Rødbergodden fort

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Fine bilder. Kasemattene var dog et trist syn...
C. Hoff
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Ett av bildene ovenfor viser kanon 2 - Snoopy - men i en litt snillere variant enn da jeg tjenestegjorde på RØF i slutten av 70-tallet. Her er et bilde av den opprinnelige tegningen. Litt uklart bilde, men navnet på skuta som knuses var KIEV :wink:
Attachments
058-6-6 Rødbergodden.jpg
058-6-6 Rødbergodden.jpg (412.3 KiB) Viewed 730 times
JEF
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Hvorfor er løpet på den ene kuttet mens de andre er intakte?
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Knut Ø. wrote:Hvorfor er løpet på den ene kuttet mens de andre er intakte?
De som utførte jobben skjønte vel etterhvert at det hadde liten hensikt.
Arqu1971
Posts: 53
Joined: 26 Dec 2012 14:43
Location: Haugesund

Virket litt amatørmessig hele avviklingen av fortet.
Litt mer bilder...
PICT1120 (1024x768).jpg
PICT1120 (1024x768).jpg (321.85 KiB) Viewed 672 times
PICT1121 (1024x768).jpg
PICT1121 (1024x768).jpg (393.06 KiB) Viewed 672 times
PICT1126 (1024x768).jpg
PICT1126 (1024x768).jpg (428.39 KiB) Viewed 672 times
PICT1128 (1024x768).jpg
PICT1128 (1024x768).jpg (379.79 KiB) Viewed 672 times
PICT1134 (1024x768).jpg
PICT1134 (1024x768).jpg (475.71 KiB) Viewed 672 times
PICT1135 (1024x768).jpg
PICT1135 (1024x768).jpg (561.69 KiB) Viewed 672 times
PICT1145 (1024x768).jpg
PICT1145 (1024x768).jpg (460.16 KiB) Viewed 672 times
PICT1162 (1024x768).jpg
PICT1162 (1024x768).jpg (418.94 KiB) Viewed 672 times
PICT1167 (1024x768).jpg
PICT1167 (1024x768).jpg (707.71 KiB) Viewed 672 times
Dugnadsarbeider Arquebus
Sjekk ut min Youtube kanal: https://www.youtube.com/channel/UCYn92Q ... dOOiBPYSjQ
utinaturen
Posts: 1
Joined: 23 Jan 2013 23:42

010 Hauglid wrote:
Odd-H wrote:Deler av Staben bodde i fjellet helt frem til nedleggelsen i 97 faktisk.
Det stemmer det. Jeg tjenestegjorde i staben frem til desember 96, og vi bodde i fjellet hele tiden. Tviler på at de andre i fjellet ble flyttet på kaserna i løpet av det halve året RØF besto etter at jeg dro...

Har bare gode minner etter tida på fortet, naturen og sola på sommeren, nettene på signalstasjonen, trappa opp fra bunkerkomplekset til toppen av berget, kanonstillingen og hele pakka... Mange år siden jeg var der sist, kanskje i sommer er tid for en liten gjenvisitt??
Jeg var i den aller siste gruppen som dimmet sommeren -97 fra Rødbergodden. Vi var 6 ABC-vern soldater og 6(?) sambandssoldater som bodde sammen i fjellet helt frem til siste dag. Vi fikk tilbud om å flytte opp til den nye kassernen, men takket nei :-D Alle vi hadde vår arbeidsplass og like ved fjellanlegget. Det at matsalen lå rett under rommene våre hadde vel også betydning for valget. Vi ble tidlig venner med kokkene og fikk på den måten fri tilgang til kjøkkenet :bravo

Jeg har også veldig mange gode minner fra tiden der oppe :-D
RuMikk
Posts: 4
Joined: 14 Oct 2007 22:23
Location: sør varanger

Va 6 er på Kanon 1 fra sommern 88 til 20 Desember 88, Trist og se kordan dem har rasert Fortet, Hadde en vannvittig fin og morsom tid der......
102 Mikkelsen....
RuMikk
Posts: 4
Joined: 14 Oct 2007 22:23
Location: sør varanger

Var en kjempefin tid på RØF......
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

trist at dette forfaller
025
Posts: 1
Joined: 04 Jul 2013 20:59

Ole wrote:Var en liten runde på gjenmurte stier i dag.

signalhytta, ja. der satt man mye. dog bare ledninger igjen av utstyret på det bildet. vaktboka hadde visst noen også tatt med seg. den stod det mye piss i (innrømmer delaktighet der) :D

ellers er jeg mildest talt forbauset over at så mange sier de hadde det så fint der. kan hende det var ok der på 70 og tidlig 80 tall, men i 91 var det definitivt en elendig plass. tror det er mye rosemaling og mimring basert på selektivt minne pågang her. lyspunktene var signalhytta og de gode kokkene.
Falk
Posts: 1
Joined: 27 Aug 2013 11:00

Hei,

trasket rundt på RØF nylig, utrolig trist å se anlegget overgrodd/igjenmurt/sprengt...

Søker mer info om fortet generelt, aller helst en oversiktsplan/ tegninger, evt skisse/ beskrivelse fra tidl tj.gjørende personell.

