter svingkrans/festering er ca. 91 cm. 8 - 10 cm høyere kommer tårnets ytterdiameter med ca. 110 cm noe som stemmer med utformingen på stillingen
Ft17 pansertårn tårnkrans.jpg (109.46 KiB) Viewed 531 times
Her ser vi innsiden med en festebrakett som holder tårnet nedpå svingkransen
Her ser vi innsiden med en festebrakett som holder tårnet nedpå svingkransen
Ft17 pansertårn tårnkrans og festering.jpg (55.12 KiB) Viewed 531 times
Her ser vi tårnet fra utsiden, med tre av festeboltene som står fast i tårnkrsns/festering synlige. Vi ser også at selve tårnet har ca. 10 cm større diameter enn svingkrans/festering.
Her ser vi tårnet fra utsiden, med tre av festeboltene som står fast i tårnkrsns/festering synlige. Vi ser også at selve tårnet har ca. 10 cm større diameter enn svingkrans/festering.
Ft17 pansertårn med tårnkraks og bolter fra siden.jpg (107.38 KiB) Viewed 531 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Jeg skjønner hva du mente nå KOS, da du sa at jeg måtte utvide oversiktsbildet mitt som jeg la ut for en tid tilbake. Ganske mye også ja... hehe..
Ja, mye av området her var i bruk kan det se ut som... Og innover i vikene går vi vel over i det opprinnelige "Infanterie-Zug'et" som tanken var å prøve å holde innen tråden Visnes, Karmøy under Haugalandet. Men etter 1943 ble jo alt infanteriet sitt ansvar, så det er i det hele tatt vanskelig/umulig å holde noe skarpt skille her.

KOS
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Erik E wrote:
Det fjerde skytset på Ytraland må ha kommet senere enn dette, men usikker på når dette kan ha vært...
Ytraland ble satt opp med to 7,5 cm kanoner. Den tredje kanonen fikk Ytraland fra Visnes da dette ble nedlagt i juni 1943. Samtidig med denne kom også 3,7 cm Kwk. Den fjerde 7,5 cm kanonen på Ytraland kom i september 1944.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Var der en førjulstur i dag og så på "herlighetene".

Som tidligere nevnt går vi vel over i det opprinnelige "Infanterie-Zug'et" innover viken(Visnessjøen), og for ordens skyld setter vi grensen ved Knarravik(Narravik) - og håper ingen "føler seg narret" av den grunn ;-) Videre sørover fra Narravik tas i tråden Visnes, Karmøy under Haugalandet - ellers blir det et vel stort nærforsvar for batteri-zug'et sitt flankeforsvar. M.a.o. tar vi bl.a. den 2-veis MG-bunkeren med det fine treinteriøret i den tråden.

Ellers:
jaba wrote:det er støpt to skinner ned i overflaten på hver side av sirkelen, parallelt med ytterkantene på taket, disse går helt ut til kanten av taket, og jeg vet ikke hva de har vært til.
Det er 4 skinner som ligger parvis i kryss # - dette er bærende bjelker (se bildet)
Arquebus wrote: Vi får se om vi kan få dette til å passe inn i et slags festesystem. Jeg tror egentlig ikke tårnet trenger å festes på en statisk stilling, men kanskje de laget en slags festeanordning på hver side?
Dagens målinger:
ca.90cm sylindrisk hull i betongtoppen.
Søylen på gulvet er 96cm høy og 60cm x 63cm
Fra toppen av tak(hull) til gulv er ca.1,96m
Det er ca.80cm fra søyleplatå til tak (bunn av betonghullet)
Søylen er ca.96cm høy
Og selve rommet er 1,80 x 1,47m

Med alle mulige forbehold om skråmålingsfeil - så ser det ut til at skytter satt på søylen her, sannsynligvis med et mykere sete oppå. Avstanden fra søylen til topp av betong-tak er rundt regnet 1m - så spørs det hvordan siktet for kanonen var utformet da ... og hvor høy sete-stoppen var.
jaba wrote:Nei, er ikke sikker, men jeg tror det. Satte en pil på den muren jeg mente, så du ikke misforstår. Du får gi en vurdering når du har vært der.
Legger også ved et bilde innenfra bunkersen ved "den nye" kanonstillingen fremfor tårnkanonen.

KOS
Attachments
Innenfra observasjons-bunker ved kanonstilling. Den ene veggen er delvis rast ut, men som en ser var det smale observasjons-vinduer i begge veggene.
Innenfra observasjons-bunker ved kanonstilling. Den ene veggen er delvis rast ut, men som en ser var det smale observasjons-vinduer i begge veggene.
20081222_002_1.jpg (177.75 KiB) Viewed 353 times
Inngang skimtes nede i bildet.
Inngang skimtes nede i bildet.
20081222_011_1.jpg (239.58 KiB) Viewed 353 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

"Alle" hadde det - også kanonmanskapet på Digermulen...
Utedo selvfølgelig :D
Attachments
+ Bunker nedenfor brakkegrunnmur
+ Bunker nedenfor brakkegrunnmur
20081222_023_1.jpg (224.22 KiB) Viewed 296 times
Utedo nedenfor brakkegrunnmuren.
Utedo nedenfor brakkegrunnmuren.
20081222_029_1.jpg (217.35 KiB) Viewed 296 times
jaba
Posts: 53
Joined: 16 Jun 2008 17:37

KOS wrote:Bunker nedenfor brakkegrunnmur
Jaba wrote:Forresten husket jeg feil mht antall bunkere rundt den førstnevnte stillingen, det var bare tre, ikke fire.
Ja, der var den fjerde bunkeren som jeg ikke fant igjen.

