Page 1 of 1
Schildkröte / ex-Kjæk
Posted: 19 Feb 2011 20:52
by Stutzpunkt
Var det noen her på forumet som fikk tilslaget på dette bildet på ebay?
Re: Schildkröte / ex-Kjæk
Posted: 23 Feb 2011 22:38
by ragnvald
Nei, men fortell gjerne hva bildet viser og hvor det er fra....
Re: Schildkröte / ex-Kjæk
Posted: 23 Feb 2011 23:03
by tessak
Dette er jo en av de Norske Sigarene gammeldags motortorpedobåt i 1940!
Re: Schildkröte / ex-Kjæk
Posted: 24 Feb 2011 1:17
by Stutzpunkt
Som Tessak skriver så er dette en gammel norsk torpedobåt ("Kjæk") Brukt av tyskerne som NO 24 "Schildkröte". NO-prefikset foran på skroget står for "Norwegen Oslofjord", dvs at båten tilhørte Hafenschutzflottille Oslofjord.
T/B "Kjæk" overlevde krigen og ble hugget opp i 1945. Det kan jo være av interesse for han som vant dette bildet er at det er tatt i Brevik, tipper samtidig at det er tatt tidlig i krigen mht den lette bevæpningen ombord.
Re: Schildkröte / ex-Kjæk
Posted: 25 Feb 2011 3:15
by Rock'n Roll
Båten kommer kanskje kjørende fra Brevik, (som ligger utenfor bildet til høyre), på vei ut fjorden mot Langesund. Og det må være Stathelle i bakgrunnen, med Høgenhei åsen bak bebyggelsen. Og fyret til venstre er vel det gamle fyret på Croftholmen.
Re: Schildkröte / ex-Kjæk
Posted: 25 Feb 2011 11:15
by Stutzpunkt
Rockn' roll:
Det stemmer det at det er Brevik i bakgrunnen, men fyrlykta på Croftholmen er det ennå noen minutters seilingstid til

Re: Schildkröte / ex-Kjæk
Posted: 26 Feb 2011 5:13
by Rock'n Roll
Stutzpunkt:
Jeg beklager så mye, men det er Stathelle som man ser på bildet. Høgenhei har jeg vært oppe på flere ganger, og masten der er lett gjenkjennelig om man har vært der. Det ble forsåvidt enda tydeligere på det nye bildet du la ut. Det er forøvrig også noen skytestillinger når man går ned på andre siden av Høgenhei, ved Omborgsneveien.
Riktignok trodde jeg at bildet var tatt to minutter lenger ut, og jeg må innrømme at det ikke er fyret på Croftholmen. Jeg levde ikke på den tiden og det har vært kraftige utbygginger på Stathelle, men jeg kjente igjen Høgenhei med en gang. Det er ingen slike høye åser som er bebygget på denne måten i Brevik uten at du får Norcem eller Trosvik med på bildene heller. Det grønne huset som jeg først trodde var fyret er Krabberødstrand 5. Det gule er Krabberødstrand 20. De to hvite husene som står ved siden av hverandre er 28 og 28B osv. Det er ihvertfall Krabberødstrand og Krabberødstrand Terrasse på Stahelle, med Høgenhei i bakgrunnen, som er avbildet.
Det nye bildet ditt kan være tatt fra trafikkstasjonen i Brevik, bortenfor Diplom is eller deromkring. Fotografen på ditt nye bildet har vel Breviksbrua nesten rett over hodet. Broen ble åpnet i 1962 og var ikke der under krigen.
Dette bildet skulle vel fjerne enhver tvil:
http://broer.no/bro/bilder/1/4.jpg
Her står fotografen lenger bort på fergebrygga i Brevik, og har med både trafikkstasjonen og brua fra 1962. Croftholmen er jo bare noen meter til venstre for dette bildet.
Navnet på det nye bildet ditt blir jo også feil, da dette er midt i Brevikstrømmen. Frierfjorden begynner inn til høyre.

Re: Schildkröte / ex-Kjæk
Posted: 26 Feb 2011 11:20
by Stutzpunkt
Det var altså ingen tvil om at bakgrunnen på bildet er Stathelle / Krabberødstrand, men jeg sa bare at bildet var tatt "i" Brevik
Det nye bildet er tatt fra en båt, og det er sannsynligvis det tyske bildet også siden du ser en davit. Trolig er det snakk om vinsjen for den ene ferjelelemmen, hvis du sammenligner det med dette bildet. Jeg tror det er snakk om Brevik Kommunale Ferje Nr. 5 som min farfar var kaptein på etter krigen til Breviksbrua kom.
Du har rett om Frierfjorden, dette er midt i skjæringsområdet mellom Frierfjorden og Breviksstrømmen.

Re: Schildkröte / ex-Kjæk
Posted: 26 Feb 2011 17:36
by ragnvald
Mye interessant info, og artig å se de ulike bildene!
Re: Schildkröte / ex-Kjæk
Posted: 26 Feb 2011 18:03
by Stutzpunkt
Det kan jo nevnes at i november 1943 fikk kommandøren for Territorial-Unterabschnitt Larvik beskjed om at det kun var drivstoff for 1-2 dager i de lokale drivstofflagrene istedet for et 30 dagers beredskapslager som var ønskelig fra tysk hold. Drivstoffmangelen førte til at en av ferjene måtte gå over på ved som brensel senere i krigen.