Hvis jeg har oppfattet det riktig: Hovedinngang ved kaia, ekstern inngang til ammolager ved siden av.
Gang inn til fjellhall, forbi oppgang til 127 mm skyts #3 & #2?
Fjellhall, var det kun forlegning, messe mm, eller IS og andre C3 funksjoner her?
Videre gang opp til kommandobunkere og skyts #1?

Bunker på oversiden av to hovedskyts, var denne for radar/ elektrooptisk sikte, og var det kun ekstern inngang til denne?

Inngang på toppen av fortet, lå denne ved bunker under observasjonshytta?

Mvh

Johan
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Jeg var der i -72, og en del kan ha endret seg frem til fortet ble nedlagt.

Den nye delen av fjellanlegget (ferdig i -69)var i to etasjer, og på min tid var alle menige forlagt i fjellanlegget nede eller i det gamle anlegget like under toppen av odden. "Gammelanlegget" var forbeholdt veteraner i staben. I det nye fjellanlegget var forlegning, messe, sykestue/legekontor, IS, ops, sambandssentral og adm.kontor. Signalstasjonen holdt da til i den gamle kommandobunkeren og jeg kan ikke huske at det var noen annen kommandobunker i bruk. Det var ingen gang mellom signalstasjonen og fjellanlegget på toppen. Inngangen til sistnevnte lå nede på sletten.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Falk wrote:Søker mer info om fortet generelt, aller helst en oversiktsplan/ tegninger, evt skisse/ beskrivelse fra tidl tj.gjørende personell.
TRSD var bland de SD'ene som fikk gjennomført historisk dokumentasjon av fortene ifbm nedleggelsen av Kystartilleriet. Jeg har historikken for Grøtsund som er omfattende med mye informasjon og bilder. Regner med at tilsvarende perm for RØF vil kunne gi deg mye svar. Kystartillerimuseet (Oscarsborg) og Forsvarsmuseets bibliotek (Akershus) har i alle fall hvert sitt eksemplar.
Landmann
Posts: 1
Joined: 22 Dec 2010 11:56

Flott og minnerik tråd. Jeg var troppsbefal i perioden 1981/82 under fortsjef Myrlund. Jeg var en OKA III, skoletiden var på Oscarsborg, med avsluttende måneder ved SKSK, Laksevåg i Bergen.

Trist å se forfallet - men det er et pengevalg?!
ULKA_R
Posts: 1
Joined: 27 Jul 2014 11:48

Er i Troms nå, lurer på å kjøre til RØF. Men blir betenkt når jeg ser tilstanden på fortet. Kanskje skal man la det ligge og la minnene forbli urørt og gullkantet. 4 timer kjøring hver vei, så dumt om det bare fører med seg et trist syn og ødelagte minner.

Var der i kontigent 85/10, dvs. vi kom dit i januar 86 etter rekruttskolen på Hysnes. Enig med dere at det er et trist syn. Hadde en fin tid på fortet, sikkert godt hjulpet av selektiv hukommelse. I dag er det en ære å vite at man har tjenestegjort for landet. De fleste hadde nok godt av det. I dag er det dessverre en annen politikk og hukommelsen til politikerne er noe redusert. Vi er en del av en stor kompleks verden. Historien vier at man bør ha et solid forsvar, vi har et fint land og vi har mye å forsvare.

Skremmende førstinntrykk, snøstorm på bardufoss. Mørkt på hele bussture og fyllstendig igjenkovet inngang til fortet når vi kom dit. Fram med spader og grave seg inn. Lang gang inn i fjellet. Men man ble tilvendt og livet i fjellet gikk greit.
Nærforsvarsalarm, vakt på kanonrøret, vinterstorm med vannstenk fra malangen i 15 minusgrader var vel ikke helt innertier. Men god hjulpet av Anna og Panseranna (noen som husker den?) så gikk det på et vis.

Husker med glede stuerten som overtyrte millitære regler og skaffet fersk fisk direkte fra fiskebåtene på senja. Og en dag gammelt brød til frokost, men nybakt (varmt) brød til lunch. Etter sigende er/var regelen at brød skulle være tre dager gammelt. Det fikk vi høre, om det stemmer vet jeg ikke. Men godt brød hadde vi. Lørdager med lungemos og risengrynsgrøt. STOR kasserol med grøt, bitte liten med lungemos. Restene av lungemosen ble blandet inn i pizzafyllet, funket som bare det.

God kompis som sjåfør var også greit. Han var også på depoet. Vi byttet klær på depoet etter behov, fikk alltid rett størelse og bra kvalitet. En og annen fest i Finnsnes ble det jo, da var det greit å være sammen med kokkene, nattmat i messa var en vinner. Påtroppende kokkelag tok seg av rydding. De skulle jo feste neste helg. ;)

Var NK kanon, ener med kikkert og luke ut. Styrte kanonen i sideled. Litt usikker på om det var kanon to eller tre. Kanon en var det ikke. Den var lengt tilbaketrukket. Forøvrig den som ble brukt til fosforprosjektiler, for å lyse opp fjorden. Fikk bare brukes en gang når vi var inne. Ble visst forstyrrende for de som bodde rundt i området. Det var vel også begrenset bruk av lyskasterne av samme grunn. De var jo tre-fire meter høye, fyrte opp lysbue mellom to kullelektroder. Imponerende greier.
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”