PS
Du har vel tatt deg tid til å pynta treet, KOS?
God jul!
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Det var det som manglet ja PDT_Armataz_01_09

God Jul Image
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote: Avstanden fra søylen til topp av betong-tak er rundt regnet 1m - så spørs det hvordan siktet for kanonen var utformet da ... og hvor høy sete-stoppen var.
KOS

Kan tenke meg at siktet kommer ca. 35 - 40 cm over nedre kant av tårnet når kanonen holdes vannrett. Skulderen på skytteren skal passe i bøylen i våpenets bakre kant. Legger vi sammen disse målene får vi ca. samme høyde fra toppen av søylen i bunkeren - som fra bunn av stridsvognen til senter av kanonen i vannrett stilling - ca. 140 cm


,
Attachments
Ft17 pansertårn innvendig med 3,7 cm Kwk og sikte.jpg
Ft17 pansertårn innvendig med 3,7 cm Kwk og sikte.jpg (88.29 KiB) Viewed 246 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Var en fin tur ute i Visnes med Eagle Wind og min tre-årige bunkerlærling idag og kikket litt...
Både på ting jeg hadde sett før, og et par nye elementer. Og det er jo alltid gøy!

Legger ved et par bilder av to ammo-/lagerbunkere som jeg ikke hadde sett før, og som heller ikke er avbildet her på forumet.
Ser de er merket på kartet Jaba lagde, og det er altså de to sørvest for tårnkanonen på hans kart over området.


Kai
Attachments
Ammobunker.... Og bunker-lærlingen...
Ammobunker.... Og bunker-lærlingen...
- bunker 1.jpg (569.59 KiB) Viewed 123 times
Ammo-/lagerbunker... Idag lager for diverse fiskeritilbehør ser det ut som... Denne ligger like ovenfor den andre. Ovenfor her igjen finner vi altså kanonbunkeren som vi har sett før.
Ammo-/lagerbunker... Idag lager for diverse fiskeritilbehør ser det ut som... Denne ligger like ovenfor den andre. Ovenfor her igjen finner vi altså kanonbunkeren som vi har sett før.
- bunker 2.jpg (650.08 KiB) Viewed 123 times
Last edited by bactuz on 19 Aug 2010 21:34, edited 1 time in total.
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

bactuz wrote:Var en fin tur ute i Visnes med Eagle Wind og min tre-årige bunkerlærling idag og kikket litt...
Både på ting jeg hadde sett før, og et par nye elementer. Og det er jo alltid gøy!

Legger ved et par bilder av to ammo-/lagerbunkere som ikke hadde sett før og som heller ikke er avbildet fra før.
Ser de er merket på kartet Jaba lagde, og det er altså de to sørvest for tårnkanonen på hans kart over området.


Kai
flotte bilder Bactuz fra en kjekk tur :bra:
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Var her på fredag, legger med et bilde av en bunker eg ikke har sett her før:)
Men den er godt skjult av det grantreet, og på oppsiden ser den bare ut som ei bro/fylling for å komme over på andre siden..
(ska prøve å få bedre bilder på neste tur ut hit..)
Attachments
Bunker godt skjult.jpg
Bunker godt skjult.jpg (271.58 KiB) Viewed 34 times
Last edited by Eagle Wind on 10 Oct 2010 11:39, edited 2 times in total.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Har du ikke sag eller saks i sekken du da Eagle? Skuffende... hehe...

Hvor befant denne vesle saken seg da? Det fortalte du ingenting om... Ikke er det mulig å se heller for det er jo ingen bakgrunn på bildene som forteller noe som helst om plassering... Vennligst utdyp plassering i posten er du vennlig.

Kai
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

bactuz wrote:Har du ikke sag eller saks i sekken du da Eagle? Skuffende... hehe...

Hvor befant denne vesle saken seg da? Det fortalte du ingenting om... Ikke er det mulig å se heller for det er jo ingen bakgrunn på bildene som forteller noe som helst om plassering... Vennligst utdyp plassering i posten er du vennlig.

Kai
Nei det har eg enda ikke begynt å gå rundt med, Men har du lyst på en stor sage jobb så er det bare å ta turen å ta knekken på det store grantreet her...hehe

Den ligger nord/nordvest for den nordligeste kanonen, men ikke så langt som ruinen, men den ligger i den fordypningen/myra som starter med ruinen og går sørover.... se bilde av ruin ( var en post for folk som driver med oløp(?) rett ved sia av treet)
Attachments
Den veien..
Den veien..
Retning bunkers.jpg (78.87 KiB) Viewed 47 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Den ligger nord/nordvest for den nordligeste kanonen, men ikke så langt som ruinen, men den ligger i den fordypningen/myra som starter med ruinen og går sørover.... se bilde av ruin ( var en post for folk som driver med oløp(?) rett ved sia av treet)
Hehe... Steike godt forklart du PDT_Armataz_01_14

Ruinen du har tatt bilde av er forøvrig et toalett om vi kan kalle det det...

Ser ikke noe til den bunkeren din på bildet mitt heller som viser litt mer enn ditt gjør. Slengte på koordinatene til dassen så vet vi hvor vi er i verden ihvertfall.

Flott om du tar bilder som gjerne viser litt bakgrunn slik at det går an å orientere seg i terrenget.

Men kjempebra funn Eagle. Vi får ta turen innom imorgen, så skal jeg lære deg å sage... hehe...


Kai
Attachments
dass.jpg
dass.jpg (546.83 KiB) Viewed 40 times
Post Reply

Return to “ROGALAND”